• fucktard

    Getingallergi?

    Hej!
    Jag hoppas det är okej att jag skriver till dig fast jag är vuxen?

    Det är egentligen bara ren nyfikenhet det rör sig om.
    Jag har länge vetat att jag är allergisk mot alla sorters flygfän. Jag får myggbett som är närmare 15 cm i diameter, och sist jag blev getingstucken innan jag fick medicin svullnade min hand upp till (utan att överdriva!) tredubbel storlek och höll sig så länge. Kort och gott - jag är allergisk. Jag tar clarityn mot myggbetten eftersom de egentligen inte gör någon skada förutom att de blir stora och kliar så att det gör ont på nätterna om jag är utan.

    Mot getingstick och humlor har jag Betapred, och det har hjälpt den enda gång jag blivit stucken sen jag insåg att jag var allergisk.

    Nu till saken - förra fredagen fick jag ont i pannan. Jag kollade, och såg två små knölar. Jag förmodade att det var två finnar ovanpå varandra, och tänkte inte mer på det. Men det började svullna, och fortsatte med det. Jag fick en stor, röd, infekterad knöl i pannan. Jag la på alsolomslag på onsdagen efter (enligt råd från SSK på jobbet, jag har inte hittat på själv), och efter det blev det inte värre i alla fall. Först nu, nästan två veckor efter att jag först upptäckte det har det nästan försvunnit. Nu har jag kvar lite rodnad, svullnad och några små sårskorpor.

    Jag funderade mycket på var det här kan ha kommit ifrån. Jag antog att det var ett bett, eftersom jag vet att jag svullnar väldigt av dessa. Idag slog det mig dock att dagen innan jag först upptäckte det jag trodde var finnar var det en geting som flög in i min panna när jag satt på balkongen, på exakt samma stället där "hornet" dagen efter visade sig.

    Är det vanligt, om ens möjligt, att få en sån reaktion av att bara nudda en geting?
    Som sagt, bara nyfikenhet, och jag ska kontakta VC för att prata igenom det här och eventuellt ändrad medicinering om det är så allvarligt. Men jag är lite för nyfiken för att orka vänta med min fråga tills jag får en tid.

    Vore väldigt tacksam om du vet något

  • Svar på tråden Getingallergi?
  • Allergiexperten

    Hej! Att få allergisk reaktion av geting utan att bli stucken tror jag inte man kan få. Det är själva sticket som ger upphov till reaktionen. Det du beskriver är känslighet för stick av insekter och många får just stora bölder och knölar när de får stick av myggor, bi eller geting.
    vänliga hälsningar Anitha

Svar på tråden Getingallergi?