• Mrs Chika

Om fordomar styr..hur blir det da for Precious och andra adopterade?

Var Precoius ar fodd i Nigeria. Hon har tva namn. Precious och ett "native name"

Jag blir lite kall nar jag laser en del tradar...hur ska det ga for var Precious som hade sitt namn redan innan jag blev hennes mamma?

Ska hon behova byta namn????? oh my god...kanner mig maktlos..    

• Svar på tråden Om fordomar styr..hur blir det da for Precious och andra adopterade?
  • Kotthare

Jag hade gett henne ett till namn att användanär hon vill bli tagen på allvar.

• Mrs Chika
    Kotthare skrev 2011-08-14 00:32:05 följande:
    Jag hade gett henne ett till namn att användanär hon vill bli tagen på allvar.

OMG... nar vill man inte bli tagen pa allvar?    
  • Kotthare

Du frågade ju efter min åsikt.

• Natulcien

Du behöver väl inte ta bort namnet, men kan ju lägga till ett annat tilltalsnamn om du vill..?

Eller så skiter du i fördomar och låter henne heta Precious..?

Personligen skulle jag inte vilja att någon skulle heta Precious som tilltalsnamn, men det är ju jag det. Och att skita i andras tyckande och lära din dotter att bäta sitt namn med stolthet kanske är det bästa..? Glad

• Natulcien
    Natulcien skrev 2011-08-14 13:13:39 följande:
    Du behöver väl inte ta bort namnet, men kan ju lägga till ett annat tilltalsnamn om du vill..?

Personligen skulle jag inte vilja att någon skulle heta Precious som tilltalsnamn, men det är ju jag det. Och att skita i andras tyckande och lära din dotter att bäta sitt namn med stolthet kanske är det bästa..? Glad
    "...bära..." ska det såklart så.
  • Mrs Chika
    Kotthare skrev 2011-08-14 13:09:32 följande:
    Du frågade ju efter min åsikt.
    ja och tack
  • Mrs Chika
    Natulcien skrev 2011-08-14 13:13:39 följande:

nej, ta bort det är inte aktuellt... Precious Adèle kanske?
  • Milkina cerka

Utgår från mig själv, jag hade önskat att mina föräldrar inte tagit bort namnet min biologiska mor gav mig, även om de lagt till svenska namn de gillat. Det hade gett m i g bestämmanderätten över vad jag skulle heta, dvs. det som är mitt nick här.

Att flyga måste vara som att se världen med Gud's ögon ♥Karen Blixen
  • Natulcien
    Mrs Chika skrev 2011-08-14 13:23:57 följande:
    nej, ta bort det är inte aktuellt... Precious Adèle kanske?
    Ja, visst. Varför inte?
  • Mrs Chika
    Milkina cerka skrev 2011-08-14 13:28:03 följande:

Utgår från mig själv, jag hade önskat att mina föräldrar inte tagit bort namnet min biologiska mor gav mig, även om de lagt till svenska namn de gillat. Det hade gett m i g bestämmanderätten över vad jag skulle heta, dvs. det som är mitt nick här.

Aldrig att jag tar bort namnen hon redan har...kanske att hon får ett andranamn av oss som tillägg, så får hon själv välja i framtiden. Adele har samma betydelse som Precious, så kanske Precious Adele...vad tycker du om det?
  • Milkina cerka
    Mrs Chika skrev 2011-08-14 13:52:47 följande:
    Aldrig att jag tar bort namnen hon redan har...kanske att hon får ett andranamn av oss som tillägg, så får hon själv välja i framtiden. Adele har samma betydelse som Precious, så kanske Precious Adele...vad tycker du om det?
    Jag såg att du skrivit om det namnet när jag skickat mitt förra inl. är jättesvag för Adéle så jag kan inte säga annat än att det låter jättebra. Jättebra att du inte tar bort hennes namn utan lägger till.
    Att flyga måste vara som att se världen med Gud's ögon ♥Karen Blixen
  • Mrs Chika
    Milkina cerka skrev 2011-08-14 14:04:48 följande:
    Jag såg att du skrivit om det namnet när jag skickat mitt förra inl. är jättesvag för Adéle så jag kan inte säga annat än att det låter jättebra. Jättebra att du inte tar bort hennes namn utan lägger till.
    Tack för dina svar. Kul att du också gillar Adele :)
  • Morcheeba

För mig är det mer "okej" (och även naturligt) att man har ett annorlunda namn om man har ursprung någon annanstans ifrån. Däremot en vit svenskfödd unge som heter Precious hade jag garvat åt i smyg.

Men Precious Adele låter jättefint. Och självklart ska du inte ta bort namn! Har själv adopterade släktingar och de har sina ryska ursprungsnamn som andranamn. Det blir hur fint som helst.

Svar på tråden Om fordomar styr..hur blir det da for Precious och andra adopterade?