• Mia08

Allt-i-ett tygblöja, bra och dåliga erfarenheter mottas

Jag tänkte testa tygblöjor, och eftersom jag inte har lust att lägga så mycket tid på det tänkte jag köpa allt-i-ett-bljöjor. Är det någon som kan tipsa om bra märken, och om märken som man bör undvika?  Barnet kommer först i oktober, och om det finns någon modell som (verkligen) funkar från nyfödd till två år skulle det vara bra.                          

• Svar på tråden Allt-i-ett tygblöja, bra och dåliga erfarenheter mottas
  • Ari Gold

Det är ju ett skämt att  betala 200 för en blöja skulle jag säga...går att beställa kinesiska fabrikat för 20 kr/st. Är det verkligen så stor skillnad?

• Sofi83

Man lägger ungefär 18000:- på pappersblöjor för en hel blöjperiod. Köper man istället tygblöjor så blir det billigare, nästan oavsett vilken blöja du köper. Vi valde de dyraste och ENKLASTE blöjorna, då vårt syfte var mest för miljön och för att han skulle bli blöjfri snabbt. Vi köpte Imsevimses allt-i-ett blöja (ca 180:-/st) och bum genius pocket (ca 200:-/st) , totalt har vi lagt ut ca 11000:- och han blev blöjfri strax innan han fyllde 2 år.

De blöjor som passar från nyfödd till två år skulle jag säga är de som har tryckknappar som gör att blöjan växer med barnet. Men allt-i-ett blöjor finns inte med denna funktion tror jag...? Vissa Pocketblöjor ha denna funktion och dem är nästan lika lätta att sätta på och ta av som allt-i-ett. Dom (pocketblöjorna) torkar även snabbare eftersom man vid tvätt delar på inläggen som suger upp bajs och kiss och själva "skalet" / "ytterblöjan" och på så vis torkar det jättesnabbt och man behöver därför inte köpa lika många blöjor som de som har längre torktid.

Bum Genius har kommit ut med en rellativt ny pocket blöja som växer med barnet. Skillnaden mot den gamla är att det istället för kardborreband har knäppning även i midjan. Det tycker jag är bra av 2 anledningar:

- dels slits kardborrebandet ut och man kan behöva byta om blöjan ska räcka hela blöjperioden
    - därför att kardborrebandet ibland har skavt på min sons lår. Det har hänt när han gått i endast blöja och han fick typ lite röda märken.

• johlinn

Mommys touch har en aio som jag tycker har fungerat bra. Den torkar snabbt och är onesize och har som alla onesize-blöjor varit lite stor i början av blöjperioden och börjar nu mot slutet bli lite liten. Men den är en favorit då den torkar snabbt! Sen har jag även provat magic aio som fungerar fint, de tar dock längre tid att torka då det är bambu i, kan ta ganska lång tid att få dem helt torra. De är också onesize, de sitter bra på min son nu, men jag tror definitivt de varit väl stora för honom som nyföding...
    Båda dessa finns att köpa på barnshop.se

Jag gillar IV-blöjorna också av flera skäl, dels att de är gjorda mestadels i ekologiska naturmaterial och tillverkaren verkar mån om att villkoren på fabriken också ska vara bra. MEN - de är inte one-size utan där kan det krävas ganska många storlekar. Dessutom blir de väl bylsiga tycker jag i de större storlekarna då bomullsfrotté tar mer plats än microfiber... Dock torkar de snabbt, som en pocketblöja ungefär och så kan vissa storlekar passa vissa barn länge länge. Har en storlek nu som sonen kunnat ha i ca 1 år. Att jag inte köpte flera av dem??? Men det visste jag ju inte då

• sahara sahara

Vi har testat de billiga kinesiska tygblöjorna, och ja, det är jättestor skillnad. (Förutom det etiska och miljömässiga perspektivet så är det enorm skillnad i bekvämlighet och funktion.)

Mest har vi kört med imsevimse. Jag tyckte att aio-blöjorna var mindre i storlekarna än blöjbyxorna, att man fick gå upp i storlek tidigare. När barnet blev lite större började kardborrbanden skava lite mot låren. Nu har vi imsevimses aio med tryckknappar och är jättenöjda.

Do something scary - the payoff is awesome!
Svar på tråden Allt-i-ett tygblöja, bra och dåliga erfarenheter mottas