• smulan1704

Hur f'n gör man??

Har en 3-åring som absolut inte vill sova längre.. Hon kan gallskrika i över en timme om man inte går in till henne..Har precis fått en liten bebis som är 3 veckor och två av dessa veckor har min sambo vart hemma och nattat den stora tjejen. Då har hon somnat på stört. Absolut inga problem alls.. Men nu är första veckan som vi är ensamma bara vi tre..(sambon jobbar kväll/natt.)

Hon har varit jobbig mot mig förut redan innan bebis kom men nu har det blivit extremt jobbigt.. Hon har blivit jobbig överlag men på dagarna kan jag iaf hantera det.. Men kvällarna är sååå jobbiga nu.. Och idag är bara andra dagen.. Just nu låter jag henne bara ligga och gallskrika.. Grannarna tror väl att jag misshandlar henne eller nåt.. Va fan gör man??

• Svar på tråden Hur f'n gör man??
  • Carisma95

Gör din sambo något annorlunda när han nattar än när du gör det?
    Det låter lite som att hon "reagerar" på bebisen. 

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • smulan1704
    Carisma95 skrev 2011-08-09 21:15:10 följande:
    Gör din sambo något annorlunda när han nattar än när du gör det?
    Det låter lite som att hon "reagerar" på bebisen. 
    Nej han hjälper henne att borsta tänderna och går med henne till sängen och sen lägger hon sig bara. Han säger godnatt och går därifrån.. Hur lätt som helst kan man tycka.. För mig funkar det absolut inte.. Jag har gjort exakt likadant men det är gallskrik ändå.. Innan bebis kom låg jag bredvid henne ibland tills hon somnat om det var jobbigt.. Det kanske var dumt att göra så.. Och det kan jag ju inte nu när vi har bebis också..
  • Myran 08

Du kan inte tänka dig att ca 1 timme före läggning att ni sätter och tittar på en film tillsammans (du kan amma om du gör det) under tiden och sedan så gör du natten med den stora tjejen när ni har myst i soffan. Om bebisen somnar så kan du lägga ner och låta stora tjejen får egen tid. Ev, vara med att lägga bebisen innan ni myser. 

• smulan1704
    Myran 08 skrev 2011-08-09 21:20:21 följande:
    Du kan inte tänka dig att ca 1 timme före läggning att ni sätter och tittar på en film tillsammans (du kan amma om du gör det) under tiden och sedan så gör du natten med den stora tjejen när ni har myst i soffan. Om bebisen somnar så kan du lägga ner och låta stora tjejen får egen tid. Ev, vara med att lägga bebisen innan ni myser. 

En bra idé.. Just nu har jag lyssnat på gallskrik i över en timme och jag har varit inne en hel massa gånger.. Har provat att läsa för henne och gosa med henne men ingenting hjälper.. Jag får prova din idé imorrn..
  • smulan1704

Nån som har fler råd.. Jag behöver verkligen hjälp...

• Tanja f

Kan hon inte somna i er säng och så kan du liggamma bebis samtidigt? Sen kan du bära in henne efter hon somnat.

• längtar efter en baby

Jag har alltid oxå bara lagt min 2,5 åring och gått ut, men när han fick lillebror så började han böka lite. Nu när lillebror är 10 mån så gör jag välling till båda, sätter på en film till stora och stannar till lilla somnat. Det funkar, storebror ligger kvar och somnar antingen under tiden eller efter filmen.
    Så jag skulle nog tipsa om en film, min kille blir bara pigg av böcker.

• wedding2009

Inför en fast rutin runt läggningen som du inte ruckar på oavsett vad som händer. Och bestäm dig för "strategin" innan. Jag kan ge vår tvååring som exempel (som blev storebror för 6 månader sedan);

17.30 kvällsmat
    17.50 bada
    18.10 upp och kläs i pyamas, därefter tandborstning
    18.20 Två godnattsagor, en kort stund i knät där vi (mest jag) pratar om dagen som varit och vad vi gjort. Lite kramar och mys, och sedan i säng.
    18.30 Jag säger godnatt och något i stil med "nu drar mamma igång speldosan, sedan går mamma ut i köket och diskar men tittar till dig", varpå detta sker. I samma stund som jag drar igång speldosan så är det sovdags och jag svarar inte på tilltal och tar ingen ögonkontakt. Ibland kliver han ur sängen, eller lindar in sig i sänghimmeln och då går jag in med bestämda steg, lägger ned honom, stoppar om honom (hela tiden utan ett ord eller ögonkontakt) och drar igång speldosan. 
      Efter ca 20-30 min sover han. Vissar dagar kan han ropa, eller snyfta lite kort, men oftast fungerar detta utan någon som helst problematik. Han vet precis vad som ska hända och vad som gäller, och jag vet precis vad som ska hända och vad som gäller. 

Tror det viktigaste i detta läget är att inte vika från den "strategi" man valt. För backar man efter skrik och gråt blir det ju som i alla andra situationer; barnet inser att det lönar sig och vägen tillbaka blir ännu längre...   

Självklart är det ju alltid lite mer komplicerat att tima in när man har en liten bebis också, men för oss har detta fungerat i alla fall! Se till att den lilla är mätt och nöjd innan projektet påbörjas. Och räkna med ett par dagar där protesterna hörs. För vår del var han ledsen första dagen, och lite andra dagen, sedan gick det bra. Bara att bita ihop och tänka på att det är bra för barnet att känna tryggheten och kunna somna själv. Oavsett vem som lägger. Lycka till!         

• Lady Dahmer

när lillebror kom så började jag natta Ninja i soffan. hon är tre. jag bäddade ner henne och lät henne somna till pippi medans jag satt och amma. Sen bar jag in henne i sovrummet.

Det funkar skitbra! 

ibland har jag lagt lillebror mellan henne och mig i sängen och ammat honom medans jag nattat henne.    

Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! Den är skitbra!
  • skånegås

När jag var hemma själv med två så små nattade jag dem i dubbelsängen. Låg bredvid, ammade den minsta och läste för den större. Så låg vi kvar så länge minsta tillät...
    Nu är minsta killen 5 år och då kommer lillebror 4 mån och ligger bredvid honom i sängen en stund innan 5-åringen ska sova. Det älskar han. Sen är det musik eller cd-bok eller själv ligga och titta i en bok eller leksakskatalog som gäller. Ofta har han svårt att somna i sin säng och får då lägga sig i vårt rum så bär maken ner honom då han lägger sig.

Svar på tråden Hur f'n gör man??