• MimmiO

Nån som har erfarenhet av Erythema multiforme???

Hej!

Finns det någon här som har erfarenhet av sjukdomen Erythema multiforme?? Min dotter ,4 år, har fått denna hemska och ovanliga diagnos.

Hoppas, hoppas nån liten själ där ute kan dela med sig av sina erfarenheter :) 

// Orolig mamma    

• Svar på tråden Nån som har erfarenhet av Erythema multiforme???
  • LabolinaB

Försök att inte vara så orolig! Vad menar du med att diagnosen är hemsk?? Det kanske ser läskigt ut men i de flesta fall läker det ut utan behandling efter några veckor! Ibland kan man behöva behandla med kortison men det hade läkaren sagt isåfall vid sin bedömning.

/läkare på vårdcentral

• MimmiO

Den behöver väl inte vara speciellt hemsk men att den kan utvecklas till en allvarlig sjd gör den till en hemsk sjd tycker jag :( Vi har fått kortison vilket inte hjälpt och nu har sjukdomen även angripit slemhinnorna på min stackars son, vilket är ovanligt men kan ske och det är verkligen inte bra alls....  Ovanlig sjd så många läkare har inte så mycket kännedom om den tyvärr.

Oj att läkare sitter här och svara det var inte illa!! ;)  

• MimmiO

Haha! så långt hade jag inte tänkt, men såklart, härligt att du svarar iaf!!! Är väldigt trött, milt sagt, på vissa läkare just nu tyvärr...................

• MimmiO

alldeles för lååång historia för att dra här :) Men det finns massor fantastiska läkare också, såklart!

• LabolinaB

Ja det finns nog både bra och dåliga...tyvärr. Hoppas din lilla tjej piggar på sig snart!

• hamlet

Jag är 50 år och fick åka in akut igår med utslag på större del av kroppen + att tunga svullnat o jag knappt kunde prata. Svullnad i hals oxå. Fick syrgas(låg på 80) beta-pred o tavegyl. Är kvar på sjukan än. Fått flera doser beta-pred upplöst i vatten. Får även med hem. I mitt utskr.intyg står trolig allergi reaktion. Har fått tre beh av biologiskt dropp pga. B.la SLE. Sänker mitt immunförsvar. Hade sen många år en vilande herpes som bröt ut efter första dosen i maj. Fick ny dos förra v och ifred börja utslag komma . Natten till måndag svullna hals o jag åkte in. Ska visa reumaläkaren artikel jag hittat. Vill helst inte ha bio.droppet igen !

Nån annan som har SLE och drabbats ? Andra får gärna dela med sej oxå naturl.vis.

Svar på tråden Nån som har erfarenhet av Erythema multiforme???