• Jennolinnea

Peppar el. tvål i munnen !?!?

Var för några dagar sedan på besök hos en bekant som beklagade sig över sin 5-åring som bara svor och var otrevlig enligt henne. Hon berättade att hon "blivit tvungen" att flera gånger sätta peppar på hans tunga och tvätta hans mun med tvål. Detta skulle alltså vara i uppfostringssyfte. Jag blev så paff så jag visste inte vad  jag skulle säga. Nu kan jag dock inte sluta tänka på detta. Det här är väl ändå inte rätt?? Finns det många som gör så här?

• Svar på tråden Peppar el. tvål i munnen !?!?
  • Suri

TS, jag förstår att du blev paff, men nog sjutton hade du väl kunnat säga något? Typ "näääää, så kan du väl inte göra???". Usch, stackars barn. Vad ska du göra nu? Prata med henne igen? Skita i det? Polisanmäla?

• MalinEddie

Det är självklart fel. Det är också olagligt. Du borde anmäla henne.

• Kazeer
    Lady Dahmer skrev 2011-08-11 07:41:56 följande:
    Det klassas som aga och är olagligt och kränkande.

För övrigt så fattar jag inte problemet. Mina barn får svära. Vi gör ingen grej av det. Jag svär ju som fan själv så då kan jag ju inte ha andra regler för ungarna och svordomar är ju bara ord. Ord som faktiskt i mångt och mycket BERIKAR och förstärker språket.

Dock så svär min stora unge väldigt väldigt sällan. Antagligen för att det liksom inte ägnas nån energi till det här.
    Är hon otrevlig så pratar vi om det; varför hon är sur eller grinig och att jag inte tycker om det.  
    Jag känner igen mig. Både i att jag svär själv och hur vi gör (eller inte gör) om vårt äldsta barn skulle ta till en svordom. Jag känner också igen mig i det faktum att äldsta barnet nästan aldrig svär.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Proletariatet

Men alltså är inte det bara ett uttryck? Jag har hört det användas flera gånger, att jag skulle tvätta munnen med tvål sa min mamma åt mig flera gånger när jag var yngre, men aldrig skulle hon väl göra allvar av det. Hände det på riktigt är det fruktansvärt och misshandel, helt klart, men TS kanske bara missade att det inte var allvarligt menat? Det skulle ju knappast vara första gången folk missförstår varandra eller missar tonlägen som är avgörande för hur man tolkar saker.

• listo
    Lady Dahmer skrev 2011-08-11 07:41:56 följande:
    Det klassas som aga och är olagligt och kränkande.

För övrigt så fattar jag inte problemet. Mina barn får svära. Vi gör ingen grej av det. Jag svär ju som fan själv så då kan jag ju inte ha andra regler för ungarna och svordomar är ju bara ord. Ord som faktiskt i mångt och mycket BERIKAR och förstärker språket.

Dock så svär min stora unge väldigt väldigt sällan. Antagligen för att det liksom inte ägnas nån energi till det här.
    Är hon otrevlig så pratar vi om det; varför hon är sur eller grinig och att jag inte tycker om det.  
    Jamen precis! 
    Nämen det ÄR så. Jag hörde det av en som hade hört det på FL...
  • Poojess

Trodde det bara var ett uttryck, tvätta munnen med tvål. Förstod inte att folk faktiskt gjorde det på sina barn. Vad hemskt och kränkande. Fy!

• nillasjoberg

Jo, visst är det ett uttryck att man tvättar tungan med tvål.
    Men tänk om personen (mamman) i fråga har "hotat" med att göra det så pass många gånger så att hon trodde att hon var tvungen att "bevisa" för barnet att hon menade allvar...
    Det är hemskt om det skulle vara så!
    (missförstå mig inte: jag menar inte att mamman gjorde rätt i att bevisa fysiskt att hon menade allvar i det hon hade sagt till barnet. Jag menar bara att hon kanske tillslut blev så arg så att hon gjorde det för att framhäva sin makt! - vilket är fel. Mycket fel! I sånahär lägen!)

Jag kan också tycka att barn inte ska svära. Men gör det hemskt mycket själv. Nu har jag inga stora barn som skulle ta efter mig. Men jag försöker ändå att vakta tungan när jag är runt barn som skulle kunna ta efter. Som när jag jobbade på dagis - då svor jag självklart inte. Men det är också en annan sak att "lära" andras barn att svära, där går väl en gräns, eftersom det är upp till föräldrarna själva hurvida de vill göra och gör hemma...
    Vet inte om jag skulle sluta svära hemma, när vår son blir större....Men vi känner familjer där barnen säger fulare saker än vad vi gör och det tycker jag inte låter så bra. Jag tycker också att det är viktigt att lära barnen vad saker och ting betyder. Jag är själv uppväxt med en mamma som alltid sa att vi inte skulle säga saker som vi inte visste vad det var.
    Tex. när jag kallade min bor för "Subba" för att jag hade hört det i skolan. När mina föräldrar frågade mig om jag visste vad det betydde svarade jag "ja, det är grisens mamma" - kan väl ha varit 8år eller nåt. Subba-sugga, jag hade fått det om bakfoten. Och Subba är kanske inte det fulaste ordet man kan säga, men det hade kanske inte varit så trevligt om jag hade gått runt och kallat folk för det...

Jag vet inte. Men jag tror säkert att det kan vara så som ni skriver - att om man inte bryr sig om det och inte lägger energi på det så bryr sig barnet säkert inte heller om det...
    Och jag håller med på att svordomar berikar och förstärker språket..
    Hm, jag verkar lite kluven vad gäller barn och svordomar hör(läser) jag nu :P haha!

• Jennolinnea

Jamen vad skönt att höra att man INTE får göra så här. Jag tror tyvärr inte att jag missförstod henne. Hon hade verkligen satt både peppar på tungan på honom och tvättat hans mun ned tvål (vid olika tillfällen alltså). Jag borde självklart ha sagt något men kom liksom av mig helt och kände mig plötsligt helt osäker. Hon lät så säker och självklar när hon berättade att jag började tvivla på mig själv, just då, men sen kände jag bara att det var så fel! Jag vet verkligen inte vad jag ska göra nu. Eftersom det är min mans släkting känns det ännu värre.

Men det känns som sagt bra att höra att folk inte gör så här utan att ni reagerar som jag.

• MalinEddie
    Jennolinnea skrev 2011-08-11 20:42:28 följande:
    Jamen vad skönt att höra att man INTE får göra så här. Jag tror tyvärr inte att jag missförstod henne. Hon hade verkligen satt både peppar på tungan på honom och tvättat hans mun ned tvål (vid olika tillfällen alltså). Jag borde självklart ha sagt något men kom liksom av mig helt och kände mig plötsligt helt osäker. Hon lät så säker och självklar när hon berättade att jag började tvivla på mig själv, just då, men sen kände jag bara att det var så fel! Jag vet verkligen inte vad jag ska göra nu. Eftersom det är min mans släkting känns det ännu värre.

Men det känns som sagt bra att höra att folk inte gör så här utan att ni reagerar som jag.
    Du borde som sagt anmäla henne. Det låter som att hon behöver hjälp i sitt föräldraskap och pojken förtjänar bättre just nu. Föräldrar som använder denna typ av straff gör också ofta annat som inte är acceptabelt.
  • vittra

Jag har extremt svårt att tro att detta är sant.

OM
    det nu mot förmodan är det, så ska du självklart anmäla detta omgående! Fattar inte ens hur du kan tveka om huruvida det är fel och olagligt eller inte? Det är ju solklar misshandel, eller rättare sagt barnaga. Du vet väl att barnaga är olagligt va? ANMÄL! Barnet far ju fruktansvärt illa av sådan behandling

• Loreena

Det är ju barnmisshadel!!! :( Det är olagligt!!

• MalinEddie
    Futurum nobis est skrev 2011-08-11 08:22:15 följande:
    Men alltså är inte det bara ett uttryck? Jag har hört det användas flera gånger, att jag skulle tvätta munnen med tvål sa min mamma åt mig flera gånger när jag var yngre, men aldrig skulle hon väl göra allvar av det. Hände det på riktigt är det fruktansvärt och misshandel, helt klart, men TS kanske bara missade att det inte var allvarligt menat? Det skulle ju knappast vara första gången folk missförstår varandra eller missar tonlägen som är avgörande för hur man tolkar saker.
    Det är också hemskt att höta med något sådant.
  • MalinEddie
    MalinEddie skrev 2011-08-11 21:18:43 följande:
    Hota och inte höta ska det stå.
  • AJN

Detär olagligt. Prata med din kompis och se om hon verkligen menade allvar.
    Ser du att det händer igen, anmäl!!

• Proletariatet
    MalinEddie skrev 2011-08-11 21:18:43 följande:
    Absolut, det jag syftade till var inte hot, utan vid de tillfällena har det sagts med glimten i ögat.
    Nu skriver ju TS att hon är säker på sin sak och då tycker jag absolut att hon bör anmäla.
Svar på tråden Peppar el. tvål i munnen !?!?