• ÄlskarMina

Maxi-Cosi Mobi eller Acta Graco Cosmic S??

Nu måste vi ta tag i att köpa en bilbarnstol till lillkillen på numera 8månader.
    Han väger ca.10kg redan och är ca.70cm; så om han håller sina kurvor lär han vara tjock men normallång under bilbarnsstol-tiden.

Gillar bägge stolarna skarpt och vi har en Audi A6 som har gott om benutrymme i hela bilen,
    vill gärna veta om det är så att risken finns att han växer ur ngn av dessa stolar?? Vill ju ha honom bakåt till 4år åtminstone.

Hjälp mig?!  

·¨`*·.¸¸.*Nova -04, Arvid 8/12-10*.¸¸.·*¨`· langtanefterpyret.blogspot.com
  • Svar på tråden Maxi-Cosi Mobi eller Acta Graco Cosmic S??
  • siljeholm

Vi har en akta graco cosmic comfort s till våran 13 månaders, den har hon haft sen hon va 5 månader och funkade perfekt redan från början, men iaf, hon är en stor dam på 78,5 cm och 11,2 kg vilket passar super i vår stol, den har djup sits som är bra till de lite större barnen sa han på bp:) och denna kommer hon kunna ha tills hon är sex, (den går ju även att vända framåt) aja.. Men jag ser iaf inga som helst nackdelar med vår stol:)

• Lumo

Vi är supernöjda med Maxi cosi mobi. Vår långa son sitter superbra i den, högt upp så han ser ut, bekvämt o sover bra med huvudet bakåtlutat.

Vår son är 2,5 år, han är rätt lång (2-3 streck över kurvorna), nu 93-94 cm ca. Ryggmässigt bra sitter han bra ett tag till (minst ett år) men benmässigt sitter han numer med böjda ben, dock behagligt än. Samtidigt är jag övertygad att han sitter likadant i alla stolar. Vi har en anan stol med i en annan bil, den är värdelös trots att det är en av de stora bra stolarna, Brio Multi-tech. Gillar verkligen inte den stolen, han sitter mycket sämre där...

• mammaNena

jag har precis ratat våran acta graco cosmic Men det är för att den stolen tar Väldigt mycket plats i bilen, då "klacken" bak/under stolen måste vara utanför säteskanten. därav att dom oftast får ett väldigt bra benutrymme!
    Sen tyckte jag däremot att han sitter Väldigt bra i den!
    så hade jag varit i dina kläder, hade jag åkt in till en barn pryls affär och bett att få testa dom i bilen!
    Vi hade oxå en A6 innan och jag har för mig att det blev väldigt trångt i den oxå.
    dock är vi långa båda två, så vi behöver en del benutrymme

johnsliv.bloggplatsen.se/ en sida om våran muskelsvaga john
  • cicci85

Risken finns att hon växer ur båda innan det är dags att vända, men nöjer du dig med att hon sitter bakåtvänd tills hon är 4 år så funkar det. Mina barn åker bakåtvända så länge som möljigt och det var bara Britax twoway som funkade till 25 kg.

Jag gillar Mobin, skulle absolut köpa den om den passar bra i bilen och barnets huvud inte ramlar ner när den somnar.

siljeholm skrev 2011-08-07 21:14:09 följande:
    Vi har en akta graco cosmic comfort s till våran 13 månaders, den har hon haft sen hon va 5 månader och funkade perfekt redan från början, men iaf, hon är en stor dam på 78,5 cm och 11,2 kg vilket passar super i vår stol, den har djup sits som är bra till de lite större barnen sa han på bp:) och denna kommer hon kunna ha tills hon är sex, (den går ju även att vända framåt) aja.. Men jag ser iaf inga som helst nackdelar med vår stol:)
    Men avrför ska du vända stolen framåt innan den är urvuxen?? Om hon nu får plats i den tills hon är 6 år är det ju mycket säkrare att ha henne bakåtvänd så länge!

• Lumo

Huvudet ramlar INTE ned i mobin, när den är i bakåttiltat läge, det är just det som är så bra med den!

• siljeholm

Självklart kommer JAG ha henne bakåtvänd så länge de bara går, gärna tills hon är sex, jag förklarade bara att stolen gick att vända framåt.

• Natasha76

Jag har monterat en Akta Graco Cosmic Comfort i en Audi A4 och det var helt katastrof... I framsätet vek sig bygeln eftersom underförankringsremmarna borde ha kunnat fästas längre fram i bilen. Och andra problem också. Jag var mycket besviken på stolen. Dessutom föll flickans huvud fram, det trycktes fram av nackstödet.

Vi har själva Britax-stolar: Multi-tech, Hi-way, Secura och Two-way. Securan är härlig men svår att montera. Hi-way och Multi-tech mina favoriter. Hi-way helt genialisk. Aldrig någonsin har flickornas huvuden fallit fram. Något nackstöd (sovstöd alltså) behövs inte.

• Natasha76

Jag har nu också en Mobi. Den tar mycket plats i bilen eftersom man måste montera den långt ut på bilsätet. Annars på minner den i bekvämhet mycket om Hi-way II. Men Hi-way II tar mycket mindre plats i bilen.

• Natasha76

Jag kan tillägga att jag monterade Mobi:n i en Passat. Ungefär samma storleks bil som Audi A6.

Svar på tråden Maxi-Cosi Mobi eller Acta Graco Cosmic S??