• Suna75

Uppslukad av barn.

Vet inte hur jag ska få min man att förstå att jag behöver egen tid utanför hemmet, jag har fem barn varav tre som bor hemma, dom är 11,3 och 8½mån, min man jobbar från 05.30-14.30 fem dagar i veckan, tränar fem dagar i veckan så han är inte hemma förrän 16.30 eftersom vi bor en bit utanför stan, klockan är närmare 17.30 innan vi är klar med alla middagsbestyr, sen är barnen trötta och vill ha sin tid med oss. har sagt åt han att det inte funkar att han tränar fem dagar i veckan, vi måste dela på aktiviteterna, men han fattar inte att jag behöver få komma ut och träffa folk, röra på mig osv osv, minstingen är hans första barn och han tror han kan leva precis så som han gjorde innan.Vet inte hur jag ska få honom att förstå, att min tid också är viktig.

• Svar på tråden Uppslukad av barn.
  • BlommyNess12

05.30-16.30 är ju normala tider? Min sambo är it-konsult och jobbar 8-17, plus pendlar 1,5 dit och 1,5 hem. Varför ska han inte få träna? Kan inte du gå och träna efter middagen istället då? Det kan du ju göra varje dag om du vill

• 071001

Jag skulle helt enkelt kräva min egen tid om det var mig det gällde.

• Stårchen

Jag håller med Hellokiller. I mina ögon ser det ut som om du kan göra vad du vill varje kväll i veckan efter 16.30 (om du tar middagsmatsäck med dig).

Ska barnen skjutsas till en massa träningar och sådant varje vardagkväll, eller är det något annat vi har missat?

• MammaG

Finns väl ingen som helst anledning att han ska träna fem dagar i veckan, i synnerhet som kroppen inte tillgodogör sig träningen om den inte får vila mellan varven.
    Säg åt honom att från och med nu så får han träna t.ex måndag, onsdag, fredag. Tisdag och torsdag ska han hem direkt efter jobbet för det är dina eftermiddagar.

Ibland är det ingen mening att diskutera, säg bara till vad som gäller 

• 071001

Jag kan tycka att det är skönt att göra nåt på em och sen äta middag och andas ut hemmavid så jag förstår om ts känner likadant. Han måste inte träna varje dag efter jobbet. Han kan väl komma hem, lösa av dig och träna efter middagen nån av dagarna?

• Stårchen
    071001 skrev 2011-08-15 11:17:53 följande:

Jag kan tycka att det är skönt att göra nåt på em och sen äta middag och andas ut hemmavid så jag förstår om ts känner likadant. Han måste inte träna varje dag efter jobbet. Han kan väl komma hem, lösa av dig och träna efter middagen nån av dagarna?

Men han har ju tränat klart redan när han kommer hem 16.30!  Och 16.30 är ju inte direkt någon sen tid att komma hem. Jag ser inte problemet.
  • 071001

Om nu möjligheten finns att han kommer hem tidigare ser jag heller inget problem i att ts blir avlöst tidigare och kan få lite egen tid.

• Stårchen
    071001 skrev 2011-08-15 11:22:36 följande:
    Om nu möjligheten finns att han kommer hem tidigare ser jag heller inget problem i att ts blir avlöst tidigare och kan få lite egen tid.
    Sant.
  • Lumo

Men va fan, jag förstår dig helt o fullt ts. Skulle aldrig tillåta min man att träna/ha egentid 5 dar i veckan. Det är ju massor med tid som han borde lägga på familjen. 3 dar max, där går min gräns. Och dessutom kunde han väl ta en av de tre kvällarna o träna hemmavid, på kvällen när barnen somnat. Det tycker jag låter normalt.

Om nu ts, enligt ovan förslag, även skulle kräva 5 dagars egentid a 2 h, när ska då familjen träffas allihop? Är det kul? Så skulle inte jag vilja ha det. Förstår vad du menar ts, du vill ju umgås med hela familjen med o få avlastning från vardagen. Gissar att du själv skulle vara helnöjd med 1-2 ggr med egentid/v? Själv skulle jag aldrig ens komma på tanken att ta 5 dagar/v med egentid, mycket egoistiskt.

Ta ett allvarligt snack med karln, deala o se till att få en deal som passar familjen o dig! Var stenhård! Dax för karln att växa upp!

• MammaG

Ni som föreslår att ts ska träna eller göra något på kvällen, det har inte föresvävat er att hon är trött efter en hel dag med barnen? Varför kan inte mannen i så fall lika gärna träna efter maten så att ts får en paus.

Svar på tråden Uppslukad av barn.