• lilla abc

Sockerfri förskola i Göteborg?

Någon som vet om det finns en sockerfri förskola i Göteborgsregionen? Där de alltså inte bjuder barnen på glass/bullar/godis...  

komigencaisa.blogg.se - Underbar och älskad av alla
  • Svar på tråden Sockerfri förskola i Göteborg?
  • Little me

Lilla abc: det är en karaktärsfråga men okej, vissa har svårt att hålla sig till "bara lördag" eller "bara festligheter"

• lilla abc

Sen kan jag tillägga att jag självklart förstår att vi inte kan hålla henne borta från socker hela livet och det vill vi inte heller göra. Men jag ser gärna att det är VI som föräldrar som bestämmer när vårt barn får sötsaker. Ser ingen anledning till att man ger det på VARDAGAR på dagis.

komigencaisa.blogg.se - Underbar och älskad av alla
  • Annelie 76

Varför ska det serveras godis/glass/kakor osv på dagis? Räcker det inte med att det serveras hemma? I skolan förekommer det ju inget sånt och där klarar barnen det galant. Där sjunger man för den som fyller och sen räcker det, kalasen med gottis har man hemma sen. Det borde funka för yngre barn också eller är de dummare på nåt sätt och fattar inte att man kan firas utan att stoppa nåt i munnen?

• lilla abc
    Little me skrev 2011-08-16 10:27:23 följande:
    Lilla abc: det är en karaktärsfråga men okej, vissa har svårt att hålla sig till "bara lördag" eller "bara festligheter"
    Ja, när man ger barnen kakor, glas, bullar, söta krämer på dagis så är det ju dock på vardagar och det är ju himla onödigt tycker jag. Bara lördagar tycker jag personligen är helt ok, fast inte än (min dotter är ju bara 10 mån än så länge).
    komigencaisa.blogg.se - ännu en mammablogg
  • lilla abc
    Annelie 76 skrev 2011-08-16 10:29:23 följande:
    Varför ska det serveras godis/glass/kakor osv på dagis? Räcker det inte med att det serveras hemma? I skolan förekommer det ju inget sånt och där klarar barnen det galant. Där sjunger man för den som fyller och sen räcker det, kalasen med gottis har man hemma sen. Det borde funka för yngre barn också eller är de dummare på nåt sätt och fattar inte att man kan firas utan att stoppa nåt i munnen?
    Tack. Precis det jag menar!
  • Lussekatten

Little me: det är inte alls en karaktärgrej. Har man sockerberoende så är det samma grej som för en alkoholist. Inte många skulle säga till en alkoholist att det handlar om karaktären. Har dessutom nån av föräldrarna ett sockerberoende så är det sunt att försöka undvika att föra det vidare.

Jag håller med TS att socker kommer till alla i sinom tid. Varför då introducera det på en gång? Vad är det som är så viktigt att ett barn på strax ett år verkligen måste ha godis/glass/läsk?

• Little me

Fast ger dagis kakor, bullar, glass osv på vardagar? Lyxdagis! :) det fick då aldrig jag, låter konstigt tycker jag

• lilla abc
    Little me skrev 2011-08-16 10:34:39 följande:
    Fast ger dagis kakor, bullar, glass osv på vardagar? Lyxdagis! :) det fick då aldrig jag, låter konstigt tycker jag
    Nu har ju jag ingen aning om hur ofta det faktiskt förekommer, men vi var och kikade på ett dagis igår och på tanten vi pratade med så lät det som en ganska vanlig grej hos åtminstone dom att man fixade mys med muffins, kakor och sånt ibland. Och det känns ju så onödigt tycker jag. Men det var iof ett privat dagis, så de kanske inte har samma riktlinjer som andra dagis?
    Lussekatten skrev 2011-08-16 10:34:38 följande:
    Little me: det är inte alls en karaktärgrej. Har man sockerberoende så är det samma grej som för en alkoholist. Inte många skulle säga till en alkoholist att det handlar om karaktären. Har dessutom nån av föräldrarna ett sockerberoende så är det sunt att försöka undvika att föra det vidare.

Jag håller med TS att socker kommer till alla i sinom tid. Varför då introducera det på en gång? Vad är det som är så viktigt att ett barn på strax ett år verkligen måste ha godis/glass/läsk?
    Frågan är bara hur man står på sig i frågan? Jag är ganska ung och förstagångsmamma och tycker det är jättesvårt, för många tycker att jag och min sambo är superlöjliga som håller på vår princip.
  • Little me

Fast jag är inte alkoholist även fast jag dricker alkohol ibland

• lilla abc
    Little me skrev 2011-08-16 10:41:53 följande:
    Fast jag är inte alkoholist även fast jag dricker alkohol ibland
    Nej, men OM du nu vore alkoholist så kanske du skulle vara lite försiktig i din inställning till alkohol i allmänhet och när det gäller ditt barn..? Precis som jag är gentemot socker, eftersom jag alltid har varit sockerberoende. 
  • Lussekatten

Lilla ABC: är också förstagångs-mamma (dotter på 4 mån) och har börjat inse att den här frågan om bullar/godis/läsk kommer bli tuff. Jag och min karl är iaf av samma åsikt; det kommer förr eller senare och går det att dra ut på första gången så är det bra. Socker finns i så mycket annan mat ändå så vi förstår inte vitsen med att ge sockerbomber till ett litet barn.

Littleme: det har jag inte heller sagt. Jättebra att du inte missbrukar alkohol för som alla missbruk så mår man inte bra av det.

• seemoj

Här på Hisingen har vi ett jättebra sockerfritt dagis. Det var en flicka med diabetes som började på dagiset i höstas. Då beslöt de att bli sockerfria. Jättebra tycker jag????

Väderbodarna 1 heter förskolan

Svar på tråden Sockerfri förskola i Göteborg?