• Littorina

Tre barn 0-5 år i bilen. Hur sitter ni?

Barn nummer tre är på väg. Jag funderar på det här med att få plats i bilen. Vi har en Saab 9-5 kombi. När nummer tre föds är de andra barnen fem och tre och ett halvt år. Dvs ett babyskydd, en framlänges och en baklänges.

Hur sitter ni? Vem sitter vart? Vad är bäst? Vad är sämst?

Alla tips mottaget tacksamt!!!

• Svar på tråden Tre barn 0-5 år i bilen. Hur sitter ni?
  • Littorina

Lite olika varianter alltså! Tack för era svar!

• Millicent

Så här gjorde jag när det begav sig:

En bakåtvänd i framsätet,  en bakåtvänd i baksätet på samma sida som den första, en i framåtvänd stol bakom förarsätet. Den ev andra vuxna fick klämma sig in i mitten bak. = Stolarna får plats, ingen vuxen sitter med fel lut på ryggstödet och inga barn kommer åt att nypa varandra.

• Finesse
    Millicent skrev 2011-08-18 18:24:33 följande:
    Så här gjorde jag när det begav sig:

En bakåtvänd i framsätet,  en bakåtvänd i baksätet på samma sida som den första, en i framåtvänd stol bakom förarsätet. Den ev andra vuxna fick klämma sig in i mitten bak. = Stolarna får plats, ingen vuxen sitter med fel lut på ryggstödet och inga barn kommer åt att nypa varandra.
    Vad hade ni för bil? Jag blir imponerad när folk kan ha i framsätet och baksätet bilbarnstolar.. För vi fick alltså inte ens in Hi-wayen i framsätet när Two-wayen sitter bakom.
    Ebba 071228, Hampus 110225
  • Millicent
    Finesse skrev 2011-08-18 18:26:58 följande:
    Vad hade ni för bil? Jag blir imponerad när folk kan ha i framsätet och baksätet bilbarnstolar.. För vi fick alltså inte ens in Hi-wayen i framsätet när Two-wayen sitter bakom.
    En liten toyota carina... och två Britax twoway bakåtvända på samma sida, en fram och en bak. Den framåtvända stolen vilken sort det nu är bakom förarsätet.
  • Finesse
    Millicent skrev 2011-08-18 18:29:23 följande:
    En liten toyota carina... och två Britax twoway bakåtvända på samma sida, en fram och en bak. Den framåtvända stolen vilken sort det nu är bakom förarsätet.
    Och vi har en saab 9-5:a som jag inte tycker är speciellt liten.. men har dina barn bra benutrymme?
  • cicci85
    Finesse skrev 2011-08-18 18:26:58 följande:

Jag hade ju en seat ibiza förut, pytteliten bil. I den fick jag plats med securan i fram och twowayen bakom monterad med klacken utanför och ungen hade bra benplats.
    I min v70 som jag har nu fick jag precis plats med twowayen i bak monterad uppepå sätet, när jag har multitechen i fram...

man tycker att det borde vara så mycket mer plats i stora bilar men det är inte alltid så...    
  • Finesse
    cicci85 skrev 2011-08-18 18:32:02 följande:
    Jag hade ju en seat ibiza förut, pytteliten bil. I den fick jag plats med securan i fram och twowayen bakom monterad med klacken utanför och ungen hade bra benplats.
    I min v70 som jag har nu fick jag precis plats med twowayen i bak monterad uppepå sätet, när jag har multitechen i fram...

man tycker att det borde vara så mycket mer plats i stora bilar men det är inte alltid så...    
    Nä verkligen inte. bara skalet på bilen som är stor!

Dottern kan iofs sitta med raklånga ben.. men det är ju för att hon inte ska klaga på att det är trångt..  
  • Millicent
    Finesse skrev 2011-08-18 18:31:47 följande:
    Och vi har en saab 9-5:a som jag inte tycker är speciellt liten.. men har dina barn bra benutrymme?
    Alltså nu har de ju vuxit och bytt stolar och jag har en annan bil men de hade faktiskt bra med benutrymme!
  • Finesse
    Millicent skrev 2011-08-18 18:40:23 följande:
    Alltså nu har de ju vuxit och bytt stolar och jag har en annan bil men de hade faktiskt bra med benutrymme!
    Ok.. konstigt att det inte funkar i en 9-5:a då.. eller så är det vi som är kassa
  • norgesessan

Vi hade bra med plats när vi hade cosmic i framsätet och two way bakom. I en 9-5a. Du har sätt bilden en gång...

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Finesse
    norgesessan skrev 2011-08-18 18:52:09 följande:
    Vi hade bra med plats när vi hade cosmic i framsätet och two way bakom. I en 9-5a. Du har sätt bilden en gång...
    Jo men jag såg ju inte benen då.. Och cosmic kanske då tar mindre plats en hi-way.. har inte testat det.. Vet dock att en kompis har two-way i baksätet och cosmic fram... Men vi får alltså inte ens in stolen i framsätet..
  • pigglet

Ford Mondeo. 3 barn, först alla bakåtvända och sedan har de vänts en efter en... Alla 3 har suttit bak hela tiden. Den som behöver bäst plats för benen bakåtvänd sitter i mitten.

• himla

pappan kör i fram , bredvid sitter vår 5 åring nu bakåtvänd i en twoway.. vår sjuåring sitter bakom pappan i en framåtvänd kid plus, bredvid i mitten sitter vår 1 åring bakåtvänd i en eclipse, å jag sitter sen bredvid bakom 5 åringen ....

vi har en saab kombi ... å det har funkat bra för oss ... även då med babyskyddet !

Pontus 040812 v.35+4 * Sanna 061002 v.40+2 * Tim 100301 v.37+4
  • Natasha76

Vi har en Volkswagen Touran och så här satt 4(!!) barn bakåtvänt i den häromdagen:

I mitten bak: 1,5-åring i Multi-tech
    Höger bak: 4 åring 105 cm lång i en Kidzofix fäst med bälten
    Vänster bak: 4,5 åring 107 cm lång i en Two-way (Kidzofix eller Kidzone går också bra, har testat)
    Bak i bakluckan i sätet bakom two-way eller Kidzone sitter en ett-åring i en Hi-way. Då är sätet framför framdraget en aning men ändå ryms både Kidzone och Two-way dit. Och jag skulle därmed också kunna få in en till Hi-way bredvid där bak. Men det hade jag inte behov till ;)

Svar på tråden Tre barn 0-5 år i bilen. Hur sitter ni?