• Pinkflower880

Svart klänning på dop?

Som rubriken lyder:
    Kan man ha en svart "festklänning" på dop? Det är en tubtopp-klänning, tight upptill med vid kjol och spets i nederkant?

Eller kan man inte ha svart på dop? vad ska man ha då?

Det är min dotter som döps...

Tacksam för råd!

• Svar på tråden Svart klänning på dop?
  • JA77

Dop är ju en glad högtid! Undvik svart, annars kan du ha vad som helst. Dop brukar inte ha klädkoder, men man klär sig ofta i nivå Kavaj.

• La Lola

Japp det kan du ha.
    Ha något färgglatt till.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Miss Cee

Det är bara bröllop som "Bryter sorg" som det så vackert heter. Du bryter inte mot några regler om du är helt svartklädd på ett dop, det är helt i sin ordning.

• Näckrosen

Helsvart är ju sorgens färg och ett dop är ju en glad högtid. Jag skulle inte bära helsvart, men har du något färgglatt till, tyå en sjal, så är det ok.

• Pinkflower880

Ok. Tack för era synpunkter.

Det blir den svarta klänningen med min rosa sjal...

• Esmiso

det är ju din dotters dop, så¨det tycker jag du får bedöma själv Skulle inte ha svart på någon annas dop om jag inte visste att det var helt ok.

• La Lola
    Pinkflower880 skrev 2011-08-14 08:27:46 följande:
    Ok. Tack för era synpunkter.

Det blir den svarta klänningen med min rosa sjal...
    Det blir jättebra.
  • Pinkflower880

Hittade den här "klädkoden" för dop:

Egentligen finns det inga större krav på kläderna förutom att alla kyrkobesökare ska respektera kyrkorummet. Bara axlar, bar rygg, mycket djup urringning och liknande bör ingen ha i kyrkan. En klädsel som innehåller något av detta bör därför kompletteras med en sjal eller jacka. Män ska inte ha huvudbonad på sig inomhus, och linne är inte heller lämpligt. Vårdad och inte för lite kläder med andra ord!
    Men det går utmärkt att komma i en vårdad vardagsklädsel. Gästerna klär sig fina för den efterföljande motttagningen, inte för själva kyrkobesöket.
    En lagom finhetsgrad är Kavaj, eller en snyggare vardagsklädsel. Man måste inte ha vare sig kjol eller kostym och slips, så alla föräldrar kan pusta ut. Ta på er något ni trivs i.
    Någon färg som är "förbjuden" finns inte. Du får ha både helvitt och helsvart om du vill.

http://www.vigselringen.com/omdop.html

Jag kan definitivt ha min svarta klänning med min sjal! Glad

• JA77
    Pinkflower880 skrev 2011-08-14 08:50:12 följande:
    Hittade den här "klädkoden" för dop:

Egentligen finns det inga större krav på kläderna förutom att alla kyrkobesökare ska respektera kyrkorummet. Bara axlar, bar rygg, mycket djup urringning och liknande bör ingen ha i kyrkan. En klädsel som innehåller något av detta bör därför kompletteras med en sjal eller jacka. Män ska inte ha huvudbonad på sig inomhus, och linne är inte heller lämpligt. Vårdad och inte för lite kläder med andra ord!
    Men det går utmärkt att komma i en vårdad vardagsklädsel. Gästerna klär sig fina för den efterföljande motttagningen, inte för själva kyrkobesöket.
    En lagom finhetsgrad är Kavaj, eller en snyggare vardagsklädsel. Man måste inte ha vare sig kjol eller kostym och slips, så alla föräldrar kan pusta ut. Ta på er något ni trivs i.
    Någon färg som är "förbjuden" finns inte. Du får ha både helvitt och helsvart om du vill.

www.vigselringen.com/omdop.html

Jag kan definitivt ha min svarta klänning med min sjal! Glad
    Nja, såhär skriver Ribbing i sin bok Nya stora etikettboken:
    "Klädseln till dop är finare än vardag. Den får gärna vara diskret, men inte alltför mörk då detta är en ljus högtid. Vid ett kyrkdop har kvinnor dräkt eller klänning, helst inte svart, inte urringad, inte ärmlös, för kort eller alltför festglittrig." (Sidan 258, upplaga 2005).

Varför envisas folk med att bära svart när det finns så många andra färger?
  • La Lola
    JA77 skrev 2011-08-14 10:23:31 följande:
    Nja, såhär skriver Ribbing i sin bok Nya stora etikettboken:
    "Klädseln till dop är finare än vardag. Den får gärna vara diskret, men inte alltför mörk då detta är en ljus högtid. Vid ett kyrkdop har kvinnor dräkt eller klänning, helst inte svart, inte urringad, inte ärmlös, för kort eller alltför festglittrig." (Sidan 258, upplaga 2005).

Varför envisas folk med att bära svart när det finns så många andra färger?
    För att svart är en snygg färg helt enkelt.
    Jag gifte mig i delvis svart tom.
  • Romantik

Förr gifte man sig ju till och med i svart så jag tycker att just den där färgregeln är urtöntig. Svart är snyggt!

• Pinkflower880

För att jag är ett stort fan av "den lilla svarta"! Flört

Äger många och de passar alltid. (nåja, nästan)

• SolOchSnö

Jag tycker att man kan försöka undvika svart för det är en väldigt populär färg och om alla kommer klädda i svart blir det väldigt mörkt och tråkigt.

Men om någon enstaka har svart spelar ingen roll. Svart klänning och rosa sjal låter snyggt!

• Pinkflower880
    SolOchSnö skrev 2011-08-17 13:59:12 följande:
    Jag tycker att man kan försöka undvika svart för det är en väldigt populär färg och om alla kommer klädda i svart blir det väldigt mörkt och tråkigt.

Men om någon enstaka har svart spelar ingen roll. Svart klänning och rosa sjal låter snyggt!
    Tack! Skrattande
  • Snake

Jaa det kan du tycker jag också. Sålänge det inte är helhelsvart topp till tå (känns lite väl begravning på ett dop) så låter det jättesnyggt

Svar på tråden Svart klänning på dop?