• Krumpy

Hur har det löst sig för er, har era barn hittat nya kompisar?

Jag och min fru är på väg att separera och jag kommer att bo ca 15 minuters
    bilfärd bort från min frus bostad. Och där min fru bor går min dotter vidare på
    sitt dagis med sina gamla kompisar.

Jag går omkring och är lite orolig för hur min dotter ska hitta nya kompisar i det
    området där jag kommer att bo. Ska jag vara orolig, är det berättigat kanske?
    Området är fullt av barnfamiljer, så det är ju i alla fall en bra start.

Men jag är i rättvisans namn inte supersocial av mig, men jag måste skärpa mig och
    lära känna lite folk i det nya området. Jag ser framför mig att jag börjar snacka
    med föräldrar på lekplatserna osv. Det känns som min bästa livlina.

Vad kan jag tänka mer på? Kan ni ge mig lite tips och råd? Det skulle jag uppskatta
    enormt mycket!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-12 10:07
    Glömde ju skriva att min dotter är fyra år.

• Svar på tråden Hur har det löst sig för er, har era barn hittat nya kompisar?
  • Lykkorus

Hur gammal är hon? Barn har ju oftast bra mycket enklare att hitta nya vänner än t.ex. en tonåring.

• Krumpy
    Lykkorus skrev 2011-08-11 23:26:54 följande:
    Hur gammal är hon? Barn har ju oftast bra mycket enklare att hitta nya vänner än t.ex. en tonåring.
    Hon är fyra år.
  • bebben Elias mamma

Barn brukar ju hitta kompisar själva när de leker. Så har mina gjort och då blir det ju automatiskt att föräldrarna börjar prata iom att barnen leker tillsammans. Inget att oroa sig för. Man kan ju bjuda hem nån kompis från dagis då och då också.

• Krumpy
    bebben Elias mamma skrev 2011-08-12 10:10:56 följande:
    Barn brukar ju hitta kompisar själva när de leker. Så har mina gjort och då blir det ju automatiskt att föräldrarna börjar prata iom att barnen leker tillsammans. Inget att oroa sig för. Man kan ju bjuda hem nån kompis från dagis då och då också.
    Jo, det förstås.

Min dotter är väldigt utåtriktad och jag är inte ett dugg orolig för att hon inte kommer att
    träffa kompisar på lekpatserna i det nya området, osv.

Det är mig själv jag är orolig för, att jag kommer att vara en bromskloss. Som det är idag
    har det nästan alltid varit min fru som tagit kontakt med andra föräldrar. Alla dotterns kompisar
    är min frus kompisars barn, om ni förstår vad jag menar. Jag har inga kompisar som har barn
    och jag har inte mycket umgänge med andra vuxna överhuvudtaget. Jag är lite stel och blyg
    innan folk lärt känna mig.

Ta detta exempel:
    Du har pratat med mig tre-fyra gånger på våra barns gemensamma lekplats. Vi har inte sagt
    mycket till varandra, lite stelt prat om väder och vind och om barnens ålder, osv. Du uppfattar
    mig som en trevlig men lite stel person. Det enda du vet om mig är att jag precis köpt ett
    radhus som ligger 300 meter från ditt eget radhus. Att jag är skild och har min dotter växelvis.

Om jag plötsligt frågar dig en dag, om din dotter får komma över och leka med min
    dotter, hur hade du reagerat? Jag har en aning om vad du tänker, men jag vill
    först höra hur du reagerar :) Alla får givetvis svara på detta exempel. Det hade varit intressant
    att veta.
  • Ninaal

Gällande ditt exempel. Du kan ju först höra med föräldern om de brukar vara på just den lekplatrsen , kanske bestämma en "lekdejt" på lekplatsen för barnen att lära känna varandra. Sedan kommer barnen säkert föreslå att de vill leka hemma hos den ena eller den andre så det kommer nog ge sig.

• Krumpy
    Ninaal skrev 2011-08-16 19:47:29 följande:
    Gällande ditt exempel. Du kan ju först höra med föräldern om de brukar vara på just den lekplatrsen , kanske bestämma en "lekdejt" på lekplatsen för barnen att lära känna varandra. Sedan kommer barnen säkert föreslå att de vill leka hemma hos den ena eller den andre så det kommer nog ge sig.
    Kloka ord. (Detta är en bra påminnelse varför en man och en kvinna kompletterar varandra.)
    Jag ska använda mig av detta förslaget, jag tycker det låter väldigt bra.
    Ninaal skrev 2011-08-16 19:42:17 följande:
    Hej,
    I vilken stad bor ni?
    Jag avstår från att säga vilken stad, jag vill vara anonym så långt det går här på Familjeliv.
  • Jeane68

Jag separerade för knappt 3 1/2 år sen och i början var det inte lätt.
    Men nu har jag/vi ett par stycken som vi umgås med, både när jag har tösen och inte.
    Har min tös växelvis och hon blir snart 6 år.

Jag gick till olika lekplatser med henne och lekte, man träffade på olika föräldrar, pratade med vissa och vissa var inte intresserade...

En dag gick jag och ringde på en dörr med föräldrar med 2 barn flicka & pojke (8 och 5 år nu) och frågade om våra barn kunde leka tillsammans? Detta var för 1 år sen ca.

Och jag ska väl också säga att jag är lite blyg av mig i vissa sammanhang men jag tog mod till mig och vi är bästa vänninor idag!     

Så lycka till!

Kämpa på!   

• Krumpy
    Jeane68 skrev 2011-08-17 20:02:09 följande:
    Jag separerade för knappt 3 1/2 år sen och i början var det inte lätt.
    Men nu har jag/vi ett par stycken som vi umgås med, både när jag har tösen och inte.
    Har min tös växelvis och hon blir snart 6 år.

Jag gick till olika lekplatser med henne och lekte, man träffade på olika föräldrar, pratade med vissa och vissa var inte intresserade...

En dag gick jag och ringde på en dörr med föräldrar med 2 barn flicka & pojke (8 och 5 år nu) och frågade om våra barn kunde leka tillsammans? Detta var för 1 år sen ca.

Och jag ska väl också säga att jag är lite blyg av mig i vissa sammanhang men jag tog mod till mig och vi är bästa vänninor idag!     

Så lycka till!

Kämpa på!   
    Vad kul att läsa om. Ja, det är klart, man måste ha öppna sinnen annars går det inte.
Svar på tråden Hur har det löst sig för er, har era barn hittat nya kompisar?