• iolanthe

Från vilken ålder har ni låtit era flickor leka med smink?

Äldsta fyller 5 på lördag och det är ett himla tjat om att hon önskar mig smink. Själv sminkar jag mig aldrig och har alltid sagt nej, inget smink förrän hon är minst 10. Men hos kusinerna, som visserligen är lite äldre, klär dom jätteofta ut sig och sminkar sig. Och efter att ha varit till ett äventyrsbad där en mamma sminkade sin ungefär jämngamla flicka efter badet samtidigt som hon sminkade sig blev jag fundersam. Är det bara jag som överdriver och det kanske trots allt inte är så farligt med lite ögonskugga och läppglans när man är 5 år och leker prinsessa. Vad tycker ni andra?

• Svar på tråden Från vilken ålder har ni låtit era flickor leka med smink?
  • iolanthe

Ingen som har en åsikt???

• 071001

Siri "sminkar sig inte" men har från tidig ålder hängt med mig när jag stått och målat mig så hon har provat att sminka sig massa gånger.  Jag skulle inte reagera nåt nämnvärt om hon målade läppglans på läpparna i en lek.

• änglavinge

Min 5-åring har nog fått leka med smink sen hon var 3 tror jag. Men vi har bestämda regler kring det och hon har inte tillgång till det själv.

• mamma till 2 frön
    änglavinge skrev 2011-08-15 20:16:48 följande:
    Min 5-åring har nog fått leka med smink sen hon var 3 tror jag. Men vi har bestämda regler kring det och hon har inte tillgång till det själv.
    Samma här, vid lek och utklädning är det ok men inte om vi ska någonstans eller ska få besök. För dottern, 7år, handlar det om att klä ut sig ännu så länge. Vi har aldrig pratat om det i termer som att göra sig "fin" då jag inte vill att hon ska göra den kopplingen ännu, hon är ju perfekt som hon är . När hon frågar mig varför jag sminkar mig har jag svarat att det brukar vuxna tjejer göra och det har hon svalt ännu så länge trots att hon annars är toppen på att ifrågasätta .
Svar på tråden Från vilken ålder har ni låtit era flickor leka med smink?