• lilaOrkidee

Hur beräknas det man från försäkringskassan

`De är så att jag blev i dagarnna uppsagd pga av arbetsbrist. Är gravid nu. Hur beräknas det viken erättning jag kommer få när barnet är fött. Jag hade en väldigt bra årinkomst förra år.nu kommer jag inte hinna få en bra detta år ju pga av uppsäningen. blir a kassa. hur vet jag vad jagkommer få?

• Svar på tråden Hur beräknas det man från försäkringskassan
  • Prospero

Så länge du skriver in dig på Arbetsförmedlingen första arbetslösa dagen och är aktivt arbetssökande så skyddar du din SGI. Det innebär att din föräldrapenning kommer att baseras på den SGI du har från jobbet. Om du skulle få ett nytt jobb innan barnet föds är det mer osäkert, då beror det på det jobbets varaktighet och då får FK svara på hur det blir.

• lilaOrkidee

ok, men jag kommer inte få barnet förrän nästa år i april. baseras det då på 2011 år sgi det jag hittils fått eller 2010 år  inkomst?

• Chaktio
    lilaOrkidee skrev 2011-08-10 21:44:45 följande:
    ok, men jag kommer inte få barnet förrän nästa år i april. baseras det då på 2011 år sgi det jag hittils fått eller 2010 år  inkomst?
    Om jag inte är helt ute och cyklar så baseras SGI helt enkelt på den senaste inkomsten av arbete du hade (under förutsättning att du anmält dig arbetslös första arbetslösa dagen).
  • lilaOrkidee
    Chaktio skrev 2011-08-10 21:51:01 följande:
    Om jag inte är helt ute och cyklar så baseras SGI helt enkelt på den senaste inkomsten av arbete du hade (under förutsättning att du anmält dig arbetslös första arbetslösa dagen).
    Hoppas du har rätt. För de senaste 8 åren har jag verkligen slitit för mina pengar. Jobbat mycket övertid och extra. sen i går får jag reda på att jag blir uppsagd. Känns som dålig timing nu när jag är gravid i v6. Detta hade jag verkligen inte planerat. :(
  • Prospero

Ja, SGI är ju inte någon medelinkomst det senaste året såsom a-kassan baseras på, det är mer den senaste. Men om du har övertid etc. ska du nog kolla med FK hur de beräknar SGI'n för det är också så att det ska vara en stadigvarande inkomst som förväntas pågå i minst 6 månader... typ... Lite krångligt alltså när man har oregelbunden inkomst. Men kolla med FK eller läs deras egna vägledningar (för anställda vid FK), finns en för SGI:
    http://www.forsakringskassan.se/omfk/lagar_regler/vagledningar

Svar på tråden Hur beräknas det man från försäkringskassan