Hur mår bebis född i vecka 36+0 - 36+6
Hur mådde din bebis född i vecka 36? Hur gick förlossningen? Vikt och längd?
Hur många dagar var ni på sjukhuset? Inlagd på neo-avd, vanlig BB eller patienthotell? Sond/tillmatning? Hur fungerade amningen?
Hur mådde din bebis född i vecka 36? Hur gick förlossningen? Vikt och längd?
Hur många dagar var ni på sjukhuset? Inlagd på neo-avd, vanlig BB eller patienthotell? Sond/tillmatning? Hur fungerade amningen?
Min son ville ut vecka 36+4, slemproppen "gick" i vecka 35+6 och vattnet gick alltså 36+4.
Han föddes med snitt eftersom han låg i säte.
Han vägde 3140 och var 48 cm lång. Andning och amning fungerade direkt och vi stannade i 4 dagar p g a snittet. Dock fick vi åka tillbaka till sjukhuset eftersom han fick gulsot.
Men, i det stora hela, inga problem alls! Idag är han 5 år, längst både på dagis och bland sina lekkamrater. Allt fungerar precis som det ska!
*puff*
Vår dotter kom 36+4 pga igångsättning för jag fick havandeskapsförgiftning.
dottern vägde 3120g och var 48cm. fick ligga första natten på neo pga problem med syresättningen. blev uskrivna när hon var 3 dagar.
Dottern kom 36+2 (igångsatt på grund av HF) Hon vägde 2 415 och var 43 cm lång... Hon mådde utmärkt.. Jag låg dock kvar en natt extra pga HF. Så sammanlagt var vi där 4 dagar ..mest för att det var mitt första och jag tyckte det var läskigt att åka hem...
mina tvillingtjejer tittade ut v 36+6.. 2910 och 3395 ,47 o 50 cm långa.. mådde bra från första stund.. gick ner en del i vikt i början men de tog de ikapp snart.. BB i 3 dagar o sedan hemgång!
Min första dotter föddes i v36+2, hon vägde 3010 och var 47½cm lång.. En helt vanlig vaginal förlossning, jag fick upp henne direkt på bröstet och hon mådde kanon. Lite tilläggsmatning de första 2dygnen sen funkade allt kanon, åkte hem när hon var 4 dagar med lite extrakontroller på vikten. Det var allt. Eller ja hon var gul också, men inte så det behövdes några extraåtgärder..
Min andra dotter föddes i 36+6, 3625g och 51 lång.. STORA tjejen.
Lite gul även hon, vi stannade en natt sen åkte vi hem. Några extrakontroller även där för att kolla att det gula försvann och att hon ökade i vikt. Nu är dom 3 och 1½ och det märks absolut ingen skillnad på dom och deras jämnåriga som fötts i v40.
Min son föddes i v 36+6 med kejsarsnitt. Vägde 3045 g, 48 cm lång. Vi var kvar två nätter pga mitt kejsarsnitt. Han hade full apgar (10-10-10)
Idag är han 13 månader och en stor och bestämd kille.
Mitt andra barn är född i vecka 36. Hon vägde 3070 gram och var 46 cm lång. Vi åkte hem efter 2 dagar. Hon mådde bra på en gång och var hos mig hela tiden. Amningen kom igång på en gång.
Just ja, kan tillägga att amningen kom igång direkt på uppvaket och funkade klockrent tills vi slutade 11 månader senare.
Ska också tillägga att jag blev flyttad nästan två veckor på RUL, enl mig (och även personalen på BB) var sonen född i v 38 istället för v 36.
Sonen föddes i v36+6. Jag blev igångsatt pga stort barn samt grav foglossning. Sonen vägde 4060 och var 50 cm lång.
Han kom med akutsnitt och hade apgar 9-10-10. Han hade jättemycket gulsot och fick ligga på neo i 6 dagar och sola.
Min föddes i v36+3. Han fick visserligen gulsot men annars mådde han prima =)
3445g och 51cm lång så han var verkligen färdigbakad storleksmässigt iaf
Min dotter föddes i v 36+0. 45 cm o 2370g. Mådde hur bra som helst. Inget neo. Låg en natt med ljusbehandling på BIBA pga gulsot. Åkte hem efter 5 dagar. Tog några dagar att komma rätt med amningen.
Min dotter föddes i v36+0 och var en stor tös på 2930 gr och 49 cm. Hon mådde hur bra som helst när hon kom, men vi låg på vårdavdelning eftersom hon var för tidig.
Fick tillmatning hela veckan vi låg inne. Hon orkade inte amma så hon tappade för mkt i vikt och då hade vi det jobbigt med strängt matninschema och kontrollvägningar ofta.
Fick stanna på sjukhuset i 8 dagar. Och det dröjde ännu en vecka innan hon orkade ammas varje mål.
Vår dotter föddes i v34+6 (vattenavgång) 2135g och 43cm, 1 vecka på neo med lite extra värme i 4dagar och sola 2 dagar eftersom hon hade gulsot fick även sond då jag ej kom igång med amningen men den togs bort efter ca 2 v.
Nu är hon snart 3mån och mår toppen, har vuxit till en stadig tös på 4300g och 56,5 cm
oj såg nu att det var en tråd för barn födda i v36+
min dotter föddes i vecka 36+2 pga min gbs.
Vattnet (och proppen) gick på kvällen i vecka 36+1 men det kom så lite så jag inte fattade att det var vattnet som kommit. Vid 02 på natten började värkarna och 05 var vi inne på förlossningen. Då var allt fortfarande ganska så lung. Fick dock inte så bra bemötande och det var ingen som trodde mig när jag sa att det var på gång. Klockan 12:50 föddes hon efter en timmes krystvärkar. Hon hade navelsträngen runt halsen.
Hon var en stor tjej på 49 cm och 3170 gram.
3 timmar efter förlossningen fick vi flytta upp till en avdelning för komplicerade förlossningar och där låg vi i två dygn. Fick inte alls igång ammningen och hon fick ingen mat. När hon var 2 dygn gammal så ville de att vi skulle åka hem. Men först var det läkarundersökning, där upptäcktes att hennes tunga var fastvuxen och därför hade hon inte kunnat amma. Läkaren sa också att vi skulle stanna ett dygn till. Personalen på avdelningen blev sura över detta och flyttade oss till en annan avdelning (patienthotell) . ammningen funkade fortfarande inte, hon var för trött för att suga och hade börjat få gulsot. På den nya avdelningen fick vi vänta i flera timmar på att få hjälp och lite ersättning till henne. bad om hjälp med ammningen och de sa bara att "hon kan väll ta flaskan istället". Var där i ett dygn och fick veta att vi skulle åka hem vid lunch på fredagen (hon är född på tisdagen). Då var hon helt orange Tjatade oss till ett nytt bili test och gick till vårt dum för att packa för hemfärd.
Då kom de inrusande och sa att vi skulle upp till neo på direkten. Fick inte ens gå över utan skjutsades!
Väl uppe på neo var de super proffsiga och jätte bra. Väldigt jobbigt att hamna där iallafall med alla prover mm. Våran tjej hade då gått ner till ca 2.4 kilo och inte ätit på över ett dygn. Där blev det solsäng och sondmatning. På måndagen (6 dagar gammal) fick vi åka hem och komma tillbaka på dagvård fram tills torsdagen då hon var 9 dagar.
Jag tillmatade henne med fingersond tills hon var ca 3 veckor.
Idag är hon en superbusig, fullt friskt, charmtroll som håller på att prata hål i huvudet på mig och aldrig är still en sekund Dock en smalis, 10 kilo vid 16 månader
min dotter är född iv.36+4 blev i gång satt pga havandeskapsförgiftning som blivit värre,och hon och jag mådde dåligt.hon vägde bara 2044 gram och var 44cm lång och mådde inte bra,blev sondmatad direkt då hon inte orkade äta.
första dyngnet sondmatades hon varannan timme pga för lågt blodsocker.hon blev inskriven på neo vid forlossningen direkt.hon låg på värmebädd.första dyngnen rörde hon sig knappt.
vi låg på neo i 10 dagar,sen hemsjukvård nästan 5 veckor pga av att hon inte orkade äta och blev sondmatad,som jag skötte hemma.
idag är hon 14 veckor gammal är 55 cm lång och väger 4400 gram en stor tjej:)
jag fick min son i vecka 36+4 han vägde 2660g och var 46 cm lång. Han mådde bra direkt efter förlossningen, men fick ligga och sola (behandlars) för gulsot i 2 1/2 vecka, samt värmebädd och tillmatning. Men har alltid mått bra
Dottern föddes en timme och 20 min in på vecka 37+0. Allt gick superbra och hon var mitt första barn och vi åkte hem 10 timmar efter förlossningen. Kom dit kl. 19 på kvällen åkte hem halv 12 dagen efter=)
Just det hon vägde 3020 gram och var 47 cm. Kunde helamma henne från början...