MammaG skrev 2011-08-15 11:10:55 följande:
Det är egenkärleken som gör folk odrägliga, inte att de får hoppa i en soffa. Att man anser att det är viktigare att soffan är hel än att man lär sitt barn att resa sig upp för någon annan på bussen.
För ska sanningen fram så finns det en uppsjö här på FL av folk som gapar om rutiner, regler konsekvenser och straff, men i trådar om människosyn och hur man beter sig mot sin nästa, så är det inte ens en tredjedel som vet hur man visar hänsyn.
Så: jag tror ingalunda på regler, konsekvenser, rutiner och annat bara för deras egen skull. Jag använder dem inte, och har trots det en väldigt väluppfostrad och empatisk pojke.
Där är vi lika

Jag tror inte heller på uppfostran styrd av regler och konskvenser. Det vi har tryckt på när det gäller vårt barn (och sambons tidigare) är respekt och hänsyn för andra. T.ex kunde vårt barn få hoppa i soffan när han var ensam där, men satt vi fler i soffan, icke, enkelt svar, man kunde göra någon illa och är man fler i soffan, då sitter man. Att däremot resa sig för en som har svårt att gå är självklart. Mitt barn gillade att sitta längst fram på bussen, men kom det en äldre in eller en som hade svårt att gå, då fick han lämna platsen.
Så min tonåring (uppfostrad med mycket få regler, konsekvenser och rutiner) hjälper självklart mormor med hennes väskor när hon kommer, hälsar artigt och trevligt, reser sig utan diskussioner om en äldre kommer på bussen och har svårt att stå (även gravida), tackar för maten (även när det bara är familjen). Visst får man påminna ibland och tonårsfasonerna finns.
Ja, han har hoppat i soffan, ätit framför TV´n och annat som anses fy i andra familjer.
Att vara förälder behöver inte innebära att man har en massa regler, rutiner, konsekvenser och straff.
Självklart har vi tagit tag saker som inte varit bra, vi har inga problem med att rida ut en konflikt. Det konstiga var att när det verkligen har gällt, dvs när vi verkligen menat allvar, så har vi sällan haft konflikter om detta, utan då har vårt barn märkt att här är det allvar.