• Xadime

Vad önskar ni att ni hade vetat före bebisen?

De flesta trådar i "efter förlossningen" verkar handla om mammakroppen men det jag skulle vilja veta är vad ni innan ert första barn önskat att ni hade vetat eller tagit reda på innan förlossningen? Eller att barnmorskan eller nån annan hade berättat för er, om något kom som en chock.

Alltså gällande bebisen och den första tiden hemma men även om kroppen också? Vad undrade ni mest över när ni kommit hem med er lilla guldklimp, vilka funderingar kom upp?

• Svar på tråden Vad önskar ni att ni hade vetat före bebisen?
  • Runguska

Eftersom jag hade jobbig foglossnig satt jag massor här på familjeliv och läste om det mesta som kunde bli jobbigt och så vidare. Ställde in mig på typ "det värsta" och att det skulle bli så för mig. (något negativ av foglossningen - ja)

Sen trodde jag att jag visste hur jag skulle fungera (eller inte fungera) vid sömnlöshet. Jag hade fel. Förvisso har jag tidigare i perioder sovit riktigt dåligt men då alltid kunnat sova när andan fallit på så att säga. Med ett litet spädbarn går ju sällan det utan är barnet vaket så ska jag vara vaken och ammar detta barn 20 av dygnets 24 timmar är det bara att hålla tummarna och sedan tacka sin lyckliga stjärna om barnet gillar att ammas i sängen!

Just detta med sömnen, alltså jag visste ju såklart att barn speciellt väldigt små sådana inte sover "perfekt", men på något sätt trodde jag att jag skulle klara utav det hela bättre. Sedan vet jag inte om man är olika där, men jag mår verkligen uruselt av för lite sömn, men det vill jag nog tro att de flesta om inte alla gör? Sömnen är ju trots allt viktig!

Sedan trodde jag nog att det svåra var att hitta rätt lösning, men att när man hade den så skulle den länge vara samma. Så blev det ju inte heller utan det kändes ofta som att så fort vi fått in en bra, fungerande rutin så ville barnet ändra på denna. Aja, det har blivit en frisk och glad snart fyraårig kille av vår första son så helt fel kan vi inte ha gjort jag och min man! (även barn nummer två ser ut att arta sig helt okej så jag ger mig själv godkänt )

• Susanna D

Min lilla Zakaria bestämde sig för att hasta ut i vecka 36+5. Klockan sju på morgonen gick vattnet och värkarna satte igång 1 timme efter, 4 timmar senare var han ute och jag var 6 cm öppen när jag kom till BB.

Jag har också önskat lite mer information om själva förlossningen. Blev nästan arg på alla andra mammor jag delade många tankar med under graviditeten som undvek att berätta att det närmast går att jämföra med att kasta sig ut från ett tiovåningshus; om och om igen. Panikkänslorna och hur man skall göra ifall förlossningen går så snabbt att man inte hinner med smärtlindring. Lustgasen kändes mest som placebo mot en riktig krystvärk.

Jag hade läst på ganska mycket om vad som kan hända bäbisen och ville vara förberedd på eventuella komplikationer vad gäller honom men litade helt på min egen kropp som människa att den skulle fixa det som kvinnor gjort i hela männsklighetens historia. Fast panikkänslorna var överväldigande. Nått slags alternativ måste man väl få? Och då tänker jag mest på smärtlindring eller nått slags lugnande? Måste det vara en sådan chock?

Självklart är jag nu själv där efter 6 veckor och lagt ett bomullslock över hela händelsen och tänker inte längre på hur hemskt det var men jag tipsar verkligen andra förstagångsgravida att fråga sin barnmorska och läsa om andras upplevelser av förlossningen. Hur gör man när bäbisen bestämmer sig för att komma fötidigt och man inte har tid med smärtlindring? Hur gör man om paniken blir för stor? Visst, man klarar mer än vad man tror men lite om detta skulle man väl fått veta innan? Jag hörde bara att lustgasen var fantastiskt rolig och att man inte tänker på hur dom syr efter förlossningen eftersom man är så lycklig över den nya bäbisen. RIKTIGT så var det inte...

• Annelie 76

Min mamma har aldrig kunnat amma utan hon har pumpat i tre-fyra månader till mig och mina tre syskon. Därför var jag helt inställd på att jag kanske inte heller skulle kunna amma men jag var helt oförberedd på att BB skulle vara så värdelösa!

Ingen mjölk kom alls, inte en enda droppe men barnmorskorna trodde mig inte. De ville klämma och grejja och sa att men visst kommer det men det kan ta ett tag. Men ersättning skulle jag inte ge den lille, då kan jag inte amma alls!

Efter förfrågan tog de fram en pump men nån info om det, det kunde jag inte få...  Hyrde en pump och åkte hem med hotet om att amningen inte skulle komma igång men att jag var välkommen tillbaka om jag ville testa...

Köpte en egen pump där man kan spänna fast grejjerna på brösten (helknäppt!) och man kan pumpa båda brösten samtidigt. SÅ MYCKET BÄTTRE än BB:s värdelösa pump. Med pumpgrejjerna fastspända så har jag åtminstone en arm fri vilket underlättar mycket. Jag kan tex pumpa och ge sonen mat i flaska samtidigt.

Fick en del problem i början med mjölkstockning och sånt men nu funkar det bra. Har till och med FÖR MYCKET mjölk! Frysen är full! Pumpar fortfarande och tänker fortsätta med det åtminstone tills han är 6 månader (ungefär tre månader till). Har inga problem alls längre.

Det som hade varit bra att veta innan är att:

1. Det är viktigt med en bra pump. Medela freestyle är helt ok, BB:s är värdelös.

2. Det är VIKTIGT att brösten är varma. Jag hade köpt inlägg i ull, har alltid dubbla men det räcker inte! Har tagit en bit fleecetyg som jag "hänger" över båda brösten, de täcker hela framsidan. Först när jag börjat med det slapp jag problem.   

3. Man får ta reda på all info om pumpning själv. På BB och BVC är det amning eller ersättning som gäller, inget annat. Hur länge man bör pumpa (varje gång), hur ofta och intensitet får du experimentera med själv eller fråga här, annan hjälp finns inte.

• smultronrosa

Inte läst alla inlägg men jag skulle läst på mer om smärtlindring så man själv hade fått föreslå ngt passande (var 8 cm öppen när värkarna började smått och när det sen drog igång ordentligt var det för sent för allt) och bm själva föreslog ingenting fast jag kände mig döende..slutade med att jag efter 13 h utan bedövning hade 0 krafter kvar och hon fick kalla på chefsbm som skällde ut henne och drog ut min dotter med sugklocka. Hade generellt velat ha mer info om fl ist för amning som de ändå hjälper en med och övervakar när man fött.
    Ingen pratade heller om hur det skulle kännas när man väl kom hem med en liten.

• Luella

Jag säger som så många andra: Amningen! Jag visste flera som hade haft problem med amningen men av någon anledning fattade jag inte vad dom sagt förrän jag satt där med såriga bröstvårtor och lyssnade på en BVC-tant som ville att jag skulle ge min dotter mjölkersättning. Jag ville amma men jag kände att ingen lyssnade på mig och jag satt och grät med den där dumma flaskan med mjölkersättningen och mådde dåligt. Jag önskar att jag innan förlossningen förstod att det är helt ok att delamma sitt barn och inse fördelarna med det. Jag önskar att jag med mitt första barn tog kontakt med amningsmottagningen på en gång när jag kom hem. Nu gick tiden och jag gav mer och mer ersättning för att göra BVC-tanten nöjd vilket resulterade i mjölstockning och att mådde ännu sämre.

Jag önskar att jag fattade hur jobbigt det är att komma hem med en liten spädis, jag blev chockad båda gångerna över hur utsatt jag kände mig med den lilla varelsen som jag skulle ta hand om.

Smärtlindringen är jag jätteglad att jag noga läst på om både här på fl och alla möjliga andra sajter. Man kan inte räkna med att barnmorskan ska kunna guida rätt eftersom den personen inte känner väl.

• IceCloud

Jag var helnöjd med bb:s pump. Hyrde så jag hade dubbel. Ville inte lämna tillbaka den när det väl var dags för det. Är ju ganska dyrt att hyra.

☆ Vincent ☆ 110817
  • hon hona

Jag hade velat haft mer info om hur vanligt det faktiskt är att man kan känns sig deppig under de första 2 (ca) veckorna efter förlossning, stor omställning med första barnet och mycket känslor (blandat med hormoner).

• Pycke

1. Att det gjorde ont att amma första tiden & att man fick eftervärkar! Hade i för sig inte så mycket problem med detta, var rätt milt och försvann fort. Men blev ändå chockad då jag inte blivit informerad om det alls. Kanske bra egentligen, annars hade jag kanske inte ammat alls pga rädsla för smärtan.

2. Hur känslorna åkte berg och dalbana. Från att känna sådan ångest över att man var illa tvungen att älska detta barnet resten av livet till att gråta så magen krampade över hur jag kunde önska bort min älskade dotter.

• Pycke

Lägger till!

3. Känslan av att underlivet & rumpan ska ramla av! 

4. Att inte kunna kissa. De första 2 månaderna kände jag mig så kissnödig att jag nästan inte hann till toaletten. Men när jag väl satte mig så kom det ingenting... Läckagen och så slutade efter 2, 3 månader. Men det är först nu efter snart 11 månader som jag kan kissa ordentligt och faktiskt TÖMMA blåsan vid toalettbesök..

• KattenKorven

Att en liten bebis kan vara så svår att hantera. I början var hon mest stel och viftade med armarna och hade alla kroppsdelar i vägen när man skulle amma eller klä på henne. Jag trodde att bebisar skulle vara helt följsamma, inte som små spastiker. Blir bättre ju äldre de blir!

• lovecats

Vi fick se en film om amningen och ALLT var bara så BRA. Men så kommer tösen och jag skulle amma men hur? Hon bara sov och sov och att suga det kunde hon inte ens. Efter 4 dagar utan mat blev det sond och akut in på NEO. Klandrar mig själv så klart. Redan i vecka 26 läckte brösten som ett såll och enligt föräldrautbildningen kunde alla barn ammas om det inte funkade så berodde det på att mamman kanske hade för lite mjölk vilket jag inte hade så jag trodde att allt skulle flyta på. Jag tycker att man ska få veta mer om hur olika bäbisar är redan vid födseln och att allt inte bara är som det ska vara.

• Krokuss

Jag hade gärna velat ha information om att det finns bebisar som knappt sover någonting alls! Att man aldrig får den återhämtning som man hade behövt efter en tuff förlossning, utan att det var konstant sömnbrist under ett års tid!

• Xadime

Frilli: jag startade denna tråd och kan bara instämma nu när jag varit mamma i tre månader drygt... Att det ska vara så svårt att få bebis att somna, kunde aldrig ana att set skulle vara i princip omöjligt och att jag skulle ägna HELA dagarna åt detta... Hörde aldrig nåt om detta före.... Sömn nämndes inte ens på föräldrautbildningen men visst fattade man att det skulle bli tufft men inte helt jävla omöjligt... Går på knäna nu... Min bebis känns hyperaktiv

• Krokuss

Madine: det var runt tre mån som jag kände att jag höll på att dundra in i väggen av trötthet. Tror det är de där pigghetshormonerna eller vad man nu kallar dem som försvinner. Jag fick börja ge ersättning då eftersom amningen tog all min lilla energi jag hade. Mitt barn sov aldrig de där långa sömnpassen på tre timmar som man hörde talas om i mammagruppen. Hade fullt sjå, vilket du nu har, att få honom att somna. Det är så jäxxla jobbigt att inte få nån som helst avkoppling mellan varven att jag inte tror att man kan föreställa sig om man inte varit där själv...Min son sov sin första hela natt vid ett års ålder, det är inget fel på honom han har bara så sjukt mkt energi. BVC är totalt kass på att hjälpa till, min tant där gör snarare allt värre och jag kände mig som världens sämsta mamma varje gång vi var där i början. Till sist vände jag mig inte till henne längre utan fick bättre svar på nätet...Om jag hade tipsat mig själv vad jag vet nu så skulle jag tagit det mycket lugnare i början, tagit mer hjälp av familj och vänner för att få sova, inte envisats med att amma till varje pris för då hade min man kunnat ta nån natt här och där då hade jag fått sova, accepterat att min son är piggare än de flesta bebisar jag träffat, inte tvingat mig ut på långpromenader bara för att man måste trots svimningskänslor efteråt av trötthet. Jag skulle också önskat att jag tog hjälp med vården tidigare och stått på mig så jag hade fått hjälp snabbare. Sist av allt hade jag önskat att jag hade uppskattat att mitt barn är så energisk och social som han är, han är verkligen en pojke som det strålar om! Är nu så glad att han är han och ingen gnällig tröttmössa som bara sover dagarna i ända, men det tar ett tag att fatta hur ens barn är och jag hade aldrig kunnat tänka mig att jag som är så lugn och stillsam kunde få ett sånt energiknippe till son. Hoppas att det blir bättre för er med sömnen, det är ju så olika från barn till barn. Håll ut, det blir bättre avslutar jag med!

• mama no1

Hur jävla ont det kan göra att amma, och att det faktiskt är svårt till en början.

• enfeeble

1. Sovstrejkande barn

Flera sa till mig att jag skulle passa på att plugga på distans medans sonen var liten. " Bäbisar sover ju ändå bara hela tiden" hette det.

Att jag kanske varit mer inställd på att det finns barn som vägrar sova. Vår son. Hej sömnbrist delux!!

2. Förlossningsdepression.

Där satt jag 2 dagar efter förlossningen och grät. Kunde inte förstå varför jag inte var lyckligast i hela världen. Varför mitt hjärta inte värkte av kärlek till det nya lilla tillskottet. Grät konstant första månaden. Ville inte vara med längre. Tappade matlusten, orkade inte vistas bland folk. Sambon förstog inte alls vad som var fel. Tog flera månader innan jag var ordentligt på fötterna igen.

3. Alternativ till amning.

Amningen funkade inte. Sonen skrek över ett dygn innan han efter många om och men fick ersättning på BB.

Jag var deprimerad och gjorde som jag blev tillsagd av personal.

Läs på om vad man kan göra om amningen inte funkar, eller om du helt enkelt inte vill amma, och framför allt: stå på dig!

Du äger rätten över dig själv och ditt barn. De trångsinta gammelmodiga tanterna på BB är tuffa, men du bestämmer och ska inte behöva bli ifrågasatt.

• Lindybelindy

Jag hade inte tänk på att man faktiskt kan bli riktigt deprimerad efter en förlossning.. det pratades inte så mycket om det heller när jag var gravid. Jag var överlycklig under graviditeten och över att få bli mamma. Tänkte att allt skulle bli fantastiskt och att jag aldrig skulle kunna känna mig det minsta deprimerad, det fanns inte i mitt huvud. Sen när Alva kom ut så grät jag av lycka men sen bara två dagar efter förlossningen på bb blev jag riktigt deprimerad! Och det höl i sig i en vecka. Jag låg hemma och grät, var nere hade riktigt ångest över livet osv. Det var verkligen inte en underbar vecka. Var så stor omställning. Jag hade aldrig tänkt att jag skulle kunna känna så i och med att jag var så lycklig. Men nu har det gått två veckor och jag har inte riktigt kommit in i mammarollen men jag är lycklig och glad nu :) och har kommit in i mitt nya liv som mamma. Men som sagt första veckan var hemsk..

Svar på tråden Vad önskar ni att ni hade vetat före bebisen?