Jo, visst är det ett uttryck att man tvättar tungan med tvål.
Men tänk om personen (mamman) i fråga har "hotat" med att göra det så pass många gånger så att hon trodde att hon var tvungen att "bevisa" för barnet att hon menade allvar...
Det är hemskt om det skulle vara så!
(missförstå mig inte: jag menar inte att mamman gjorde rätt i att bevisa fysiskt att hon menade allvar i det hon hade sagt till barnet. Jag menar bara att hon kanske tillslut blev så arg så att hon gjorde det för att framhäva sin makt! - vilket är fel. Mycket fel! I sånahär lägen!)
Jag kan också tycka att barn inte ska svära. Men gör det hemskt mycket själv. Nu har jag inga stora barn som skulle ta efter mig. Men jag försöker ändå att vakta tungan när jag är runt barn som skulle kunna ta efter. Som när jag jobbade på dagis - då svor jag självklart inte. Men det är också en annan sak att "lära" andras barn att svära, där går väl en gräns, eftersom det är upp till föräldrarna själva hurvida de vill göra och gör hemma...
Vet inte om jag skulle sluta svära hemma, när vår son blir större....Men vi känner familjer där barnen säger fulare saker än vad vi gör och det tycker jag inte låter så bra. Jag tycker också att det är viktigt att lära barnen vad saker och ting betyder. Jag är själv uppväxt med en mamma som alltid sa att vi inte skulle säga saker som vi inte visste vad det var.
Tex. när jag kallade min bor för "Subba" för att jag hade hört det i skolan. När mina föräldrar frågade mig om jag visste vad det betydde svarade jag "ja, det är grisens mamma" - kan väl ha varit 8år eller nåt. Subba-sugga, jag hade fått det om bakfoten. Och Subba är kanske inte det fulaste ordet man kan säga, men det hade kanske inte varit så trevligt om jag hade gått runt och kallat folk för det...
Jag vet inte. Men jag tror säkert att det kan vara så som ni skriver - att om man inte bryr sig om det och inte lägger energi på det så bryr sig barnet säkert inte heller om det...
Och jag håller med på att svordomar berikar och förstärker språket..
Hm, jag verkar lite kluven vad gäller barn och svordomar hör(läser) jag nu :P haha!