• Lillfjompa

Stödfamilj?

Jag lever ensam med min son, jag o hans pappa är speparerade sedan januari -11.
    Jag jobbar i mataffär för att få våran ekonomi att gå runt. Men nu har jag nästan bara fått pass som är efter stängnings på dagis. Det kan vara 14-19, 13-18 osv osv ..
    Det har funkat sedan maj, men börjar nu tära på både mig o min son. Det är inte hållbart att skaffa nya barnvakter, ibland uppemot 3 olika i veckan för at kunna jobba.
    Att byta tider är inget att prata med chefen om, fick senast höra när en kollega bad att han skulle tänka på att han har sina barn varannan vecka, när han lägger scheman, det var inte populärt. Och därför inget alternativ, tyvärr.
    Och eftersom hans pappa inte kan ha honom mer än fre-sönd 2 gånger i månaden så funderar jag på att skaffa stödfamilj som kan hjälpa mig då jag jobbar efter stängsningsdags på dagis.

Nu till själva frågan, hur går jag till väga? Socialkontoret?

• Svar på tråden Stödfamilj?
  • Ninaal

Jag har faktiskt ingen aning, men ville bara visa lite systerlig support. Starkt att du klarar av det, hoppas att du hittar någon hjälp snart. Hur gammal är din son och var bor ni?

• Renate78

Har du kollat med kommunen?
    När jag jobbade skift anställde kommunen en arbetslös kompis till mig som fick ha sonen de timmar när jag jobbade efter att dagis var stängt/helger. Vet att detta är något som bara vissa kommuner har men ring o kolla med dem vad de kan hjälpa dig med. O stå på dig... man får kämpa.
    Lycka till!! 

• Lillfjompa
    Renate78 skrev 2011-08-08 21:45:47 följande:
    Har du kollat med kommunen?
    När jag jobbade skift anställde kommunen en arbetslös kompis till mig som fick ha sonen de timmar när jag jobbade efter att dagis var stängt/helger. Vet att detta är något som bara vissa kommuner har men ring o kolla med dem vad de kan hjälpa dig med. O stå på dig... man får kämpa.
    Lycka till
    Jag ska ringa dit imorrn,men slutade kl 7 så då fanns det ingen möjlighet, så ska ringa direkt imorrn.

Den idén lät ju helt toppen, ve flera som skulle vilja ha ett jobb. Tänk o hpas det finns här!
  • Beatan

Jag bor i Norrköping med och har en lösning till mitt barn, 3 år!
    Inboxa gärna om Du vill, om kemin stämmer kanske vi kan hjälpa varann ibland?

• ixi

Hej!

Du kan vända dig till IFO, Individ och Familjeomsorgen, i din kommun. De kan hjälpa dig att hitta en lösning om du behöver en stödfamilj.

Det kan oxå finnas förskolor i kommunen som har öppet dygnet runt, sk nattis vet jag finns på många ställen. Kan vara värt att kolla upp.

Lycka till!

Summer days driftin' away, but ah, those summer nights...
  • LottaRos

Fler och fler kommuner har ob-förskolor idag, prata med kommunen - finns det inte måste de ju få påtryckningar om att det behövs.

• Lillfjompa
    Lindyn skrev 2011-08-15 18:26:35 följande:
    Mer kvälls och nattdagis och folket, NU!
    Instämmet!!

TACK för alla tips och råd!
Svar på tråden Stödfamilj?