• engedelmeskedjenek

Förhållande med nyseparerad man

Hej,

Jag är tillsammans med en man, som för 3½ månader sedan flyttade ifrån sin sambo och deras gemensamma 4åriga dotter. Vi hade träffats nästan dagligen ett år innan han flyttade, o han hade haft tankar på o flytta länge. Men så 1 maj fick han då lägenhet, o flyttade därifrån någon vecka senare.

Vi har det egentligen väldigt bra tillsammans, förutom på en punkt. Och det är hans exsambo som ställer till det. Iallafall för mig.

Han är självklart väldigt mån om att hans dotter ska ha det bra, o påstår att hon inte kan ha det bra om inte hans exsambo har det bra.
    Det innebär, att de pratar i telefon dagligen, o ses så gott som varje dag (han åker o träffar dottern, men i mina ögon känns det som att han lika mycket är där för sambons skull).

Han har inte sagt till sin exsambo att han o jag är i ett förhållande, men enligt honom "vet hon det ändå" och han vill inte slänga det i ansiktet på henne.
    Jag har träffat hans dotter förut, men inte sen han flyttade hemifrån.

Ett exempel är att vi för någon vecka sedan var på 1veckas semester i Norge. Då ringde han hem till dem varje dag för att prata med dottern o säga gonatt m.m. Men efter varje samtal skulle han även prata med exsambon, i typ 10 minuter varje gång.

Någon morgon hade han tvättid, o fem minuter innan skickar hon ett mess "glöm inte bort att du har tvättid idag! :) "
    Det gör att det känns som att ingen av dem egentligen har gått vidare men bara bor på olika ställen? Eller är jag fel på det?

Jag känner mig grymt frustrerad (och utanför) i detta, för att det känns som att han inte har lagt ner det förhållandet.
    O även om han säger att han inte vill vara tillsammans med henne, känns det märkligt att de beter sig som att de har ett förhållande på distans istället.

Men, egentligen litar jag på honom o hans känslor för mig.

Men är detta verkligen ett normalt beteende? Är det såhär i början, strax efter en separation?
    Är jag egoistisk som ifrågasätter det hela? Jag får en sån klump i magen när de pratar i telefon, o får verkligen bita mig i armen för att försöka låta det passera utan o ta upp det som ett problem.
    O det förstör så enormt mycket. Min önskan är att han slutar ha så mycket kontakt med henne, varför måste han prata med sambon varje dag? Räcker det inte med en gång kanske varannan?

Och tar jag upp detta med honom raserar hela världen o det känns som att alla känslor jag någonsin haft bara spolas bort o han går från o vara en varm o god person till o bli iskall o trycka bort mig totalt (när det känns som att jag behöver honom som mest).

Kanske ett väldigt rörigt inlägg, men min fråga är egentligen; är det såhär det ska vara? är det såhär det brukar vara strax efter en seperation?

Väldigt tacksam för svar, trots ett jättelångt inlägg.
    Diskussionen uppstod igår igen o idag känns allt meningslöst.

• Svar på tråden Förhållande med nyseparerad man
  • Gerd parterapeuten

Hej!

Er situation är svår och ni behöver tänka på många olika saker och hantera många olika känslor. Din pojkvän är väldigt mån om sin dotter och samarbetet med hennes mamma och det är i grunden bra. Han har ganska nyligen separerat och det tar tid att landa i en ny situation. Er relation har också pågått ett tag så det blir både separation och ny relation samtidigt och det är ganska mycket att hantera.
    Du skriver också att du litar på att han vill vara tillsammans med dig och du litar på hans känslor för dig. Det är naturligtvis viktigt att han och du kan prata med varandra. Han blir iskall och trycker bort dig och det påverkar dina känslor negativt. Han kanske känner det så att du inte litar på det han säger och på hans omdöme och det kan vara därför han reagerar så starkt känslomässigt.
    När din kille pratar så pass mycket med sitt ex blir du väldigt orolig att han fortfarande har känslor för henne och kanske vill tillbaka till den relationen. Jag tror att det gör dig väldigt otrygg.
    På sikt tycker jag det är rimligt att han minskar ner på kontakten med sitt ex. Det de behöver prata om är frågor som gäller dottern i första hand. Försök att satsa på det ni två har tillsammans och stärk upp det. Var inte så orolig. Han har faktiskt lämnat sitt ex och han är tillsammans med dig.
    Hälsningar
    Gerd   

Svar på tråden Förhållande med nyseparerad man