• mini75

Koppla ur airbag - säkert eller?

Just nu har vi en ny britax multi-tech bakåtvänd bakom förarstolen. En duoflex sitter bakåtvänd bakom den andra stolen...

Har en audi A6 men där finns inga ringar i golvet att fästa i så man får fästa barnstolen med bältet i förarstolen (precis som på andra sidan). Detta leder till bekymmer då jag och min sambo flyttar stolen fram å tillbaka varje gång vi skiftas om att köra. Då måste vi spänna om och hålla på vilket är supermeckigt. Dessutom känns det faktiskt som man har lite brått ibland 
    :(....

Man kan koppla ur airbagen framtill mhj av en nyckel - bara vrida om och så ska den vara ur funktion, MEN, vågar man lita på det? Är skeptisk...... Har ni hört om någon olycka där airbagen utlöst fast den inte skulle?

Vad hade ni gjort?      

• Svar på tråden Koppla ur airbag - säkert eller?
  • EnStoltMamma
    Mamma matte hustru skrev 2011-08-16 09:34:43 följande:
    Vi fick rådet på bilfirma att även om airbagen är urkopplad är det inte säkert.  Rådet var att plocka ur airbagen helt vilket måste göras av verkstad som har förvaringsmöjligheter.
    hmm. det där tror jag egentligen inte på.. varför finns det då så att man kan stänga av med tex nyckeln? Förvaringsmöjligheter? när min morbror tog ur sin helt, på en bil som det va enda alternativet om man inte ville ha airbag, då fick han med sig den hem.. han hade den inlåst i ett förråd kommer jag ihåg, detta är väl typ 7-8 år sen..

Och så en fråga till er som verkar ha koll.. är det även säkert att stänga av med en sån där "ratt"? på min mormors bil så är det en ratt på sidan av instrumentpanelen, den syns bara om man öppnar dörren.. inte på förarsidan, där finns typ en ratt som man kan vrida i olika lägen, ett läge visar att den är på, och en bakåtvänd stol med ett kryss över, sen om man vrider den ett snäpp så står det att den är av och en bakåtvänd stol med en grön gubbe på.. då borde det alltså vara säkert att ha en bilstol där när den är av? eller? svårt att förklara men hoppas någon förstår :P
  • mini75
    Mamma matte hustru skrev 2011-08-16 09:34:43 följande:
    Vi fick rådet på bilfirma att även om airbagen är urkopplad är det inte säkert.  Rådet var att plocka ur airbagen helt vilket måste göras av verkstad som har förvaringsmöjligheter.

Hmmm, jag undrar varför de säger så? Man kan ju inte ha en funktion i en bil som inte är tillförlitlig...?! Då borde de ju inte ha den alls!

De kompisar jag frågat säger; "Jag hade inte litat på det" så man blir ju duktigt velig:(

Skulle ju aldrig förlåta mig själv om det skulle hända något!    
  • mini75
    cicci85 skrev 2011-08-16 08:47:23 följande:
    Ja precis, det är bara att sätta fast dem i bak och dra dem under sätet. I fram ska den luta mot instrumentpanelen, man behöver inte ha stödbenet.

Du verkar ju ha stenkoll. Jag såg i min duoflexinstruktionsbok att man kan sätta en typ sprint mellan benen, på stolen då alltså, på förarsätet: Är det något du vet något om? De angav bla då audi A6 som bil med denna möjlighet.
  • Toppen9

Läs bilens instruktionsbok ang barn/airbagen fram. Har fått för mig att det står att man bör ta ur airbagen ur vår bil innan man sätter bakåtvänd bilstol där.

• cicci85
    mini75 skrev 2011-08-16 16:09:46 följande:

Du verkar ju ha stenkoll. Jag såg i min duoflexinstruktionsbok att man kan sätta en typ sprint mellan benen, på stolen då alltså, på förarsätet: Är det något du vet något om? De angav bla då audi A6 som bil med denna möjlighet.

Jo, det har jag läst nåt om, men inte haft i nån av mina bilar så jag vet inte riktigt vad det är!
  • Mamma matte hustru
    mini75 skrev 2011-08-16 16:06:29 följande:

Hmmm, jag undrar varför de säger så? Man kan ju inte ha en funktion i en bil som inte är tillförlitlig...?! Då borde de ju inte ha den alls!

De kompisar jag frågat säger; "Jag hade inte litat på det" så man blir ju duktigt velig:(

Skulle ju aldrig förlåta mig själv om det skulle hända något!    
    Säljaren sa att det är ju en spängladdning i airbagen det är ju det som utlöser den. Även om den är urkopplad så ligger den ju där vill man ha sitt barn mot en sprängladdning.???? Även om den är urkopplad litar man på det?
  • Joico

Robert Bell är "bilbarnstolarnas superexpert" och han skriver såhär, om nyckel-/knappavstängning:

".... Det gäller dock att förstå att själva airbagen är en ofarlig och inert sak. Den kan inte gå igång av sig själv, man kan inte få den att explodera om det blir brand, eller om bilen ramlar ner från en vägkant eller om man skjuter på den med eldvapen. Annars var man tvungen att göra om alla världens bilfabriker och verkstäder till sprängämneslokaler. En airbag utan ström kan inte blåsa upp, inte mer än en glödlampa utan ström kan börja lysa.
    Switch är att lita på därför att de installeras seriemässigt i fabriken, och därför att bilens diagnossystem är gjord för att kontrollera själva switchen, ev varningslampor mm. Själva lösningen med hur switchen fungerar och hur den samverkar med bilen i övrigt var i sin tur föremål för stora utredningar innan man satte in switcharna. De fungerar. Risken är att någon kan ändra den inställning som du gjort, du kanske lånar ut bilen till en vän och få tillbaka den med airbag aktiverad. Men frånsett sådana tänkbar risker är själva tekniken säker, i Folksams ord, så säker som mänsklig teknik ska göras.

Skillnaden mot ett verkstadsingrepp är att här ska en mekanikerna göra något som han kanske inte gjort tidigare, och på ett sätt som i vissa bilar inte är alldeles lätt att genomföra. Här är riskerna mycket mycket större, det ligger i själva situationen.  Och som jag försökte nämna förrut, bilens diagnosstytem i äldrre bilar är helt inriktad på att varna för en bag som inte är i kontakt med elsystemet. För att den varningen inte ska ske måste man lura systemet med dessa sk dummys, som elektiskt ser ut som en airbag. Bilen tror att den har två vanliga airbags, fast en är urkopplad. Men bilen vet inget om detta och framförallt inte vilket.  Detta är koppla bort airbag är en sorts nödåtgärd som gjordes när man begrepp hur passagerareairbag var till nackdel för barnfamiljerna, men det är behäftad med risker. Även om alla som kommer i kontakt med detta anstränger sig att göra rätt, så kan man begripa att det någon gång måste kunna bli fel. Det är förstås så att de stora märken, Saab och Volvo och kanske flera, där verkstaden gör detta ofta, de gör rätt förstås. Men ett uddamärke där verkstaden aldrig gjort utkoppling förrut, det är något jag för min del inte vill rekommendera."  

• Eriiika

Vet att det här är en gammal tråd, men jag lägger ändå in ett inlägg.
    Har också haft funderingar på om det räcker med att stänga av airbagen med nyckel just pga såna här diskussioner här på familjeliv. Men nu när jag har gjort egna efterforskningar så förstår jag inte varför den här diskussionen finns. Jag fråga idag på verkstaden om det inte är bättre att plocka ur airbagen helt istället för att vrida av den med nyckel, men svaret jag fick då, var att de tar aldrig helt bort airbagen de kopplar bara ur den på verkstaden. Och enligt dem så var det bara dumt att göra så när det fanns nyckel avstängning.
    Sen så har jag googlat o sökt som bara den efter fall där airbagen har löst ut även fast man har stängt av den med nyckel, och jag har inte hittat ett enda fall. Och om det skulle finnas ett sånt fall tror ni inte att tidningarna skulle gå på som galningar om det?! Så det är egentligen bara oroliga föräldrar här på familjeliv som proppsar på att det inte är säkert, inga andra riktiga experter. Känns dumt att så många tror att det inte är säkert när det som sagt inte finns några uppgifter alls om att det skulle vara osäkert! Och då säger många "jag tar hellre det säkra framför det osäkra"! men ja, ta inte bilen då! För hur osäkert är det inte att åka bil! Okej om man var själv på vägarna, men det är man inte, det är alla andra bilister där ute jag är rädd för!

• veh

Nyckelavstängning  (eller ratt, knapp eller vad det nu är) har jag hört är helt säkert. Dock så rekommenderades det att man har den avstängd hela tiden! Dvs även om man tar ut bilstolen för att någon vuxen ska åka i framsätet, så ska man för den enstaka gången inte koppla på air-bagen, utan ha den urkopplad. För den största risken ligger i att man då "glömmer" att koppla ur den igen, när man sätter i barnstolen.

• Bananskal

Då jag tog körkort för 4 år sedan sa dom att man ska låta verkstad plocka ur airbagen helt.
    Att man aldrig ska lita på tekniken framför sitt barns liv.
    Dom t.o.m rekommenderade att man skulle vara med bredvid och kolla så dom verkligen
    plockade ur allt.

När vi nu ska köpa en passat och ville plocka ur airbagen fick vi inte det utan skulle använda nyckeln.
    Säljaren menar att man måste ta med sej airbagen hem och förvara.
    Och detta skulle vara olagligt om man inte har någon slags vapenlicens eller nåt.

Däremot när vi för ett tag sedan kollade på en audi skulle det gå bra att plocka ur den.
    Även om säljaren inte såg glad ut över att vi ville göra det framför att använda nyckeln (?)

Fattar snart inget. Alla verkar ha olika regler och rekommendationer.

Svar på tråden Koppla ur airbag - säkert eller?