• tulipa35

KUB-skillnad mellan första och andra barnet

Jag har en son på knappt 2 år och väntar mitt andra barn. Gjort KUB med båda, då jag nu är 41, med min son 39. Sonen hade 2 mm nackuppklarning, vet inget mer än att risken blev 1:398. Vi tyckte det var ett dåligt resultat men gjorde inga fler tester. Däremot var de snälla och senarelade RUL något (till v.20) för att lättare kunna kolla hjärtat. Allt såg bra ut och vi fick en frisk pojke.

Nu, ganska exakt 2 år senare är jag gravid igen. Gjorde KUB i maj. Var fullständigt övertygad om att vi skulle få ett sämre resultat än förra gången, men icke, till min stora förvåning. Nackuppklarning denna gång 1,6 och risk blev 1:1708, tror jag det var. Visserligen lite mindre NUPP, men jag är äldre (över 40) och mitt blod är väl samma nu som då?!

Är det någon som förstår det här?
    Barnmorskan sa bara att man inte kan jämföra sina graviditeter eller med någon annans för den delen.

• Svar på tråden KUB-skillnad mellan första och andra barnet
  • Skogsmulle81

Jag fick också VÄLDIGT stor skillnad på mina 2 Kubtester.
    Fick samma svar av min bm, att man inte kan jämföra graviditeterna, tydligen är hormonhalten (som de mäter i blodprovet) olika hög i varje graviditet.

• Chinirauring

Hej, måste få hänga på här! Är lite orolig eftersom jag fick 1:2 i risksiffra för två år sedan (ca) och det visade sig va en frisk flicka. Då var jag 23år om jag nu skulle vara gravid hur stor e chansen att man får samma siffra? Vad gör man, den plågan vill jag inte gå igenom igen.

• Skogsmulle81
    Chinirauring skrev 2011-08-16 18:14:12 följande:
    Hej, måste få hänga på här! Är lite orolig eftersom jag fick 1:2 i risksiffra för två år sedan (ca) och det visade sig va en frisk flicka. Då var jag 23år om jag nu skulle vara gravid hur stor e chansen att man får samma siffra? Vad gör man, den plågan vill jag inte gå igenom igen.
    ja, det här med KUB test är blandat med en hel del känslor och tankar....
    Vad gjorde du sist? Gjorde du MKP/FVP?
    Jag har ingen aning om hur stor chansen är att få samma risk. Första gng jag gjorde testet fick jag 1:15000
    andra gng (bara 1,5 år senare) fick jag en risk på 1:433
  • Chinirauring

Jag gjorde fvp men väntan på prov samt svar var jobbigast! Tror vi hoppat kub denna gång :) känns ganska skönt hur gjorde dem förr i tiden ;) det gick ju

• dragonesse

Första graviditeten fick jag 1:20 000 och fick ett friskt barn. Är gravid nu och fick 1:63, pga nacken. Är helt förkrossad. Väntar på att göra fvp, ska dit 12 september.

(¯`°?.¸ popcorn79.blogspot.com ¸.?°´¯)
  • Skogsmulle81
    dragonesse skrev 2011-08-24 15:26:08 följande:
    Första graviditeten fick jag 1:20 000 och fick ett friskt barn. Är gravid nu och fick 1:63, pga nacken. Är helt förkrossad. Väntar på att göra fvp, ska dit 12 september.
    Ska tänka på dig, och jag hoppas att allt går bra!
    Har ni funderat över vad ni väljer att göra om det skulle visa sig vara ett "dåligt resultat"
    Jag själv började fundera över det först när jag fick KUB resultatet andra gng....
    Dock fick jag inte chansen att göra ngt FVP eftersom 1:433 räknas som låg risk.
    Jag jämförde med förra gng och tyckte som sagt att resultatet var mindre bra nu...
    Uppdatera gärna om du orkar hur det går den 12e.
    kram
  • dragonesse
    Skogsmulle81 skrev 2011-08-27 16:46:09 följande:
    Ska tänka på dig, och jag hoppas att allt går bra!
    Har ni funderat över vad ni väljer att göra om det skulle visa sig vara ett "dåligt resultat"
    Jag själv började fundera över det först när jag fick KUB resultatet andra gng....
    Dock fick jag inte chansen att göra ngt FVP eftersom 1:433 räknas som låg risk.
    Jag jämförde med förra gng och tyckte som sagt att resultatet var mindre bra nu...
    Uppdatera gärna om du orkar hur det går den 12e.
    kram
    Tack!

Ja, vi har funderat men inte bestämt oss riktigt än. Det är väl mest jag som velar, maken vill göra abort om barnet visar sig vara sjukt. Det som gör det så jobbigt är att vårt första barn hade en riktigt tuff start och fick syrebrist, vi var livrädda för att han skulle få men efter det. Nu verkar han dock fullt frisk, och vi är sååå tacksamma över det. Men att få dessa siffror gör även att känslorna från förra förlossningen har kommit tillbaka, är så rädd för att få ett sjukt barn.

Jag lovar att uppdatera när vi har gjort provet. Tack för att du skrev!
  • millisen71

hej hej!!

är en tjej på 40år o väntar mitt 6 barn =)
    är nu gravid i v14 och har gjort mitt första kub-test, nackspalten va 2mm och vi fick en risk på 1:255

va 35år då jag fick min tös, och tackade nej till kub då. hon är fullt frisk 

Bm tycker att jag ska göra fvp och har fått en tid för fvp den 19 sep och är så nervös...
    vet inte om jag vågar göra fvp, pga risken för vattenläckage/missfall..

men samtidigt så vill jag ju veta om barnet är friskt/sjukt...

shit va detta e svårt.. att väga för och nackdelar med testet...

någon som förstår hur jag tänker??
    dela tankar med mig     

• dragonesse

Nu är provet gjort, vi var där igår. Det var väldigt jobbigt psykiskt, men själva provet kändes knappt. Känner mig på nåt vis lugnare nu när det är gjort, även om jag är nervös för resultatet. Om vi får ett negativt besked kommer de ringa, förhoppningsvis innan helgen, annars får vi ett brev i början på nästa vecka. Så än är det lite väntan kvar...

Millisen71: Jag tycker det är lite konstigt att bm tycker du ska göra fvp, ditt resultat ligger ju ändå inte inom gränsen för hög risk. Men det kanske beror på din ålder. Har ni bestämt hur ni ska göra?

• millisen71

dragonesse :

skönt att de e gjort för er nu. nu fattas bara ett svar... hoppas allt är bra iaf..
    det du skriver är precis som jag känner, psykiskt jobbigt att inte veta om barnet är friskt
    jag/vi har bestämt oss för att jag ska göra fvp, bättre att veta och isf kunna ta beslut om nästa steg om de visar sig vara ett sjukt barn.

det beror nog på åldern, tror jag. men bm sa att eftersom jag låg under 1:300 så borde jag göra fvp 
    ska iaf dit på mån den 19 och hoppas då på svar innan helgen, så man slipper våndas mer

vill ju bara njuta av grav-tiden som är kvar          

• dragonesse
    millisen71 skrev 2011-09-14 19:38:43 följande:
    dragonesse :

skönt att de e gjort för er nu. nu fattas bara ett svar... hoppas allt är bra iaf..
    det du skriver är precis som jag känner, psykiskt jobbigt att inte veta om barnet är friskt
    jag/vi har bestämt oss för att jag ska göra fvp, bättre att veta och isf kunna ta beslut om nästa steg om de visar sig vara ett sjukt barn.

det beror nog på åldern, tror jag. men bm sa att eftersom jag låg under 1:300 så borde jag göra fvp 
    ska iaf dit på mån den 19 och hoppas då på svar innan helgen, så man slipper våndas mer

vill ju bara njuta av grav-tiden som är kvar          
    Tycker ändå det är lite konstigt, i mitt och flera andra landsting räknas hög risk först från 1:200, så då borde 1:300 vara låg risk. Jaja, det kanske varierar lite runt om i landet!

Ja, väntan är helt klart värst, men på nåt konstigt sätt så känner jag att väntan innan provet var värre än väntan som är nu. Jag känner mig väldigt positiv och tror på ett positivt besked, så jag hoppas verkligen vi får ett brev och inte ett samtal...

Vet inte hur det funkar i övriga landet, men mitt landsting gör bara själva provet, sedan skickar de det till Uppsala för analys. Därför kommer vi antagligen inte höra något före helgen, om det inte är ett negativt besked eftersom de ringer då. Annars kommer de ju skicka brev, och det skickas säkert med b-post. Och först skulle ju provet till Uppsala också, bara det tar ju en dag. Sen ska det analyseras och SEN skickar de brevet. Så läkaren trodde vi skulle ha svar på onsdag nästa vecka, så det är ju en hel vecka kvar... blä. Men han sa också att om vi inte har hört nåt till helgen så är det en indikation, men ingen garanti, att allt ser bra ut, eftersom han försöker ringa så fort han kan om det blir ett negativt besked. Vi är bjudna på fest på lördag och om vi inte har hört nåt på fredag kväll så kommer jag välja att tolka det som något positivt och stoltsera med magen och festa loss rejält på lördag! Utan alkohol såklart!

Håller tummarna för dig, ska tänka på dig på måndag!
  • millisen71
    dragonesse skrev 2011-09-16 22:23:00 följande:
    Idag fick vi det efterlängtade brevet! Allt såg bra ut och vi väntar en liten tjej!

så glad jag blir för er skull o grattis till kommande tjej
  • Skogsmulle81
    dragonesse skrev 2011-09-16 22:23:00 följande:
    Idag fick vi det efterlängtade brevet! Allt såg bra ut och vi väntar en liten tjej!
    Så skönt! Grattis till det positiva beskedet och grattis till er kommande prinsessa. Njut nu tiden som är kvar.
  • ako75

Tulipa: Blodprovet kan absolut visa olika från grav till grav, och tycligrn är det så att ett visst hormon tenderar att bli högre om man vänter enn kromosomskadat barn.

Personligen tycker jag attKUB känns som lotteri?

• millisen71

äntligen, idag kom brevet, men vågade jag öppna de direkt, nej....
    satt och tittade på de en stund, sen rev jag upp de

läste... har visat normala fynd..... således inga funna avikelser på de väntade barnet Glad
    så... kollade jag koden och ringde....
    vi får en frisk flicka Skrattande

ingen är gladare än jag just nu Hjärta       

• tulipa35

Tack för alla svar!
    Detta med hormonhalten i blodet, som flera av er har skrivit om, visste jag inte. Trodde man kollade något genetiskt vad gällde blodet men nu förstår jag lite mer.

Kul med er som fått positivt besked på fvp, grattis!

Svar på tråden KUB-skillnad mellan första och andra barnet