• Sootie

Hjälp, hur får man förskolan(dagis) att förstå?

Vår son är 2 år och har slutat med blöjor nu under lovet.
    Egentligen tycker jag inte att detta är särskilt EC utan mer vanlig potträning. Dock får vi reaktionen om hur tidigt det är från alla håll och att det är för tidigt osv osv.
    Han klarar av hemma, barnvakt, utflykt och kalas utan problem och utan blöja.
    Idag ko vi tillbaks till förskolan/dagis och efter en olycka och att han sa "vill inte" satte dem på blöja och tycker nu att han ska ha det där.. Hjälp och stöd snälla!

• Svar på tråden Hjälp, hur får man förskolan(dagis) att förstå?
  • Wobi

Det är klart att han inte ska ha blöja om han inte vill! Det låter väl alldeles lagom att bli av med blöjor när man är två. Enligt min mor blev alla mina syskon och jag blöjfria runt den åldern. 
    Du kanske kan använda sådana där tygblöjeträningsbyxor på dagis om de nu envisas på dagis? 
    Vi har kört med potta (utan att EC:a) sedan sonen var ca sex månader. Ibland kommer det något, ibland inte. Vill mer att det ska bli en vana och att det ska bli självklart när han väl kommer i ålder att han kan kontrollera sig att det kommer på pottan. 

• Lindreas

Nej, självklart ska de inte sätta på honom blöja om han klarar sig utan! Jag tycker att du ska be om ett samtal med personalen där ni kan prata om det här, varför vill de att han ska ha blöja på sig?

• LillaW

Prata med personalen. Det känns lite snabbt att de bestämde att han borde ha blöja där efter enbart en dag. Om du pratar med dom kan de säkert göra ett lite längre försök så kan ni tillsammans sen se hur det gått. Klart det händer lite olyckor ibland om man precis blivit blöjfri.

• Sootie

Tack! Vi tar det bit för bit, har pratat med dem och sagt vad jag tycker..
    Dem har blöja på viss del av dagen (vilket jag iofs tycker e lite skumt) och så försöker dem sätta honom på pottan innan och efter var sak dem gör. Igår kissade han iaf, så nu har dem sett att han kan.. Och han går ut dit och hem utan blöja så jag tror att insikten kommer så småningom hos dem också..

Svar på tråden Hjälp, hur får man förskolan(dagis) att förstå?