Robert Bell är "bilbarnstolarnas superexpert" och han skriver såhär, om nyckel-/knappavstängning:
".... Det gäller dock att förstå att själva airbagen är en ofarlig och inert sak. Den kan inte gå igång av sig själv, man kan inte få den att explodera om det blir brand, eller om bilen ramlar ner från en vägkant eller om man skjuter på den med eldvapen. Annars var man tvungen att göra om alla världens bilfabriker och verkstäder till sprängämneslokaler. En airbag utan ström kan inte blåsa upp, inte mer än en glödlampa utan ström kan börja lysa.
Switch är att lita på därför att de installeras seriemässigt i fabriken, och därför att bilens diagnossystem är gjord för att kontrollera själva switchen, ev varningslampor mm. Själva lösningen med hur switchen fungerar och hur den samverkar med bilen i övrigt var i sin tur föremål för stora utredningar innan man satte in switcharna. De fungerar. Risken är att någon kan ändra den inställning som du gjort, du kanske lånar ut bilen till en vän och få tillbaka den med airbag aktiverad. Men frånsett sådana tänkbar risker är själva tekniken säker, i Folksams ord, så säker som mänsklig teknik ska göras.
Skillnaden mot ett verkstadsingrepp är att här ska en mekanikerna göra något som han kanske inte gjort tidigare, och på ett sätt som i vissa bilar inte är alldeles lätt att genomföra. Här är riskerna mycket mycket större, det ligger i själva situationen. Och som jag försökte nämna förrut, bilens diagnosstytem i äldrre bilar är helt inriktad på att varna för en bag som inte är i kontakt med elsystemet. För att den varningen inte ska ske måste man lura systemet med dessa sk dummys, som elektiskt ser ut som en airbag. Bilen tror att den har två vanliga airbags, fast en är urkopplad. Men bilen vet inget om detta och framförallt inte vilket. Detta är koppla bort airbag är en sorts nödåtgärd som gjordes när man begrepp hur passagerareairbag var till nackdel för barnfamiljerna, men det är behäftad med risker. Även om alla som kommer i kontakt med detta anstränger sig att göra rätt, så kan man begripa att det någon gång måste kunna bli fel. Det är förstås så att de stora märken, Saab och Volvo och kanske flera, där verkstaden gör detta ofta, de gör rätt förstås. Men ett uddamärke där verkstaden aldrig gjort utkoppling förrut, det är något jag för min del inte vill rekommendera."