• Linda5

vad gör ni med era tonåringar?

Hör många som säger att dom inte har tid/råd att hita på något med sina barn/ungdommar.
    Vi umgås i vardagen. Plockar/rensar svamp ihop, fiskar ihop, planterar ihop, lagar mat ihop.m.m
    Vi äter alltid mat tillsammans och fredag o lördag är det x-tra gott framför en film eller TV-program.
    Vi lägger mycket tid på ungdommarnas aktiviteter (dom är absolut inte elit men tränar för det är roligt). Kollar på nästan alla matcher och engagerar oss i föreningarna.
    Varför måste man planera att umgås med sina ungdommar? Varför inte bara göra det till en dela av vardagen så blir det inte så kompliserat.
    Självklart gör vi saker som kostar också.
    Tycker det är tråkigt när barn/ungdommar sitter med sina mobiler /spel var de än är och inte kan föra en dialog med vuxna människor.

Mina ungdommar är 12 o 17 år.

• Svar på tråden vad gör ni med era tonåringar?
  • zygoma girl

Ju äldre barnen blir desto mindre tid både vill de och ska de tillbringa med föräldrarna helt enkelt för att de ska bli mer och mer självständiga vartefter tiden går. Jag tror inte ni kommer att få sådär vansinnigt många fler år med hela familjen samlad både fredags- och lördagskvällar.

Men jag håller med dig i att det inte behöver kosta pengar att umgås med sina barn, de trevligaste stunderna är när man bara sitter och pratar eller spelar spel tillsammans. Inte minst nu. när äldsta dottern flyttat hemifrån, uppskattar jag mest att bara "umgås" hela familjen.

Jag tror att inte alla vuxna VILL ha med ungdomar runt middagsbordet, de vill kanske prata om sådant som inte intresserar unga eller inte uppskattar att de unga också tar plats och pratar och då är det enklare som ung att dra sig tillbaka och sätta sig på sitt rum. Att kunna prata med olika personer - konversera om man så vill - är dock viktigt att lära sig (tycker jag) och för oss har det alltid varit självklart att barnen från det de varit små har varit med i alla sammanhang, även fester (fast många på FL tycker det är hemskt att barn är med på fester).

• sextiotalist

Vardagspratet är viktigt, de där små stunderna. Ja, vi är tråkiga hemma, sitter bakom en varsin dator, men vi konverserar.

Fram tills förra året så kunde vi göra en del vardagssaker, en del cykelturer, biobesök etc. Men nu har tonåringen fått mer och mer integritet.

Fast pappa går bra fortfarande, mycket bättre än mig numera. Men det är väl pappas tur nu, tonåringen har varit väldigt mammig under sina yngre år. Så det unnar jag dom verkligen, de umgås, pratar och bara är tillsammans.

Däremot är tonåringen väldigt lätt att ha med sig ut på olika tillställningar, anses vara artig och bra på att prata med folk i olika generationer. Och som jag alltid resonerat, hemma får man slappna av, det viktigaste är hur man sköter sig borta.

De gångerna tonåringen kommit förbi mig på arbetet har det varit tjurigt innan, tjurigt efteråt, men väldigt trevlig och socialt under tiden.

Svar på tråden vad gör ni med era tonåringar?