• Thea86

Hur tänkte ni när ni bestämde namn?

Jag har precis plussat så egentligen är det för tidigt att tänka på namn. Men jag började att fundera på namn långt innan vi började planera barn. Under den här tiden har mina favoritnamn ändrats en massa gånger. Bara för någon månad sedan hade jag så gott som bestämt mig för ett namn som jag inte alls är intresserad av längre.

Hur gjorde ni för att verkligen bestämma er?

• Svar på tråden Hur tänkte ni när ni bestämde namn?
  • vargaa

Vi bestämde inget förrän bebisen var född. Vi hade diskuterat vilka namn vi båda tyckte om och kom fram till ett enda. Ett tjejnamn. Och när hon föddes (och turligt nog var tjej) kändes det namnet helt rätt.

Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
  • jådåsåatt

Jag velade fram och tillbaka hur länge som helst tills jag bestämde mig ungefär en månad innan bf. Väl på BB frågade en sköterska mig vad hon skulle heta och full av morfin kastade jag ur mig ett helt annat namn så det fick bli det.
    Jag kan ju tillägga att jag är väldigt nöjd med mitt namn idag.

• FamilyForever
    jådåsåatt skrev 2011-08-11 21:25:43 följande:
    Jag velade fram och tillbaka hur länge som helst tills jag bestämde mig ungefär en månad innan bf. Väl på BB frågade en sköterska mig vad hon skulle heta och full av morfin kastade jag ur mig ett helt annat namn så det fick bli det.
    Jag kan ju tillägga att jag är väldigt nöjd med mitt namn idag.
    Spännande, vad blev det? :)

Jag o min sambo diskuterade fram o tillbaka länge, han hade sina o jag mina, ingen gillade  varandra...
    Jag sökte mkt på nätet. Från början ville jag ha ett udda... men till slut blev det en liten Agnes... och vi var överens, så nöjd över namnet! 
  • Annica71

Vi tänkte så här:
    Inget vanligt "tio i topp namn"
    Namnet ska ha en betydelse
    Namnet ska fungera internationellt

Annica med Tiffany 2005-07-10 och Melanie 2007-04-10
  • FamilyForever

ingen gillade varandras namnförslag.... så klart...

jag har så svårt... jag associerar alltid till ngn... Om ngn vän har barn vid samma namn, eller ngn gammal skolkamrat man inte gilla osv..
    Kanske kan låta dumt... men sån e jag..

• jådåsåatt

Alice blev det, trots att jag absolut inte skulle ha ett för vanligt namn:) morfin är farligt..

Jag är glad att jag fick välja namn själv, det var jobbigt nog. Att vara två om att bestämma måste vara ett litet helvete:)

• FamilyForever

Alice e fint! Inte så vanligt i mitt tycke :)
    Hade det i huvudet jag me, men har en bekant m en dotter vid namn Alice.... så den gubben gick inte :) 

• sockerbecca

Jag är i v26 (eller vad det nu är.. hmm.. nåt sånt iaf) just nu och vi funderar så smått. Vi har några förslag, vissa gillar han men inte jag, andra gillar jag men inte sambon. Men vi tänker inte ens försöka bestämma oss på riktigt innan vi har sett vem som tittar ut :)

• Cynara

Vi skrev varsin lista med namn vi gillade och när vi sedan kollade hade vi bara ett namn som vi båda skrivit så det blev det. :D

Noomi <3 2011-06-21 <3
  • pp08

Vi valde varsitt namn och har bara ändrat ordningen på namnen (dvs det som blev tilltallsnamnet och andra namnet). VI gillade nuvarande kombinationen bäst, så det blev namnet jag hade valt  som kom först

Nu är vi båda nöjda med valet.

♀ 090619
  • Lilly mama

Med första barnet var namnet liksom självklart, trots att vi inte visste att det skulle bli en tjej. Vi kom helt enkelt inte på ett enda killnamn... Lillys namn var så självklart för oss båda. Ett släktnamn som vi gillade båda två. Med nr 2 var det itne lika lätt. Där kände vi oss fram länge och beslöt oss för att avvakta. När hon föddes så blev det namnet vi tnkt oss, men det kändes inte lika klockrent. Nu däremot har namnet och flickan vuxit ihop, så det är i stort sett omöjligt att tänka sig ett annat namn än Viola. Det är f ö också ett släktnamn.

• Thea86
    Lilly mama skrev 2011-08-12 13:28:54 följande:
    Med första barnet var namnet liksom självklart, trots att vi inte visste att det skulle bli en tjej. Vi kom helt enkelt inte på ett enda killnamn... Lillys namn var så självklart för oss båda. Ett släktnamn som vi gillade båda två. Med nr 2 var det itne lika lätt. Där kände vi oss fram länge och beslöt oss för att avvakta. När hon föddes så blev det namnet vi tnkt oss, men det kändes inte lika klockrent. Nu däremot har namnet och flickan vuxit ihop, så det är i stort sett omöjligt att tänka sig ett annat namn än Viola. Det är f ö också ett släktnamn.
    Jag skulle också vilja ha ett släktnamn till vårt barn, men problemet är att jag inte har några släktingar med fina namn haha. Min sambo har det däremot ( till exempel finns Lilly i hans släkt, vilket är ett jättefint namn enligt mig också) men eftersom barnet får hans efternamn tänkte vi att förnamnet kanske kunde komma från min familj.
  • Perry the Platypus

Vi valde ett gammalt bonnanamn som vi båda gillade och som inte är alltför vanligt och som absout ingen kan vare sig störa sig på eller göra narr av.

På språng.
  • Lussekatten

Vi satte oss ner och diskuterade. Kom fram till att det skulle vara ett namn som skulle funka internationellt. Vi var också överens om att det skulle inte vara någon special-stavning eller något för svårt namn att uttala. (Vi vill visa vår kreativitet på annat sätt än att ge vårat barn ett ovanligt namn.)

När vi sen gick på ultraljudet och fick veta att det var en flicka så kom det ett namn till oss båda "från ingenstans". Vi väntade tills hon var född för att se om namnet passade och det gjorde det. :)

• Faile

Vi gjorde varsin lista med ungefär 10 namn var som vi gillade. Sedan fick vi lägga in veton mot namn ( som den andra skrivit ) som vi absolut inte kunde tänka oss. Sedan diskuterade vi runt namnen som blev kvar

Sluta jiddra, börja trolla!
  • linas fina

Inget trendnamn. 
    Vi valde ett som vi tyckt om i flera år och upptäckt av en slump. alltså inget som vi hört för att det blivit populärt. Plus att det var ett namn med en stil som jag alltid gillat på namn.
    Då känns det verkligen som att det är min typ av namn och inte påverkat av rådande trender. Det är ju viktigt att man känner sig nöjd med namnvalet länge. =) 

• Daeminimon

Vi var på en Pearl Jam- konsert i augusti 2009, och bestämde när vi kom ut att om vi någonsin fick en pojke skulle ha heta som sångaren. Nästan exakt ett år senare föddes Eddie! :) (jag höll mig dock ganska öppen, hade han inte känts som en Eddie när han kom ut så hade det blivit något annat!)

Svar på tråden Hur tänkte ni när ni bestämde namn?