• Svar på tråden Fin film om ett familjehem
  • Nifelheim

Va roligt. Den dokumentären tittade jag på ett par ggr när den var ny (10 år sen säkert). Gripande är den hur som helst.

Det enda som är värt att dö för är att LEVA ! Frågan är! Vad får dig att känna att du LEVER?
  • Ceres
    Anonym skrev 2011-08-15 20:28:53 följande:
    Vet nån hur det gick för denna flickan?
    Fick hon stanna i familjehemmet? 

Ja det fick hon! Hon är fortfarande kvar där.

(Jag vet det eftersom de visade en intervju med den som gjort dokumentaren efter att filmen visades på TV nyligen).
  • Anonym
    Ceres skrev 2011-08-15 20:35:55 följande:

(Jag vet det eftersom de visade en intervju med den som gjort dokumentaren efter att filmen visades på TV nyligen).
  • Anonym (lisa)

Min dator är så långsam och buffrar hela tiden så jag orkade bara se första kvarten.

Men det räckte...... jag tycker det var hemskt!!!!

Tycker så fruktansvärt synd om placerade barn. Sen tycker jag också det är vidrigt att familjehemsmamman låter barnen kalla henne "mamma", fastän dem vet att dem har en riktig mamma som dem snart ska flytta hem till.

Usch....... det här gjorde mig ledsen och illamående!!!

• VNmamma
    Anonym (lisa) skrev 2011-08-16 19:53:26 följande:
    Min dator är så långsam och buffrar hela tiden så jag orkade bara se första kvarten.

Tycker så fruktansvärt synd om placerade barn. Sen tycker jag också det är vidrigt att familjehemsmamman låter barnen kalla henne "mamma", fastän dem vet att dem har en riktig mamma som dem snart ska flytta hem till.

Ska barnen inte få välja det tilltal de själva vill, särskilt när det handlar om långvariga placeringar?

Barn kan faktiskt ha flera mammor, troligtvis säger många "mamma" om både fostermamman och sin biologiska mamma.

En av familjehemmets flickor kom dit redan som spädbarn. Hennes mamma blev dömd till ett långt fängelsestraff. I fem år satt mamman fängslad. Flickan var förtvivlad när återförening med mamman kom på tal.

Är det inte fantastiskt bra att den lilla flickan fått chansen att knyta an till en familj under de här åren? Att hon fått leva i ett och samma familjehem och utveckla djupa relationer till kärleksfulla vuxna?
  • VNmamma
    Ceres skrev 2011-08-15 20:35:55 följande:

Och hon närmar sig 18-årsåldern, då skulle hon, vad jag förstod låta sig adopteras av familjehemmet!
  • Anonym
    Anonym (lisa) skrev 2011-08-16 19:53:26 följande:

Har man ett barn i sin familj i flera år,från det att barnet är mycket litet,är det väl självklart att barnet kallar en för mamma och pappa!!

• Anonym (Mojjan)

Min placering var 16 år när h*n kom men ville promt kalla mig för mojjan och sin biologiska för mamma.
    Okej för mig då jag förstod hur viktigt det är att få känna att man hör till en familj. Även h*n nämnde att h*n önskade att jag fött honom/henne...
    Men jag kan bara säga att det är hemskt vilka skador biologiska föräldrar kan orsaka sina barn - medvetet eller omedvetet. Jag är inte odelat positiv till att barnen ska tillbaka till varje pris, varför inte arbeta med BBiC? Barnens behov i centrum, inte föräldrarnas! 

• Anonym
    Anonym (Mojjan) skrev 2011-08-18 21:34:53 följande:
    Min placering var 16 år när h*n kom men ville promt kalla mig för mojjan och sin biologiska för mamma.
    Okej för mig då jag förstod hur viktigt det är att få känna att man hör till en familj. Även h*n nämnde att h*n önskade att jag fött honom/henne...
    Men jag kan bara säga att det är hemskt vilka skador biologiska föräldrar kan orsaka sina barn - medvetet eller omedvetet. Jag är inte odelat positiv till att barnen ska tillbaka till varje pris, varför inte arbeta med BBiC? Barnens behov i centrum, inte föräldrarnas! 
    Helt rätt!
    Många gånger så handlar det alltid om föräldern och dennes behov och rättigeter!
    Ihop med rättigheter så finns skyldigheter, i alla fall i min värld....
    Tyvärr så sätter inte myndigheterna barnens behov som prio 1 utan det ska daltas fram o tillbaka med dessa föräldrar och dom behandlas som om dom vore gjorda av glas!
    Vilka som är "gjorda av glas" är barnen och borde behandlas därefter!
    Det är barnen som "går sönder"!
    Det är barnen som ibland inte ens går att "laga" efter att föräldrarna gång på gång krossat dom!
    Vi lever i ett samhälle där barnen inte har några som helst rättigheter jämfört med vad deras föräldrar har! 

• Anonym
    Anonym skrev 2011-08-18 23:24:36 följande:
    Helt rätt!
    Många gånger så handlar det alltid om föräldern och dennes behov och rättigeter!
    Ihop med rättigheter så finns skyldigheter, i alla fall i min värld....
    Tyvärr så sätter inte myndigheterna barnens behov som prio 1 utan det ska daltas fram o tillbaka med dessa föräldrar och dom behandlas som om dom vore gjorda av glas!
    Vilka som är "gjorda av glas" är barnen och borde behandlas därefter!
    Det är barnen som ibland inte ens går att "laga" efter att föräldrarna gång på gång krossat dom!
    Vi lever i ett samhälle där barnen inte har några som helst rättigheter jämfört med vad deras föräldrar har! 

Fast riktigt så enkelt som att placera alla barn med bristande föräldrar i familjehem så blir allt bra-föräldrar även dem med brister spelar en betydelsefull roll för sina barn så även om barnen inte kan bo hos föräldrarna är det viktigt att stödja umgänget. Dem nuvarande reglerna för LVU finns ju inte där av en slump. Jag tycker att detta är jättesvårt finns inga enkla svar, det är en tragedi att familjehem och instutioner behövs men självklart behöver barn placeras ibland för att kunna skydda dem.
    Jag såg dokumentären när den var ny mitt hjärta brast också för den lilla flickan, vad skönt att veta att hon fick stanna.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-08-18 23:34:57 följande:
    Fast riktigt så enkelt som att placera alla barn med bristande föräldrar i familjehem så blir allt bra-föräldrar även dem med brister spelar en betydelsefull roll för sina barn så även om barnen inte kan bo hos föräldrarna är det viktigt att stödja umgänget. Dem nuvarande reglerna för LVU finns ju inte där av en slump. Jag tycker att detta är jättesvårt finns inga enkla svar, det är en tragedi att familjehem och instutioner behövs men självklart behöver barn placeras ibland för att kunna skydda dem.
    Jag såg dokumentären när den var ny mitt hjärta brast också för den lilla flickan, vad skönt att veta att hon fick stanna.
    Det har jag inte påstått heller.
    Föräldrar är jätte viktiga för barnen men INTE på deras egna promisser!
    Det ska vara på BARNETS promisser!
    Allt ska kretsa runt barnet och barnets välmående inte förälderns!
    Föräldrarbalken är enorm och barnerns rättigheter är små.  

• Anonym (Mojjan)
    Anonym skrev 2011-08-18 23:24:36 följande:
    Mitt fosterbarn valde att ta sitt liv, 22 år gammal , då de bilologiska föräldrarnas fruktansvärda beteende bara eskalerade....
    Jag saknar h*n så! 
  • jeppsson
    Anonym skrev 2011-08-18 23:43:21 följande:
    Det har jag inte påstått heller.
    Föräldrar är jätte viktiga för barnen men INTE på deras egna promisser!
    Det ska vara på BARNETS promisser!
    Allt ska kretsa runt barnet och barnets välmående inte förälderns!
    Föräldrarbalken är enorm och barnerns rättigheter är små.  

• smulpaj01
    Anonym skrev 2011-08-15 20:28:53 följande:
    Vet nån hur det gick för denna flickan?
    Fick hon stanna i familjehemmet? 

Vilken flicka menar du?

Tragiskt när barnen inte får flytta hem igen!  
  • Anonym
    smulpaj01 skrev 2011-09-01 17:17:33 följande:

Vilken flicka menar du?

Tragiskt när barnen inte får flytta hem igen!  

Jag menar flickan som filmen handlad emest om.Altså hon vars mamma hade suttit i fängelse länge,och som grät till fostermamman att "jag vill ligga i din mage"....

Den flickan hade varit där mycket länge,och jag ander att hon for mycket illa avv detta daltande med bio-mamman!!

_Underbart_ att hon fick stanna i sitt familjehem!! :)   
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-09-01 18:54:03 följande:
    Jag menar flickan som filmen handlad emest om.Altså hon vars mamma hade suttit i fängelse länge,och som grät till fostermamman att "jag vill ligga i din mage"....

Den flickan hade varit där mycket länge,och jag ander att hon for mycket illa avv detta daltande med bio-mamman!!

_Underbart_ att hon fick stanna i sitt familjehem!! :)   
    Precis!
    Och just för den flickan så betydde inte bio mamman i närheten av vad famikjehems mamman gjorde!
    Bio mamman har suttit inne 5 hela år så vad förväntade hon sig.... att barnet per automatik skulle välja henne som "mamma" när ingen som helst anknytning fanns som emellan!
    Var någonstans kan det anses vara normalt och bra för barnet att flytta hem till någon bara för at den personen råkar vara bio mamma
  • holy shit

Vet någon om den efterföljande intervjun finns att läsa någonstans?

Svar på tråden Fin film om ett familjehem