jonte02 skrev 2011-12-02 08:56:46 följande:
Jag och min fru har samtalat om just detta några ggr nu...jag vill ha mer sex, har större lust osv. Kul att höra att du/ni ser det som erat gemensamma problem...gjorde ni det från början eller tog det ett tag innan ni nådde samsyn och fullt ut förstod varandra och accepterade problemet så att säga? Min fru gillar inte att prata om det och jag inser att det nu har blivit alltför infekterat. För mig känns det som om jag vill prata slut på det om du förstår vad jag menar. Jag vill ha svar och känna att vi båda är med på vad det handlar om. Jag känner dock, och det känner vi båda, att risken är att vi istället skapar en klyfta och distans mellan oss p.g.a dessa sexdiskussioner. Inte bra. Jag inser även, precis som du skriver, att jag med dessa diskussioner endast sätter ännu mer press på min älskade fru. Moment 22. Hur kom ni ur det?
Han tog upp det ett par gånger men då trodde jag nog att det hela skulle gå över. Det va bara så, att jag inte ville lika ofta som honom. Men jag förstod ju ganska snart att det inte va så enkelt, skulle vi båda må bra så va vi nog tvugna att lösa det. Jobbigt tyckte jag, tyckte nog min sambo också. Vi vet och accepterar att vi båda har olika behov vad gäller sex men det gäller nog att hitta en balans mellan det, som båda kan leva med och må bra av. Inte lätt. Precis som jag sa, så blev det en press på mig. Jag mer eller mindre satte den pressen sjäv för det va ju jag som inte ville och gjorde så han mådde dåligt, alltså måste jag bättra mig. Så tänkte jag. Nu har jag en sambo som är väldigt duktigt på att prata om saker (det är inte min bästa sida) och han upptäckte ganska snabbt att jag inte alls mådde bra av det. Så återigen fick vi prata om det och kom fram till jag absolut inte ska känna nån press på att ha sex bara för att han vill. Jag måste också vilja men sen hör det till att jag har alldesles för många krav på mig själv innan jag vill ha sex. Mycket som ska stämma in så att säga, det ska kännas rätt på fler än ett sätt. Konstigt kanske men det är så jag funkar tydligen. Jag har dock lärt mig att släppa lite på det där, allt behöver inte vara perfekt det kan va skönt ändå. Det behöver inte vara supersex alla gånger det blir åka av. Innan mådde jag också dåligt om vi inte hade haft sex på ett tag och jag inte vill när han tog initiativ. Nu försöker jag inte tänka så när det händer. Jag försöker ha så positiva tankar som möjligt vad gäller vårt sexliv och det verkar funka ganska bra. Genom allt prat så har det kommt fram till att mycket handlar om mig, min syn på sex och min del i det.
Det är inte lätt, men genom att prata om det mycket har vi kommit frammåt.