• Flygande

Vilken bakåtvänd bilstol ska vi välja?

Babyskyddet funkar väl ett par månader till, men sedan börjar det bli dags att byta. Till vad är nu frågan? Följande tankar har jag:

* Dottern är lång, och kommer antagligen fortsätta vara det. Behöver en stol hon får plats i.

* Det underlättar mycket om stolen är lättflyttad. Vet att i stort sett inga stolar för barn mellan 1 och 4 verkar vara det, men så lättflyttad som möjligt då. Kommer skaffa flera uppsättningar monteringsband. Själva stolen får dessutom helst gärna gå att bära på en bit utan att trilla ihop av utmattning.

* Världens komfortkrav har jag kanske däremot inte, vi åker inte bil dagligen utan kanske någon gång i veckan. Säkerhet vill jag däremot förstås inte rucka på, men är skillnaden så enorm? Godkänd stol som godkänd stol, eller?

Jag har tittat på en Britax Multitech, verkar vara den bästa om det inte vore för det här med flyttandet. För klumpig? Tittat på Britax Two-way, väldigt upprätt och saknar sidokrockskydd, men det kanske funkar då vi inte åker bil så ofta? Britax Hi-way står inte vår bilmodell med som godkänd, betyder att det inte är något att tänka på? Brio Zento verkar någorlunda lättflyttad, men kan en lång treåring sitta i den eller måste man köpa ny igen då? Eller någon helt annan? Det här var de vi diskuterade den gången vi besökte en barnaffär, de andra vi tittade åt avrådde hon som hjälpte oss snabbt ifrån då hon trodde de skulle bli urväxta. Väldigt tacksam för alla tips och tankar!
  • Svar på tråden Vilken bakåtvänd bilstol ska vi välja?
  • Cecci78

jag skulle nog välja two way ändå, lättmonterad, väger inte så mycket, går att luta om du har klacken under stolen. Självklart har den sidokrockskydd annars hade den varit helt platt, men visst, den är mer öppen o inte det optimala för de minsta. Det är också den stol du kan använda bakåt längst tid, min pojk är ca 123? kanske längre nu o han sitter bakåt i den.

Zenton väger mycket mer o är jobbigare att bära på

• Joico

Jag hade också valt Two-way. Och precis som Cecci skriver så saknar den inte sidokrockskydd, självklart inte. Då skulle den inte få säljas! Men visst, det är inte lika tilltaget som Hi-way, men klart godkänt och inget att oroa sig över. Se bara till att den sitter bra i er bil 

• cicci85

Jag tänkte oxå på twoway Det är ju den stol som funkar längst tid. Den är lätt att montera och barnen sitter bra i den. Den är inte alltför tung heller. Sidoskydden är vidare på TW.
    Jag har en mulit-tech som jag är jättenöjd med, den är lätt att montera men väldigt tung att bära på.

• mamma 10

Vi har en lång tjej på snart 10 månader och vi valde Two-Way! Jag tänker att den kan hon förhoppningsvis ha längre än någon annan sto och vi slipper köpa ännu en bakåtvänd stol!

• Flygande

Okej, det var tjejen på affären där vi var och kikade som avrådde från Two-way pga att den saknade sidokrockskydd. Men det kanske var för att Multi-techen är dyrare och hon vill sälja mer då Glad

• mamma 10
    Flygande skrev 2011-08-08 11:33:03 följande:
    Okej, det var tjejen på affären där vi var och kikade som avrådde från Two-way pga att den saknade sidokrockskydd. Men det kanske var för att Multi-techen är dyrare och hon vill sälja mer då
    Testa two-wayen i bilen och låt dottern sitta i den och se hur den passar! (Om ni inte redan gjort det..)
    Våran dotter satt jättebra i den!! Även fast den saknade sidoskydd.
    Och säkerheten ska väl vara detsamma oavsett, bara stolen är godkänd??
  • mammaNena

vi har en two way och sen igår även en hi way. tycker att two way är riktigt dålig! han sitter jätte dåligt då det inte går att få en bra lutning, så somnar han hänger huvudet ner mot magen
    Hi way får en mycket bättre lutning och han satt jäte bra i den.
    Vi hade även en acta graco (som vi nu bytte bort mot hi way) och den är oxå en jätte bra stol för barnet att sitta i, MEN den tar Mycket plats i bilen + att den är väldigt klumpig att bära runt!

johnsliv.bloggplatsen.se/ en sida om våran muskelsvaga john
  • Flygande
    mamma 10 skrev 2011-08-08 11:41:49 följande:
    Testa two-wayen i bilen och låt dottern sitta i den och se hur den passar! (Om ni inte redan gjort det..)
    Våran dotter satt jättebra i den!! Även fast den saknade sidoskydd.
    Och säkerheten ska väl vara detsamma oavsett, bara stolen är godkänd??
    Jo, har tänkt det, men hon sitter inte så bra än, tänker att det påverkar? Hon är sex månader nu. 72 cm lång och förhållandevis smal (inte benig direkt, men ingen knubbis).
  • mamma 10
    Flygande skrev 2011-08-08 13:27:13 följande:
    Jo, har tänkt det, men hon sitter inte så bra än, tänker att det påverkar? Hon är sex månader nu. 72 cm lång och förhållandevis smal (inte benig direkt, men ingen knubbis).
    Jo, det påverkar helt klart!! Vänta lite till med att prova ut i så fall. Man ska byta när barnet sitter stadigt. Vår tjej är också en lång och smal bebis! Och hon har "lång släkt" om man säger så, så vi vågade inte chansa och köpa någon annan stol, då jag hört att two-wayen ska hålla längst.
  • Cecci78
    mammaNena skrev 2011-08-08 11:45:57 följande:
    vi har en two way och sen igår även en hi way. tycker att two way är riktigt dålig! han sitter jätte dåligt då det inte går att få en bra lutning, så somnar han hänger huvudet ner mot magen
    Hi way får en mycket bättre lutning och han satt jäte bra i den.
    Vi hade även en acta graco (som vi nu bytte bort mot hi way) och den är oxå en jätte bra stol för barnet att sitta i, MEN den tar Mycket plats i bilen + att den är väldigt klumpig att bära runt!
    men hur har du gjort för att luta den? Till de minsta som behöver mer lutning fäller man in klacken och så köper man britax kil att lägga under stolen i framkant om det behövs ännu mer lutning. Den går att luta riktigt mycket men det är bättre ju mer upprätt barnet sitter. Jag blev lite förvånad när jag såg den i full lutning första gången, trodde att någon monterat den fel... man lägger fotänden nästan upp mot sätet där barnet har fötterna, står i beskrivningen hur mycket man får luta den
Svar på tråden Vilken bakåtvänd bilstol ska vi välja?