• Äldre 15 Aug 12:00
    13321 visningar
    16 svar
    16
    13321

    vad skriver man på gravstenen?

    har just förlorat våran efterlängtade son 26/7 efter komplikationer vid födseln:(

    nu sitter man och planerar begravningen..bla. vad man ska skriva på stenen?
    tänkte om någon vill dela med sig av vad ni har skrivit? och även vart ni har beställt era stenar och till vilket pris?

    man känner sig så tom och kan inte tänka klart....

  • Svar på tråden vad skriver man på gravstenen?
  • Maruid
    Äldre 15 Aug 12:08
    #1

    Först vill jag säga att jag beklagar sorgen!

    På vår sons gravsten står hans namn, en trosbekännelse och årtal för födelse och död.

    Stenen är en ganska naturlig sten som har råa kanter men slipad yta, gråsvart med vit text.
    13000 kostade det. Vi köpte stenen på stenhuggeriet i Malmö: http://www.wallinopersson.se/

  • Äldre 15 Aug 13:49
    #2

    SÅ ledsen för er skull! Vi förlorade vår son efter födseln i maj och har precis gått igenom allt som ni nu måste göra. Det är fruktansvärt jobbigt, men på nåt sätt tar man sig igenom det. Man måste ju. På vår gravsten står hans namn och datumet. Ovanför är en symbol med händer som släpper en fågel fri och under står på en rad "Älskad - Saknad" och på nästa rad "Alltid". Stenen är mörk polerad granit med råa kanter och texten är pärlgrå. Vi är jättenöjda med den.
    Vi beställde vår på vårt lokala stenhuggeri, den gick på ca 11000 kr, då var det ändå en rätt liten sten.Du får gärna höra av dig om du undrar nåt mer.

  • Äldre 15 Aug 13:52
    #3

    Beklagar er enorma förlust. Något ingen ska behöva gå igenom. På vår sons sten står hans namn, datum när han dog och föddes (samma datum) , en ängel och texten Vad jorden gömmer Ej hjärtat glömmer. Stenen är hjärtformad, nästan svartmelerad Kostade 12.100 och har en "blomlåda". Köpte den på stentorget.se Hade vi funderat lite till så hade vi nog oxå haft med hans hand- och fotavtryck... Men det är så dags nu...


    Ängeln Teo
  • Äldre 15 Aug 13:53
    #4

    Bild finns i galleriet...


    Ängeln Teo
  • Äldre 15 Aug 13:58
    #5
    Ängeln Teo skrev 2011-08-15 13:53:42 följande:
    Bild finns i galleriet...
    Uach så fruktansvärt, men jättefin grav.
    Så underbar o älskad 100110 * Oplanerad men oj så välkommen BF 120310
  • lmp
    Äldre 15 Aug 14:55
    #6

    Jag beklagar så, det är verkligen ingen rolig uppgift detta....Miste vår son i april i år efter obotlig sjukdom. Vi skrev "Vår älskade son" följt av namnet på honom och födelse/dödsdatum och lämngst ner skrev vi "För alltid i våra hjärtan". Svårt att rikta det mer till enbart till vår lilla son då graven sedan blir en familjegrav för honom, mamma (mig) och pappa....Vi köpte vår sten via Fonus/Stentorget men gjorde om den något (med hellång änglavinge, dvs ner till foten på ängeln), då blev priset 44 000 kr. Vi har samma textsnitt som på bilden i silverfärg.



    Hoppas ni finner det som passar er, kram.
  • Äldre 15 Aug 20:31
    #7
    Blondina skrev 2011-08-15 13:58:13 följande:
    Uach så fruktansvärt, men jättefin grav.
    Tack!! Man gör ju vad man kan för den lille plutten...
    Ängeln Teo
  • Äldre 18 Aug 19:25
    #8

    Vi har nu hittat en sten vi fastnat för.. I form av en nallebjörn som håller i ett hjärta! Verkligen jättefin:) vi ska fundera lite mer vad vi ska skriva bara...tack snälla ni som delat med er! En stor kram till alla oss som behöver vara med om detta!!

  • Äldre 9 Sep 11:31
    #9

    hej igen!
    sitter fortfarande och funderar över texten på stenen...har bestämt allt förutom vad vi vill skriva längst ner..
    "för alltid i våra hjärtan" eller något liknande..
    någon som har tips?vad ni själv eller någon annan har skrivit på sin sten?

  • Äldre 9 Sep 11:59
    #10

    "För alltid i våra hjärtan" är väl jättefint!
    Om det är ungefär det ni vill skriva, så varför inte bara just så? Det säger väl allt...

  • Äldre 9 Sep 12:03
    #11

    Hej!
    Beklagar så er stora sorg!
    Vi har gått igenom samma sak alldeles nyligen. Vår dotter dog i magen den 4 juli i år och föddes den 6 juli. Hon var beräknad att komma den 5 juli så hon var alldeles fullgången.
    Den 29 juli hade vi begravning och nu har vi precis beställt gravering av en natursten som vi tagit i vår trädgård.
    På stenen har vi skrivit vår dotters namn och födelse/dödsdatum.
    Hon hade en liten kanin med sig i kistan och den har jag själv ritat av och den blir nu en bild på gravstenen.
    Längst ner på stenen har vi texten "Älskade lilla *bebisens arbetsnamn när den låg i magen*" och ett litet hjärta. Texten och bilderna ska bli i roströd färg.
    Graveringen och inscanningen av bilden går på sammanlagt ca. 3.500 kr och är beställd på Bollnäs stenhuggeri.

    Hoppas ni får till stenen precis som ni vill ha den så den blir ett fint minne efter er älskade lilla son!
    Kram!

  • Black roses
    Äldre 9 Sep 12:07
    #12
    kattis1986 skrev 2011-09-09 11:31:06 följande:
    hej igen!
    sitter fortfarande och funderar över texten på stenen...har bestämt allt förutom vad vi vill skriva längst ner..
    "för alltid i våra hjärtan" eller något liknande..
    någon som har tips?vad ni själv eller någon annan har skrivit på sin sten?
    Nagot som.. Alskade son, du saknas oss, for alltid i vara hjartan..
  • Äldre 9 Sep 12:10
    #13
    kattis1986 skrev 2011-08-18 19:25:52 följande:
    Vi har nu hittat en sten vi fastnat för.. I form av en nallebjörn som håller i ett hjärta! Verkligen jättefin:) vi ska fundera lite mer vad vi ska skriva bara...tack snälla ni som delat med er! En stor kram till alla oss som behöver vara med om detta!!
    Den har min syster till sin son.. Väldigt fin!
  • Äldre 13 Sep 09:32
    #14

    På stenen brevid vår så står det just för alltid i våra hjärtan, Så jag vill ha nåt annat, nåt "eget" men jag vet inte i vilken ände jag ska börja fundera.. Ska man ha en sång man brukade sjunga för lilleman när han låg i magen, eller nåt jag och sambon säger ofta till varandra.. De är svårt de där, man vill ju bli riktigt nöjd!

  • alltfö­rdig
    Äldre 14 Sep 08:48
    #15
    kattis1986 skrev 2011-09-13 09:32:35 följande:
    På stenen brevid vår så står det just för alltid i våra hjärtan, Så jag vill ha nåt annat, nåt "eget" men jag vet inte i vilken ände jag ska börja fundera.. Ska man ha en sång man brukade sjunga för lilleman när han låg i magen, eller nåt jag och sambon säger ofta till varandra.. De är svårt de där, man vill ju bli riktigt nöjd!

    "Du lämnade oss alldeles för tidigt" 

    "en lånad ängel, en kort sekund

    men så älskad från första stund"    

    Små förslag från mig 
    Jag beklagar så innerligt och skänker er alla ängla föräldrar min tanke
  • Äldre 25 Oct 12:39
    #16

    Ville bara än en gång tacka för er hjälp...
    Nu har vi bestämt att det ska stå "blinka lilla stjärna" längst ner, just för att jag alltid sjöng den för honom i magen och att vi även sjöng den på gravsättningen, så nu är vi nöjda!
    Vi kommer även ha hand och fotavtrycken som dekor.. Den kommer bli så fin! Kommer lägga ut en bild på den stängda bildtråden när den är på plats.

Svar på tråden vad skriver man på gravstenen?