• Sootie

    Potträning/ endast blöja på förskolan?

    Hej,
    Vår son som är 2 år gick tillbaks till förskolan idag efter semestern. Under dem 4 veckorna har vi pottränat/varit utan blöja. Vi har kommit till ett stadie då vi kan åka på kalas, ut på utflykter, ha barnvakt och vår son går ändå på pottan.. Han går själv om inte kläderna är för svåra att ta av och han säger även till oss eller barnvakt.
    På förskolan var han idag totalt 3 timmar och efter en olycka frågade dem om han ville sitta på pottan vilket han inte ville då. Då bestämde dem sig för att ta på blöja och att han därefter kan ha det på förskolan i framtiden. Jag vet att dem tycker att det är väldigt tidigt att vara blöjfri men om det inte finns några problem i andra situationer så ser jag inte problemet i att iaf ge det ett ordentligt försök.. Tidsbrist känns ej heller troligt då dem var en 3:e del av barnen dem brukar vara.. Så nu vet jag inte riktigt hur jag ska gå till väga, om jag ska ha honom hemma eller om jag ska behöva gå med till förskolan och visa att det faktiskt inte är så svårt.. Mycket jobbigt situation!  Hjälp!

  • Svar på tråden Potträning/ endast blöja på förskolan?
  • Förskolepedagogen

    Stå på dej!
    Det är pedagogerna jobb.
    Bra ide att vara med på förskolan och visa hur du gör. Det kan ju vara så att det händer så mycket roligt på förskolan att han " glömmer". Då är rutiner till stor hjälp. Det viktiga är att han klarar sig ca 1-2 timmar annars blir det mycket spring ut och in nu när vi har en så vacker höst.
    Ta med mängder med extrakläder så att det inte blir ett problem och se efter så att han verkligen vill. Det går inte tvinga ett barn på pottan.
    Lycka till!
    Inger

Svar på tråden Potträning/ endast blöja på förskolan?