• telgebo

Ni som fött på BB Stockholm nyligen under 2011 iaf

Någon här som fött nyligen på BB Stockholm? Jag har lite frågor och funderingar bla får vem som helst föda där nu även om man inte gått på någon av deras MVC:er under graviditeten? Hamnar omföderskor automatiskt på patienthotellet efter och hur många dagar stannar man? Stämmer det att det bara är 1 vårddygn? Känns ju väldigt knappt med återhämtningstid.
    Tillämpar de sen avnavling på BB Stockholm?

Gravid v.29+6 BF 23/10 Bara 71 dagar dit
  • Svar på tråden Ni som fött på BB Stockholm nyligen under 2011 iaf
  • telgebo
    CoolJen skrev 2011-08-26 06:32:12 följande:
    Det finns ett visst antal bindor och nättrosor på rummet. Man får liberos och pampers babybags innehållande ett litet paket blöjor var. Pampers ett vanligt paket stl 1 och liberos ett paket med både stl 1 och 2.
    I babybagarna finns även våtservetter.

Det räcker gott och väl till 2 dygn och om man behöver stanna längre så är det ju bara att köpa i efterhand
    Okej tack för svar. Det finns dock inga torklappar utan man ska använda våtservetter? Jag vill inte använda det på bebis.

Skönt att man klarar sig iaf i 2 dagar och blir det längre så får man ta sig nåt extra.
    Gravid v.31+5 BF 23/10 Bara 58 dagar dit
  • CoolJen
    telgebo skrev 2011-08-26 15:20:41 följande:
    Okej tack för svar. Det finns dock inga torklappar utan man ska använda våtservetter? Jag vill inte använda det på bebis.

Skönt att man klarar sig iaf i 2 dagar och blir det längre så får man ta sig nåt extra.
    minns inte...kanske nån annan som vet. Vi körde på våtservetter
  • telgebo
    CeciliaMaria82 skrev 2011-08-26 16:23:45 följande:
    Lägger till för goda råd
    Ska du också föda på BB Stockholm?
    Gravid v.31+5 BF 23/10 Bara 58 dagar dit
  • tvåbarnsmammavillkanske haentill
    CoolJen skrev 2011-08-26 19:36:11 följande:
    minns inte...kanske nån annan som vet. Vi körde på våtservetter
    För tre års sedan fanns det inga torra servetter och jag fick fick inga i påsarna. Jag har packat det nu för säkerhets skull!
  • CeciliaMaria82
    telgebo skrev 2011-08-27 03:18:28 följande:
    Ska du också föda på BB Stockholm?
    Har valt Danderyds BB men kan ju alltid vara förberedd utifall det skulle vara fullt eller liknande, har hört att det är till 99% chans att man får hamna på antingen eller!
  • telgebo
    CeciliaMaria82 skrev 2011-08-28 13:10:29 följande:
    Har valt Danderyds BB men kan ju alltid vara förberedd utifall det skulle vara fullt eller liknande, har hört att det är till 99% chans att man får hamna på antingen eller!
    Jaha det visste jag inte, det var nåt nytt.
    Gravid v.32+0 BF 23/10 Bara 56 dagar dit
  • Kajsa 81

Jag födde min första på Danderyd 2009. Stannade 2 dygn på patientjotellt tillsammans med min man. Skulle fött min andra också på Danderyd, men min man tog fel dörr i villervallan när det var dax för nr två ( hon kom nästan i hissen ) så då blev det BB Stockholm istället. De var toppen. Jag fi k komma in trots att jag inte ringt innan och inte valt dem. Men min lilla tjej hade som sagt lite bråttom... Födde kl 3:30 och vi stannade på BB till kl 6 sen flyttade vi till patienthotellet pl 4 oh åt frukost, lunch, middag, sov däroh åtfrukost igen innan vi åkte hem. Kände ingen stress och fick bra bemötande. Dock vet jag inte om jag hade fått stanna längre om jag hade velat. Enda skillnaden mellan Danderyd och BB Stockholm va att de var något dyrare för min man att stanna på hotelletöver natten på BB Stockholm.

• telgebo
    Kajsa 81 skrev 2011-09-01 13:38:41 följande:
    Jag födde min första på Danderyd 2009. Stannade 2 dygn på patientjotellt tillsammans med min man. Skulle fött min andra också på Danderyd, men min man tog fel dörr i villervallan när det var dax för nr två ( hon kom nästan i hissen ) så då blev det BB Stockholm istället. De var toppen. Jag fi k komma in trots att jag inte ringt innan och inte valt dem. Men min lilla tjej hade som sagt lite bråttom... Födde kl 3:30 och vi stannade på BB till kl 6 sen flyttade vi till patienthotellet pl 4 oh åt frukost, lunch, middag, sov däroh åtfrukost igen innan vi åkte hem. Kände ingen stress och fick bra bemötande. Dock vet jag inte om jag hade fått stanna längre om jag hade velat. Enda skillnaden mellan Danderyd och BB Stockholm va att de var något dyrare för min man att stanna på hotelletöver natten på BB Stockholm.
    Men plan 4 är ju inte patienhotellet Mörby utan det är nån form av BB avdelning.Mycket möjligt att det inte ränner lika mycket personal på plan 4 som på en vanlig BB avdelning.

Jaha så man kan dyka upp oanmäld på BB Stockholm ha ha. Ja är det akut läge med huvudet mellan benen så är det klart de tar emot än.

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Jag vill gärna föda på BB Stockholm, men jag känner att 1 vårddygn är knappt. Jag har en bit att åka, jag har ingen bil och sitta och åka kommunalt med ett nyfött barn ända till BB Stockholm för ett PKU prov typ 5 dagar efter man fött och 4 dagar efter hemkomsten är lite overkill för mig. Därför vore det lugnare för mig att stanna i 3 dygn få alla undersökningar utförda innan jag åker hem från patienthotellet och dessutom få längre tid på mig att få igång amningen med stöd för det är verkligen jätteviktigt för mig att den fungerar och jag känner att efter 1 dygn så har jag knappt råmjölken kommit. Varför sådan stress att skicka hem en helt nyförlöst mamma? Jag är ensamstående så jag känner att det kanske kan förstå mig.
    Vad tycker ni ska jag chansa och åka dit när det är dags med risk att jag blir utslängd 24 timmar efter barnet ploppat ut eller ska jag skriva ett brev till dom eller ska jag helt skippa BB Stockholm och välja något annat ställe där de kanske inser att man inte är fit for fight 24 timmar för hemfärd efter man fött barn?

Mitt första barn är fött på Danderyds sjukhus, stannade på BB från onsdag morgon-söndag eftermiddag
    Mitt andra barn är fött på Danderyds sjukhus, stannande på BB från måndag kväll-söndag eftermiddag, permession fredag kväll-lördag förmiddag.
    Mitt tredje barn är fött på Södertälje sjukhus, stannande på BB från onsdag kväll-torsdag kväll, åkte hem då vi hade super nära sjukhuset och hade bil ffa.
    Gravid v.32+4 BF 23/10 Bara 52 dagar dit
  • Poptart

Hej!

Jag arbetar som undersköterska på BB Sthlm och kan nog svara på några av era frågor.. (eller har du fött redan telgebo?)

Vårdtiden är som sagt två dygn för förstföderskor och ett dygn för omföderskor. Kommer du in sent så räknas inte den natten in i "bb-nätterna".

Plan 4 är en eftervårdsavdelning /mottagning och det är ingen skillnad på vården/bemanningen där än på plan 9. Där ligger både först- och omföderskor precis som på plan 9.

Sjukhusets patienthotell utnyttjas då det är fullt i våra egna bb-rum. Givetvis så planerar vi så att inga förstföderskor ska behöva vara där, ej heller omföderskor som fött barn som inte mår riktigt bra.

Det finns inga regler huggna i sten, utan allt beror på omständigheterna! Men en mamma som mår bra och vars barn också mår bra åker hem efter en natt om inga andra omständigheter gör att hon måste vara kvar. Det är ett högt tryck på BB Sthlm, många vill föda hos oss.

Man behöver inte längre vara inskriven på någon av "våra" mvc, ALLA får söka! Men man är därmed aldrig fullt ut garanterad en plats. Allt beror på platstillgången.

Man behöver inte återvända till oss för att göra PKU/hörseltest. Det kan man göra på sin mvc/bvc.

Man måste stanna kvar minst sex timmar efter födelsen. Detta eftersom en barnläkare måste hinna titta på barnet.

Skriv alltid en födelseplan, ta upp det som är viktigt för dig och din partner! Önskar du sen avnavling så skriv det, det är inte rutin att göra det. MEN alla barnmorskor respekterar dina önskemål! Själv är jag en ivrig påhejjare av sen avnavling (se den här filmen!! Läs texten!

www.birthblessingschildbirth.com/search/label/Delayed%20Cord%20Clamping  ) så önska mer än gärna det när du skriver ner dina önskemål!!

Auo! Tråkigt att höra att du fick vänta på värktabletter. Givetvis ger vi det om man har ont!! Kommer vi inte med utlovade tabletter/blöjor/handdukar ets inom rimlig tid ring på klockan igen! 

Vi är inga robotar utan mänskliga i högsta grad, prata med oss, ring innan med alla frågor du har, få svar så du vet hur just du ska ställa dig till hur vi arbetar. Vårt mål är att alla som föder hos oss och deras barn och partners ska få en så bra födelse/bb-tid som möjligt hos oss, bara du själv kan hjälpa oss dit genom att berätta vad DU vill!

Ställ gärna fler frågor, jag svarar gärna! Framför gärna era klagomål också jag tar dem vidare så att vi kan arbeta för att undvika att de misstag vi kan göra sker igen! 

//Lena 

• auo
    Poptart skrev 2011-10-24 09:37:24 följande:
    Hej!

Jag arbetar som undersköterska på BB Sthlm och kan nog svara på några av era frågor.. (eller har du fött redan telgebo?)

Vårdtiden är som sagt två dygn för förstföderskor och ett dygn för omföderskor. Kommer du in sent så räknas inte den natten in i "bb-nätterna".

Plan 4 är en eftervårdsavdelning /mottagning och det är ingen skillnad på vården/bemanningen där än på plan 9. Där ligger både först- och omföderskor precis som på plan 9.

Sjukhusets patienthotell utnyttjas då det är fullt i våra egna bb-rum. Givetvis så planerar vi så att inga förstföderskor ska behöva vara där, ej heller omföderskor som fött barn som inte mår riktigt bra.

Det finns inga regler huggna i sten, utan allt beror på omständigheterna! Men en mamma som mår bra och vars barn också mår bra åker hem efter en natt om inga andra omständigheter gör att hon måste vara kvar. Det är ett högt tryck på BB Sthlm, många vill föda hos oss.

Man behöver inte längre vara inskriven på någon av "våra" mvc, ALLA får söka! Men man är därmed aldrig fullt ut garanterad en plats. Allt beror på platstillgången.

Man behöver inte återvända till oss för att göra PKU/hörseltest. Det kan man göra på sin mvc/bvc.

Man måste stanna kvar minst sex timmar efter födelsen. Detta eftersom en barnläkare måste hinna titta på barnet.

Skriv alltid en födelseplan, ta upp det som är viktigt för dig och din partner! Önskar du sen avnavling så skriv det, det är inte rutin att göra det. MEN alla barnmorskor respekterar dina önskemål! Själv är jag en ivrig påhejjare av sen avnavling (se den här filmen!! Läs texten!

www.birthblessingschildbirth.com/search/label...  ) så önska mer än gärna det när du skriver ner dina önskemål!!

Auo! Tråkigt att höra att du fick vänta på värktabletter. Givetvis ger vi det om man har ont!! Kommer vi inte med utlovade tabletter/blöjor/handdukar ets inom rimlig tid ring på klockan igen! 

Vi är inga robotar utan mänskliga i högsta grad, prata med oss, ring innan med alla frågor du har, få svar så du vet hur just du ska ställa dig till hur vi arbetar. Vårt mål är att alla som föder hos oss och deras barn och partners ska få en så bra födelse/bb-tid som möjligt hos oss, bara du själv kan hjälpa oss dit genom att berätta vad DU vill!

Ställ gärna fler frågor, jag svarar gärna! Framför gärna era klagomål också jag tar dem vidare så att vi kan arbeta för att undvika att de misstag vi kan göra sker igen! 

//Lena 

som sakt jag ringde ett par gånger tills klockan hann bli så att på plan 4 hade ni då pass ombyte . men spelar inget roll det iallafall slutade bra jag kom snabbt hem igen . men på bb i sjukan var vi båda så nöjda . där gick det snabbt och fint . och jag va nöjd med bb . men nja på plan 4 där nja dom tjejer kan förbättra sig mera .. jag tycker att man behöver inte ringa 4-5 gånger att på minna . avdelningen  är inte så stor där . 

p.s  våran bysfrö har nu hunnit bli 3 månader och 1 vecka .  
  • Poptart

Hej igen Auo!

Det är samma personal på båda våningsplanen, kan vara bra att förtydliga. Man varvar sina pass på båda planen.

Om ditt barn nu är 3 månader så födde du i juli, då är det många sommarvikarier som arbetar också. Inte för att skylla på något, jag håller med dig, man ska inte behöva ringa så många gånger för att få hjälp, men det kanske bidrog till att det hände. De som arbetar som vikarier har kanske inte samma koll och överblick på läget beroende på hur länge de har arbetat... 

Tråkigt att det blev som det blev! Må så gott med bebben! Solig 

//Lena 

Svar på tråden Ni som fött på BB Stockholm nyligen under 2011 iaf