Vår dotter är ute i vår inhägnade trädgård själv. Hon hade fått vara det även om den inte var inhägnad då det hade funkat med henne. Hade vi bott i lgh och haft lekplats på gården så hade jag kunnat lämna henne där en stund för att gå upp o hämta nåt, eller om jag hade kunnat se henne från balkongen t.ex.
Men annars, njaaaa, jag tycker inte du ska känna dig hönsig om det inte går att övervaka... Risken att de vandrar iväg, fastnar/skadar sig känns inte så kul, jag tycker inte du ska ha nån panik med att lämna om det inte känns helt ok för er båda. Kanske han kan få ett visst ansvar, t.ex att du släpper ut honom och sen kommer du efter några minuter senare när du klätt på dig eller fixat med dig mellanmål eller liknande. Eller att ni går ner tillsammans och sen går du ifrån en stund för att hämta nåt i lägenheten/gå på toa etc? För att känna på hur det känns liksom... Men som sagt, absolut ingen panik att känna att du måste lämna honom, han är inte så stor än.
Min dotter, 4 år, har börjat få lite utökad frihet så att säga, hon får vara ute på en stig som går mellan vårt hus o cykelvägen 8som sen gränsar till en relativt trafikerad väg. Hon får vara där främst när vi väntar hem hennes pappa, så går hon o möter honom där (det är en pyttestig, så jag ser henne hela tiden, men ändå en övning i att vara själv utanför trädgården, och en övning i att hålla sig till de regler vi bestämt) Hon får såklart inte springa ut där utan att jag vet om det. Hon har även fått vara själv på en lekplats som är en liten bit från våra vänners hus, man ser lekplatsen från deras uterum så det har varit perfekt!