• Mamma till Nicole och Alayha

Är bonusföräldern tvungen att hämta på dagis om denne slutar tidigare?

Jag är en ensamstående mamma till 4 små barn mellan 2 och 6 år.
    Nu har jag träffat en man. Han har 2 barn med som är 4 och 7 år.
    Vi har nu börjat fantisera om att flytta ihop å frågan om barnomsorg dök plötsligt upp.
    Ofta kan det bli så att vi inte slutar jobba samtidigt. Vad har då bonusföräldern för ansvar gentemot bonusbarnen när han ska hämta sina egna barn på dagis? Måste han ta med mina med då?
    I vårt fall är det ju inte det lättaste att hämta 6 barn å köra hem dom. Läste nånstans om att det skulle finnas nått domslut om att bonusföräldern inte måste det. Men hittar inget om det... Så jag vet inte hurvida det stämmer.
    Nån som kan hjälpa mej?

• Svar på tråden Är bonusföräldern tvungen att hämta på dagis om denne slutar tidigare?
  • Myran201

Har inte hört något sådant. Jobbar på förskola och det händer att biologiska föräldrar inte hämtar alla barn samtidigt så jag förstår inte varför din partner måste göra det?

• stumpetroll

Reglerna säger att styvföräldern inte måste hämta alla barnen. Men min åsikt o moral är att jag tycker att hämtar man "syskonet" så hämtar man alla.

• Mamma till Nicole och Alayha
    Myran201 skrev 2011-08-13 00:15:36 följande:
    Har inte hört något sådant. Jobbar på förskola och det händer att biologiska föräldrar inte hämtar alla barn samtidigt så jag förstår inte varför din partner måste göra det?

Okej... De var skönt att höra.

stumpetroll skrev 2011-08-13 00:17:34 följande:
    Reglerna säger att styvföräldern inte måste hämta alla barnen. Men min åsikt o moral är att jag tycker att hämtar man "syskonet" så hämtar man alla.

Jo... Det kan jag med tycka. Om det är möjligt. Men i vårt fall är det inte möjligt att packa in alla barn i en bil. Alternativet är att hämta de största först, köra hem de, och sedan hämta resten. Men så bökigt ska man ju inte behöva ha det varenda dag heller. Man ska orka med det oxå!

• stumpetroll

Förstår dig helt o hållet! Man kan ju växla o ta dom stora först ena dagen o ha ensam tid med dom o nästa gång tar man dom små först. Eller blandar Skäms

Tycker du är stark som är ensam med så små barn!! Du skall verkligen känna dig stolt som orkar o finns där för dom!! En klapp på axel så att säga!! Lycka till o jag önskar dig all lycka!!

Kram

p.s Gillar namnet Alayha vad fick du det namnet ifrån? d.s

• Meland

Om man är sambo/gift och ens bonosbarn bor hos dig som bonusförälder och bio föräldern då är bonusföräderns arbetstider lika aktuella som bio förälderns.

• Nessie99

Nej, en bonusförälders tider gäller INTE för dina barn. DITT schema gäller. Jag har prejudikatet du talar om TS, men måste leta fram det först. Återkommer.

• Simben

är barnen på samma förskola/avdelning? eller samma fritids?

om dom är tror jag att det skulle kännas konstigt att bara hämta sina egna barn även om man bara behöver göra det enligt lagen. sen förstår jag att det kan bli problem just med tanke på storlek på bil osv...och så som skollagen säger så är man inte tvungen att hämta sina bonusar.

Älskar min två små tjejer Agnes och Maja över allt annat!
  • ius lexis

Nej, det är upp till er som familj att bestämma. Jag har make och han har 2 st barn, de lämnar in sina tider-inte mina.

• sextiotalist
    Meland skrev 2011-08-13 02:11:15 följande:
    Om man är sambo/gift och ens bonosbarn bor hos dig som bonusförälder och bio föräldern då är bonusföräderns arbetstider lika aktuella som bio förälderns.
    Nej, så är det inte, det är alltid vårdnadshavarens tider som gäller
  • Juno

Regerar på att du hänvisar till plats i bilen. Om ni planerar att bli en familj med sex små barn bör ni kanske se över hur ni kan fixa en bil där alla kan åka. Det är inte minst en säkerhetsfråga - vilka barn ska stanna hemma om en av er har alla barnen och måste köra iväg av någon anledning (sjukdom eller liknande) Vilka barn stannar hemma då?

• Idizen

Här går man efter båda "föräldraranas" arbetstid och även inkomst. Slutar min sambo tidigare, eller börjar senare så får han hämta. Han är inte biologisk pappa och jag har ensam vårdnad om sonen

• sextiotalist
    Idizen skrev 2011-08-17 08:38:43 följande:
    Här går man efter båda "föräldraranas" arbetstid och även inkomst. Slutar min sambo tidigare, eller börjar senare så får han hämta. Han är inte biologisk pappa och jag har ensam vårdnad om sonen
    Arbetstiderna, föräldrarnas, inkomst: hushållets
  • Iam

Jag har varit sambo med en man med barn i snart två år. 
    Jag är ofta med och hämtar på dagis och frita, och personalen är väl införstådda med att jag finns med i bilden och att vi lever som familj.
    Men aldrig någonsin har dom brytt sig om mina tider.
    Det är föräldrarnas tider som räknas.  

• Busbellan

Idizen: de har inte rätt att gå efter nåt annat än föräldrarnas arbetstider. En eventuell sambo som inte är förälder får ju gärna hämta efter Sina tider, men han/hon behöver inte. De reglerna kan inte kommunerna bestämma själva.

Mamma till Nora, August och Ella
  • Simben
    Juno skrev 2011-08-17 08:37:19 följande:

Regerar på att du hänvisar till plats i bilen. Om ni planerar att bli en familj med sex små barn bör ni kanske se över hur ni kan fixa en bil där alla kan åka. Det är inte minst en säkerhetsfråga - vilka barn ska stanna hemma om en av er har alla barnen och måste köra iväg av någon anledning (sjukdom eller liknande) Vilka barn stannar hemma då?

fast om man inte ens har flyttat ihop än så kanske det inte är det första man gör är att gå och köpa en minibuss för att alla ska få plats....såklart kommer säkert den biten upp senare skulle jag tro. förhoppningsvis har man grannar eller kompisar eller nån som kan komma på stört om det skulle behövas....det finns tom många som inte ens äger en bil och har flera barn så den biten löser sig om det skulle bli akut tror jag...
    Älskar min två små tjejer Agnes och Maja över allt annat!
  • Idizen
    sextiotalist skrev 2011-08-17 08:42:49 följande:
    Arbetstiderna, föräldrarnas, inkomst: hushållets

? förstår inte
    Busbellan skrev 2011-08-17 08:51:15 följande:
    Idizen: de har inte rätt att gå efter nåt annat än föräldrarnas arbetstider. En eventuell sambo som inte är förälder får ju gärna hämta efter Sina tider, men han/hon behöver inte. De reglerna kan inte kommunerna bestämma själva.

Här gör de så iaf, ska prata med dagis om det när jag lämnar på tisdag. Uppdaterar då vad dom sagt

• An1977na

Det är dina tider som gäller.....såvida ni inte kommer överens om något annat. Men han har ingen skyldighet att hämta......likaså ska du inte tvingas att hämta hans barn.

Men beslutar man sig för att flytta ihop så skulle jag nog känna det naturligt att lämna/hämta alla barn samtidigt, Någon kanske lämnar i skolan, den andre på förskolan? Hoppas det löser sig för er :)

• Busbellan
    Idizen skrev 2011-08-17 21:36:43 följande:
    ? förstår inte
    Busbellan skrev 2011-08-17 08:51:15 följande:
    Här gör de så iaf, ska prata med dagis om det när jag lämnar på tisdag. Uppdaterar då vad dom sagt

Ja, många kommuner gör det nog ändå, men skulle man dra det längre så har de inte rätt till det
    Mamma till Nora, August och Ella
  • violis

Nej ni är INTE skyldiga att hämta varandras barn, eller att ha varandras barn hemma på lediga dagar/ semesterdagar.
    Dina barns fsk/fritids tider styrs av dina arbetstider+ restid och hans barns tider styrs av hans arbetstider+restid.

Däremot -flyttar ni ihop så påverkas bådas avgifter till fsk/fritids då barnomsorgsavgiften baseras inte på föräldrarnas utan hushållets gemensamma inkomster. 

Svar på tråden Är bonusföräldern tvungen att hämta på dagis om denne slutar tidigare?