• Alvi

Missade min tid på MVC för att jag låg och födde barn då - vad göra nu?

För fem dagar sedan födde jag en flicka, 3,5 timme efter att jag skulle varit hos min barnmorska på MVC. Jag vet att hon kollar min journal om jag inte dyker upp så hon fick ju se att jag var på förlossningen, men ska jag höra av mig ändå?

Det känns så fånigt, här har jag gått hos henne X antal gånger sedan jag blev gravid och jag hade en tid inbokad men kunde inte komma, ska jag nu inte höra av mig förrän till efterkontrollen om massa veckor? Hur gör man?

Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Svar på tråden Missade min tid på MVC för att jag låg och födde barn då - vad göra nu?
  • Myran201

Jag gick och hälsade på med bebis veckan efter. Hon visste ju såklart men ville träffa henne och visa upp mitt barnCool

• ÖnskarHoppas

Om dem har Cosmic, journalsystemet som de flesta landsting har nu, så kommer det upp en liten bebis till höger på skärmen och så står det att du fött eller i alla fall är inskriven på förlossningen. Tro mig. Dem är vana vid att folk inte dyker upp!

• Tuvis0806

Min BM sa verkligen att om barnet kommer så behöver du inte ringa och avboka det får vi reda på ändå...så det är ingen fara att du inte dök upp!

• Jeca

På mitt BVC sa de uttryckligen att jag inte behövde avboka om jag fick barn innan nästa kontroll. Ringde och bokade efterkontroll sen bara.

• vittra
    Triple Trouble skrev 2011-08-13 22:04:02 följande:
    Ring och säg att du fött barn
    De får veta det automatiskt.
  • Xofina

Jag ringde min BM när jag var inne på förlossningen och berättade att det var dags hehe Glad (lämnade meddelande för klockan var 05.30 på morgonen.
    Sen ringde jag veckan efter och bokade tid för efterkontroll Glad  

• Mammisen

Min bm sa att hon uppskattade om man ringde och brättade men det var inget tvång. Jag ringde efter en vecka och hon sa att om jag hade tid och lust fick jag gärna knacka på och visa upp trollet när jag ändå var på BVC nån gång. ( avdelningarna ligger bredvid varandra)

• Aprikos

Så olika det kan vara! jag fick betala patientavgift för att jag inte dök upp på MVC. Tiden för det planerade mötet inträffade 3h efetr att jag fött barn, ett barn som överraskande nog hade med sig en extra kromosom. Att ringa och avboka MVC var inte direkt en prio i mitt huvud då, men jag orkade inte bråka om det, så jag betalade snällt :)

• xXMaLoXx
    Mammisen skrev 2011-08-14 20:17:21 följande:
    Min bm sa att hon uppskattade om man ringde och brättade men det var inget tvång. Jag ringde efter en vecka och hon sa att om jag hade tid och lust fick jag gärna knacka på och visa upp trollet när jag ändå var på BVC nån gång. ( avdelningarna ligger bredvid varandra)
    Så olika det kan vara. På det mvc vi gick, så skulle de nog fått anställa någon...för att ta emot samtal från alla som vill avboka "pg a förlossning" haha. När du skrivs in på förlossningen så noteras det ju din journal, så min BM fick iaf en notis om att jag var där och samma lika när bebisen var född.

Men jag minns att jag hade tid på förlossningen, för överburenhetskontroll. Tiden var klockan 11.00 den 11/1-10. Min son föddes 02.21 den 11/1-10 och jag kom ihåg att jag nämde för barnmorskan att jag var tvungen att avboka en tid, och jag nojjade över att jag skulle få straffavgift för att jag avbokade sent. Hon skrattade bara lite och upplyste mig om att de på förlossningen var fullt medvetna om att jag inte behövde någon överburenhetskontroll längre. Jag skyller det på lustgasen och en lång förlossning^^
    www.hecate.se Theo 100111 <3
  • xXMaLoXx
    Aprikos skrev 2011-08-14 20:21:41 följande:

Så olika det kan vara! jag fick betala patientavgift för att jag inte dök upp på MVC. Tiden för det planerade mötet inträffade 3h efetr att jag fött barn, ett barn som överraskande nog hade med sig en extra kromosom. Att ringa och avboka MVC var inte direkt en prio i mitt huvud då, men jag orkade inte bråka om det, så jag betalade snällt :)

Eh, varför betala patientavgift....för att du missat ett besök som inte kostar något?
  • Aprikos
    xXMaLoXx skrev 2011-08-14 20:37:55 följande:
    Eh, varför betala patientavgift....för att du missat ett besök som inte kostar något?
    Jo, det kostar om man inte dyker upp på sin avtalade tid. Det stod tom i pappren jag fick på första besöket. Det är ju samma om man inte kommer till läkarbesök och tanläkaren med barn. Själva besöket kostar inget men om man inte kommer får man betala.
  • xXMaLoXx
    Aprikos skrev 2011-08-14 22:11:58 följande:
    Jo, det kostar om man inte dyker upp på sin avtalade tid. Det stod tom i pappren jag fick på första besöket. Det är ju samma om man inte kommer till läkarbesök och tanläkaren med barn. Själva besöket kostar inget men om man inte kommer får man betala.
    Hm....nu missade jag iof inga tider när jag gick på bvc. Men är man inne och föder barn, så är det märkligt att de tar ut en avgift för att man inte avbokat i tid. Man har ju liksom lite annat och tänka på. Det är ju inte så att de inte borde räkna med att deras höggravida "patienter", skulle kunna befinna sig i krystingsskede vilken dag som helst^^
  • Busbellan
    vittra skrev 2011-08-14 09:21:56 följande:
    De får veta det automatiskt.

Blir lite ot nu, men jag blir bara nyfiken, får de veta det automatikt även om man inte föder i det län där man bor.
    Vår förlossning las nämligen ner för några år sedan och närmaste ställe ligger nu i ett annat landsting och dit har jag och många andra åkt och fött barn istället för närmaste sjukhus inom vårt eget landsting

Mamma till Nora, August och Ella
Svar på tråden Missade min tid på MVC för att jag låg och födde barn då - vad göra nu?