• josefinell

Någon med EF som fått graviditetspenning?

Har ansökt om gravidpenning ganska nyligt och inte hunnit få svar från FK. Läste dock endel skrämmande artiklar på internet att det tydligen inte skall gå att få gravidpenning när man har eget företag. Ska tydligen bara vara anställda som får det. Arbetar som frisör vilket dels är 90% ensidiga rörelser samt i stort enbart stående arbete. Är ju dessutom fysiskt omöjligt att arbeta i slutet eftersom man helt enkelt inte når fram till kunderna pga magen. Även helt omöjligt att nå till schamponeringen mm.

Så min fråga var då, är det någon egen företagare som har fått gravidpenning?

Hoppas lite att det finns några undantag så man kan känna sig lugnare i själen=)

• Svar på tråden Någon med EF som fått graviditetspenning?
  • flowersinthewindow

jag undrar också! är egen företagare med ett ganska tungt yrke... gravid i v 6 och funderar redan över hur det kommer bli.

• Cessan83

Jag fick svar från försäkringskassan att det var inget hinder som egen företagare/arbetande maka

• josefinell

Fick inte graviditetspenning. Överklagade med stöd av lagen, där det står att om graviditeten nedsätter arbetsförmågan med mer än 25% så har man rätt till gravidpenning. Hade dessutom läkarintyg på att jag redan var sjukskriven med foglossning 100%. Så min arbetsförmåga är såklart nedsatt. Men fick avslag även på överklagan.
    Om man är fysiskt nedsatt så skall man omfattas av lagen om graviditetspenning. Men har man ett yrke som är skadligt för barnet (ex kemikalier eller farlig arbetsmiljö mm) så omfattas man INTE av lagen som egen företagare.
    Om man dock har ett AB så räknas man alltid som anställd i sitt eget företag och omfattas oavsett.

Misstänker att FK gjort fel som avslog min överklagan, men orkar inte börja överklaga vidare för då var det typ tingsrätten...

Har dock inte alls varit problem med sjukskrivningen, utan är sjukskriven till 10 dagar innan BF... Tråkigt att man ska behöva gå på en sjukskrivning bara, men men.
    Är tydligen uppe ett förslag om lagändring, men sånt tar ju oftast flera år.

Hoppas ni andra har mer turGlad

• Cessan83
    josefinell skrev 2011-10-25 09:59:22 följande:
    Fick inte graviditetspenning. Överklagade med stöd av lagen, där det står att om graviditeten nedsätter arbetsförmågan med mer än 25% så har man rätt till gravidpenning. Hade dessutom läkarintyg på att jag redan var sjukskriven med foglossning 100%. Så min arbetsförmåga är såklart nedsatt. Men fick avslag även på överklagan.
    Om man är fysiskt nedsatt så skall man omfattas av lagen om graviditetspenning. Men har man ett yrke som är skadligt för barnet (ex kemikalier eller farlig arbetsmiljö mm) så omfattas man INTE av lagen som egen företagare.
    Om man dock har ett AB så räknas man alltid som anställd i sitt eget företag och omfattas oavsett.

Misstänker att FK gjort fel som avslog min överklagan, men orkar inte börja överklaga vidare för då var det typ tingsrätten...

Har dock inte alls varit problem med sjukskrivningen, utan är sjukskriven till 10 dagar innan BF... Tråkigt att man ska behöva gå på en sjukskrivning bara, men men.
    Är tydligen uppe ett förslag om lagändring, men sånt tar ju oftast flera år.

Hoppas ni andra har mer turGlad
    enligt försäkringskassan nu skulle det inte vara ett hinder...., tråkigt de gjort så mot dig ...
Svar på tråden Någon med EF som fått graviditetspenning?