Sockerfri förskola i Göteborg?
Någon som vet om det finns en sockerfri förskola i Göteborgsregionen? Där de alltså inte bjuder barnen på glass/bullar/godis...
Någon som vet om det finns en sockerfri förskola i Göteborgsregionen? Där de alltså inte bjuder barnen på glass/bullar/godis...
Lilla abc: det är en karaktärsfråga men okej, vissa har svårt att hålla sig till "bara lördag" eller "bara festligheter"
Sen kan jag tillägga att jag självklart förstår att vi inte kan hålla henne borta från socker hela livet och det vill vi inte heller göra. Men jag ser gärna att det är VI som föräldrar som bestämmer när vårt barn får sötsaker. Ser ingen anledning till att man ger det på VARDAGAR på dagis.
Varför ska det serveras godis/glass/kakor osv på dagis? Räcker det inte med att det serveras hemma? I skolan förekommer det ju inget sånt och där klarar barnen det galant. Där sjunger man för den som fyller och sen räcker det, kalasen med gottis har man hemma sen. Det borde funka för yngre barn också eller är de dummare på nåt sätt och fattar inte att man kan firas utan att stoppa nåt i munnen?
glass*
Little me: det är inte alls en karaktärgrej. Har man sockerberoende så är det samma grej som för en alkoholist. Inte många skulle säga till en alkoholist att det handlar om karaktären. Har dessutom nån av föräldrarna ett sockerberoende så är det sunt att försöka undvika att föra det vidare.
Jag håller med TS att socker kommer till alla i sinom tid. Varför då introducera det på en gång? Vad är det som är så viktigt att ett barn på strax ett år verkligen måste ha godis/glass/läsk?
Fast ger dagis kakor, bullar, glass osv på vardagar? Lyxdagis! :) det fick då aldrig jag, låter konstigt tycker jag
Fast jag är inte alkoholist även fast jag dricker alkohol ibland
Lilla ABC: är också förstagångs-mamma (dotter på 4 mån) och har börjat inse att den här frågan om bullar/godis/läsk kommer bli tuff. Jag och min karl är iaf av samma åsikt; det kommer förr eller senare och går det att dra ut på första gången så är det bra. Socker finns i så mycket annan mat ändå så vi förstår inte vitsen med att ge sockerbomber till ett litet barn.
Littleme: det har jag inte heller sagt. Jättebra att du inte missbrukar alkohol för som alla missbruk så mår man inte bra av det.
Här på Hisingen har vi ett jättebra sockerfritt dagis. Det var en flicka med diabetes som började på dagiset i höstas. Då beslöt de att bli sockerfria. Jättebra tycker jag????
Väderbodarna 1 heter förskolan
Menade: !!!!!!!!!! Inte frågetecken ????