• aussibaby

Pratar ni om er själva i 3e person med barn?

Jag har hört en hel del vuxna - lärare och föräldrar - som pratar om sig själva i tredje person när de pratar med barn.
    Alltså tex. "Ge bilen till Natalie" (när Natalie är den som säger detta) eller "Annars blir mamma arg." (säger mamman till barnet).

Nu har jag mest hört det här i Australien, men jag har även sett det ibland här på forumet när folk beskriver konversationer.

Så, frågan är, säger du så om dig själv inför barn - använder ditt namn eller mamma/pappa om dig själv? I så fall varför? Jag förstår inte varför man inte säger "Annars blir jag arg". Man skulle ju aldrig säga nåt annat till vuxna, eller?

• Svar på tråden Pratar ni om er själva i 3e person med barn?
  • mialee1

För min del handlar det om att hjälpa henne i hennes talutveckling. Min dotter är två år och talar i två-ordsmeningar, hon satsade på motoriken i början så förståligt tal kommer mer och mer nu. Just nu märker jag att hon försöker reda ut  vem som heter vad så därför blir det att jag talar om "var är mammas näsa" istället för "var är min näsa" som ett sätt att hjälpa henne. Sen är risken säkert jättestor att fastna i den jargongen...Drömmer

• vittra

Ja när de är små (typ under 2 år ca). Det förenklar för dem när de ska lära sig språket och så vitt jag läst i mina studier så är det en fördel att tala om sig själv i tredje person åtminstone den första tiden. Sedan bör man naturligtvis ändra detta så småningom, inte talar man i tredje person till ett skolbarn, det låter ju helt tokigt?

• vittra
    Danitra skrev 2011-08-15 10:55:13 följande:
    Jag gör det under en begränsad period har jag märkt, nämligen runt 15-24 månader när barnet börjar förstå en hel del men på en väldigt basal nivå.

Min dotter  som är 17 månader kan t ex mycket väl förstå "var är mammas näsa?" men inte förstå begreppet "min" eller "din" så frågar jag "var är min näsa?" så förstår hon inte eller pekar på sin egen.
    Precis min poäng
  • vittra
    aussibaby skrev 2011-08-15 11:04:42 följande:
    Ja, jag förstår ju till fullo att vid ett visst språkutvecklingsstadium så vill man få barnet att förstå vem mamma är och även att det tar tid att lära sig min och din. Jag menar mer när man pratar med barn över typ 1.5 år.
    Ett barn bara strax över 1½ år har knappast särskilt ofta den språkliga kunskapen att förstå skillnader som jag, du, min, din.
  • sahara sahara

Jag förstår nog inte riktigt hur ni menar... När jag frågar min snart-tvååring "var är min näsa?" så nog pekar hon på min näsa. Frågar jag "var är mammas näsa?" pekar hon på sin andra mammas näsa och frågar jag "var är din näsa?" så pekar hon på sin egen. Säger jag "vems näsa är det?" så svarar hon "minna" när jag pekar på hennes och "dinna" när hon pekar på min. Hon vet också vad vi heter alla tre, men föredrar att säga "mamma" till oss och "mej" om sig själv. Hur skulle hennes språkutveckling gynnas av att jag säger "mamma" om mig själv och hennes namn om henne? Jag försöker inte vara tyken, utan vill verkligen fatta.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • For all I care

Nej, men på jobbet har jag en tendens att göra det.

• vittra
    sahara sahara skrev 2011-08-20 21:52:36 följande:
    Jag förstår nog inte riktigt hur ni menar... När jag frågar min snart-tvååring "var är min näsa?" så nog pekar hon på min näsa. Frågar jag "var är mammas näsa?" pekar hon på sin andra mammas näsa och frågar jag "var är din näsa?" så pekar hon på sin egen. Säger jag "vems näsa är det?" så svarar hon "minna" när jag pekar på hennes och "dinna" när hon pekar på min. Hon vet också vad vi heter alla tre, men föredrar att säga "mamma" till oss och "mej" om sig själv. Hur skulle hennes språkutveckling gynnas av att jag säger "mamma" om mig själv och hennes namn om henne? Jag försöker inte vara tyken, utan vill verkligen fatta.
    Ja exakt. Hon är nästan 2. En gigantisk skillnad i språkförståelsen hos en knapp 2-åring jämfört med en på 1½ år som generellt sett precis har påbörjat att ens utveckla ett ordförråd. Det hoppas jag att du själv har märkt? Sedan när det kommer till mig, min, mitt och dig, din, ditt så utvecklas detta faktiskt betydligt senare rent generellt, först efter 2,5 år. Så det är ju svårt att utgå ifrån ett enskilt barn, din flicka låter ju onekligen tidig i sitt språk.
  • sahara sahara

Men du, Vittra, jag menade alltså vad jag sa - jag undrar alltså om jag borde *ändra* mitt språkbruk för att hjälpa min dotter med hennes. Jag är fullt medveten om att det inte går att utgå från ett enskilt barn, jag blev bara nyfiken när jag såg flera inlägg som sa att det för barnets språkutvecklings skull är bra att prata om sig själv i tredje person. Eftersom jag dels är rent allmänt nyfiken, och dels intresserad av att göra det bästa för mitt barn, så ville jag veta mer. Och du brukar ju ha bra på fötterna och välunderbyggda åsikter, så varför inte fråga?

Min dotter är för övrigt 1 år och 9 månader, om det spelar någon roll, och det har hänt väldigt mycket med språket under sommaren. Sen tänker jag att det kanske kan vara så att just eftersom vi pratar mycket om "min" och "din" så blir det naturligare för henne.

Jag undrar alltså vad som underlättas för barnet när man talar om sig själv (och barnet) i tredje person, och vad man riskerar att barnet missar om man inte gör det. Återigen, jag försöker mig inte på någon härskarteknik eller något sånt, jag är genuint intresserad.

• Bonanza

Jag kan använda "mamma" om mig själv när jag pratar med barn upp till typ 1.5 år. Det faller sig naturligt och jag antar att det har att göra med att lära dem att jag är mamma. Det sker dock inte alltid och oftast när det är mer "konstruerade" situationer och inte direkta reaktioner

Till exempel kan jag säga "ska mamma ta upp dig?" men "dra mig inte i håret". "Mamma kommer snart" men "förlåt att jag råkade skrämma dig".

Det sker inte heller särskilt ofta, men det händer. Jag tycker inte det är särskilt märkligt heller.

• vittra
    sahara sahara skrev 2011-08-20 22:15:23 följande:
    Men du, Vittra, jag menade alltså vad jag sa - jag undrar alltså om jag borde *ändra* mitt språkbruk för att hjälpa min dotter med hennes. Jag är fullt medveten om att det inte går att utgå från ett enskilt barn, jag blev bara nyfiken när jag såg flera inlägg som sa att det för barnets språkutvecklings skull är bra att prata om sig själv i tredje person. Eftersom jag dels är rent allmänt nyfiken, och dels intresserad av att göra det bästa för mitt barn, så ville jag veta mer. Och du brukar ju ha bra på fötterna och välunderbyggda åsikter, så varför inte fråga?

Min dotter är för övrigt 1 år och 9 månader, om det spelar någon roll, och det har hänt väldigt mycket med språket under sommaren. Sen tänker jag att det kanske kan vara så att just eftersom vi pratar mycket om "min" och "din" så blir det naturligare för henne.

Jag undrar alltså vad som underlättas för barnet när man talar om sig själv (och barnet) i tredje person, och vad man riskerar att barnet missar om man inte gör det. Återigen, jag försöker mig inte på någon härskarteknik eller något sånt, jag är genuint intresserad.
    Nej det skulle jag inte göra i ditt läge. Hon är så pass gammal och har ju redan så pass stor språklig förståelse, det är ju främst i tidig ålder det sägs vara bättre att prata i 3:e person. Och i det fallet lär väl "tidig" relateras till hur långt den språkliga utvecklingen nått hos det enskilda barnet.

Det som man "riskerar" är väl främst att det är lättare för barnet att förstå tidigare, eftersom det blir förvirrande för barn att använda du, jag, min, din osv om vartannat beroende på vem som pratar, innan förståelsen faktiskt finns. Många vittnar ju tex om att små barn kallar sig själva för du... det blir helt enkelt mer förvirrande. Men detta rättar ju till sig så småningom när barnet blir äldre och utvecklar en allt större förståelse för sådana begrepp, så rent långsiktigt spelar det ju ingen roll.
  • 1969
    vittra skrev 2011-08-20 22:31:03 följande:

Många vittnar ju tex om att små barn kallar sig själva för du... det blir helt enkelt mer förvirrande. 
    He, just så gör vår 2,5-åring nu, ingen ordning alls på jag å du å sånt. "Allihopa" betyder han själv och storebror och mamma och pappa inga andra... Så om man vill att saker och ting ska vara heeelt solklara så får man fortfarande referera till personnamn/mamma/pappa. Men till husbehov börjar vi alltmer prata om du/jag o.s.v.
  • Jordgubbssmak

Japp jag säger så, Kan du ge den till Mamma, det gör ont på Mamma. Jag säger också: Vill William ha mer dricka? Ja, wille har borstat tänderna. Jag har inte tänkt på det aktivt men nu när jag tänker på det så är det nog för att bekräfta och stärka det personbegrepp han håller på att lära in. Att HAN är William, jag är Mamma osv. Din, min, jag, du osv tror jag inte han har kläm på ännu.

• sahara sahara

Då fattar jag. Tack.

• Nintendo

Jag använder mig av tredjeperson när jag pratar med barn som inte förstår min, din, jag, du osv. Jag slutade säga så till äldsta dottern när hon var knappt 2 år för då började hon att förstå mer men yngsta dottern som är 17 månader pratar jag fortfarande i tredjeperson till.

• Vidstige

Det händer, fastän att de börjar bli stora. Vet inte varför....

Svar på tråden Pratar ni om er själva i 3e person med barn?