• mamma91

hjälp..

mitt barn på 7 månader har fått sår mellan skinkorna. har inte lagt märke till dessa fören nu på efter middagen. har ju tvättat som vanligt och sett att h*n vorit lite röd men senare när jag bytte så var det sår som det kom vätska ur!! hur kan det ha blivit så? h*n brukar ligga och lufta men det har vi inte gjort idag.. men jag tycker inte det skulle spela så stor roll???

nån som vart med om lika och har nått tips. har smört som vanligt nu med inotyl och puder.
    usch tycker synd om mammas ängel :/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-10 22:23
    snälla är det ingen som har nått tips?? har luftat så mycke jag kan men inte blivit bättre än :(

• Svar på tråden hjälp..
  • pp08

När min tjej var röd i rumpan (hände ibland då hon bajsade löst pga laktosintollerans), märkte att jag inte skulle ta fet salva, det blev för svårt /geggigt att torka av henne. Puder fungerade bäst då det är lätt att tvätta bort med lite vatten utan att man behöver gnugga, alt. är borta efter kisset.

♀ 090619
  • Happymom

Min dotter hade stora problem med blöjeksem sitt första halvår. Fick ett gammalt husmorsknep: Tvätta med vichyvatten! Det hjälpte bättre än både Inotyol och andra krämer. Sen tipsade barnmorskan faktiskt om att blåsa torrt med hårtork med låg värme innan vi satte på ny blöja. Det hjälpte också.

Var det något tillfälligt som inte krämerna hjälpte mot så låter det som att det kan varit en allergisk reaktion. Hade hon ätit något ovanligt?  

• mamma91

hon har inte ätit någit konstigt.. men jag hade andvänt idomin som jag aldrig haft förr.
    Det blev bättre på några dagar men så fick jag slut på salva så jag använde idomin igen och då blåssa det upp :O antar att min lilla inte tål idomin kanske?

• pp08
    mamma91 skrev 2011-08-21 21:12:57 följande:
    hon har inte ätit någit konstigt.. men jag hade andvänt idomin som jag aldrig haft förr.
    Det blev bättre på några dagar men så fick jag slut på salva så jag använde idomin igen och då blåssa det upp :O antar att min lilla inte tål idomin kanske?
    Det låter så, kanske någonting i salvan som inte din vanliga salva innehåller. Jämför så att du vet till framtiden.
    ♀ 090619
  • mamma91

Jornätsolja! min sambo är allergisk och förmodligen våran dotter också :/

• Amme79

Bempanthen (tror att det stavas så) är en fantastiskt salva som löser det mesta. Smörj in på kvällen och utslag/såret är nästan borta på morgonen därefter.

• mamma91

inehåller oxå jordnötsöjla!

• SysterJ

Weledas zink salva har alltid hjälpt här. Du får dock läsa innehållsförteckningen för den har jag inte koll på.

Svar på tråden hjälp..