• Mr Manc

Försäkringar gällande bipolär sjukdom!

Just nu är jag inlagd på psyket sedan en vecka tillbaka för att få bukt på mina manier och depressioner men orar mig så mycket över att man förlorar så mycket pengar på att vara sjukskriven, Jag har försökt hitta info om bipolär sjukdom räknas som "invaliditet" eller vad bolagen nu kallar det. Jag har en barn o ungdomsförsäkring som gäller till 25år och då jag bli det inom en knapp månad så får jag mer och mer ångest över hur vi skall klara oss hemma ekonomiskt med en 6månader helt underbar dotter. Är det någon som känner igen sig eller rent av vet hur Folksams försäkring fungerar så snälla hjälp mig för jag har inte alltid ork att ringa runt och fråga om regler mm... Tack på förhand/

• Svar på tråden Försäkringar gällande bipolär sjukdom!
  • Hyperduttan

Jag bedömdes som 100% invalid... (hur olika det kan vara från bolag till bolag)

• Mr Manc

Det var en intressant information om era erfarenher. Jag återkommer när jag fått mer info från Folksam.
    Ta hand om er så länge

• Mr Manc

Någon som har tips på mediciner som dämpar ångest och lugnar utan "benzo" som fungerat på bipolär skjukdom?
    Äter nu Stesolid men vill trappa ner och på sikt vara "ren" då jag blir en helt annan människa på Stesosolid .
    Mediciner som inte biter är iaf Atarax och av Theralen blir jag bara trött.
    Tack på förhand

• Hyperduttan
    Mr Manc skrev 2011-08-18 22:46:02 följande:

Någon som har tips på mediciner som dämpar ångest och lugnar utan "benzo" som fungerat på bipolär skjukdom?
    Äter nu Stesolid men vill trappa ner och på sikt vara "ren" då jag blir en helt annan människa på Stesosolid .
    Mediciner som inte biter är iaf Atarax och av Theralen blir jag bara trött.
    Tack på förhand

Du menar trappa ner med hjälp av annat? Har du fått en uttrappningsplan?

Har nog inget tips annat än att om du vill ha något på lång sikt så funkar ju Lyrica bra för de flesta verkar det som, men är inte allt för ovanligt att det är ett helvete att sätta ur... 

• Mr Manc

Du har rätt i det att det säkert är ett helvete men med tanke på att jag endast använt Stesolid i drygt två veckor så hoppas jag ju verkligen att det inte blir ett rent helvete. Skall diskutera en uttrappningsplan imorgon med överläkaren men lyrica vet jag inte så mycket om,

• Hyperduttan
    Mr Manc skrev 2011-08-18 23:25:20 följande:
    Du har rätt i det att det säkert är ett helvete men med tanke på att jag endast använt Stesolid i drygt två veckor så hoppas jag ju verkligen att det inte blir ett rent helvete. Skall diskutera en uttrappningsplan imorgon med överläkaren men lyrica vet jag inte så mycket om,
    Tror det kommer gå riktigt bra för dig :) 

Men det är ju alltid jobbigt att hoppa tillbaka till ångesten.
    Jag hade ökad ångest 3 dagar efter jag slutade med benzo.

Sov mycket och upprepade i skallen "Det är pga medicinen det är pga medicinen" det hjälpte lite att kunna tackla ångesten. 

Hoppas du får hitta ett sätt som funkar för dig att mildra ångesten. 

• Anonym (stå på dig!)

Har bara läst ts, men du måste anmäla sjukdomen innan du fyller 25 annars gäller den inte längre. Skynda dig och få det gjort och om du har svårt själv försök få hjälp av någon som är relativt insatt som vet vad du har rätt till!

Jag är bipolär (typ 2)  själv och hade ingen aning om att man fick ut en viss "invaliditetsersättning" men tack vare min underbara mamma har jag nu fått utbetalt fyra gånger och det med rätt eftersom jag faktiskt inte kunnat jobba mer än tre månader sammanlagt i mitt 26 år långa liv. När man är sjuk får man inte mycket pengar och då bör man veta vad man har rätt till! 

Lycka till och stå på dig för försäkringsbolag är något utav de jobbigaste man kan ha att göra med och allt tar extrem tid men har man rätt så har man rätt!!!!!

• Anonym (stå på dig!)

Kan tillägga att det är folksam jag har också och dom har velat och krånglat och försökt hitta kryphål för att slippa betala så det dragit ut på tiden varenda gång jag skickat in....men det har slutat med att dom fått betala ut ändå tillsut. Som sagt lycka till och ge dig inte!

• Mr Manc

Helt rätt man skall aldrig ge sig! Är glad för din skulle även om inga pengar i världen kan få en att må bättre.
    Ta hand om er och fortsätt att kämpa

• Hyperduttan

Jag hade Förenade Liv och dom tjorvade inte en enda gång :) Dom är "dotterbolag" till Folksam som jag förstått det! :)

• Anonym (X)

Så om man misstänker starkt att man är bipolär, är 23 bast och inte har en försäkring är det dags att teckna en nu?

• Hyperduttan
    Anonym (X) skrev 2011-08-19 15:51:01 följande:
    Så om man misstänker starkt att man är bipolär, är 23 bast och inte har en försäkring är det dags att teckna en nu?
    Ja för om du sökt vård och får diagnosen får du aldrig teckna livförsäkring eller sjukförsäkring bara olycksfall... så ABSOLUT en bra idé Har försökt med varje bolag flera ggr att få ffa livförsäkring men nej :-/ Antar det har att göra med att diagnosen säger 10% begår självmord... 

Dom läser ju igenom journaler låååångt bakåt så det är ju viktigt att inget antyder det sen tidigare för då bråkar dom väl arslet av sig :-/ 
  • Anonym (X)
    Hyperduttan skrev 2011-08-19 17:15:32 följande:
    Ja för om du sökt vård och får diagnosen får du aldrig teckna livförsäkring eller sjukförsäkring bara olycksfall... så ABSOLUT en bra idé Har försökt med varje bolag flera ggr att få ffa livförsäkring men nej :-/ Antar det har att göra med att diagnosen säger 10% begår självmord... 

Dom läser ju igenom journaler låååångt bakåt så det är ju viktigt att inget antyder det sen tidigare för då bråkar dom väl arslet av sig :-/ 
    Då kanske jag ska vänta ett tag med att söka, för nu vårdas jag på psykiatrisk avdelning. Tror inte någon antyder bipolaritet i journalen i a f.
  • Hyperduttan
    Anonym (X) skrev 2011-08-19 18:53:54 följande:
    Då kanske jag ska vänta ett tag med att söka, för nu vårdas jag på psykiatrisk avdelning. Tror inte någon antyder bipolaritet i journalen i a f.
    Ja man ska väl varit friskförklarad i 2 år eller nåt har jag för mig... 
    F.ö är försäkringar svårt över lag, min man hade besökt VC för misstänkt "musarm"... han blev nekad sjuk och livförsäkring :-P Nästan skrattretande!  
  • Mr Manc

Senaste uppdateringen är att min diagnos enligt överläkaren är bipolär II men att jag skall fortsätta med tester när jag orkar lite mera. Har varit rätt mycket "upp" i varv denna veckan så dom hoppas att en höjning med 100mg Seroquel till 400mg skall få mig att bli mer stabiliserad, skall även nästa fredag öka min dos Lamictal från 25mg till 50mg och detta gör ju att stabiliseringen blir bättre. Har även minskat mitt dagliga intag av Stesolid från 30mg till 15mg men hoppas inte att jag mår för dåligt men då har jag ju extra medicin dock inte beroende framkallande som Benzo.

PS: hur ändrar jag mitt lösenord på hemsidan? hittar inte vart..

Ta hand om er

• JohannaHolst

TA INTE LYRICA FÖR GUDSSKULL!! Trodde det va en medicin från gudarna i princip så bra hjälper den. Men missar du en eller reser bort och glömmer medicinen så är ångesten tillbaka med hämnd. Det är fruktansvärt beroende framkallande. En vän som "vet" så att säga sa att han tyckte det va värre att gå av lyrica än heroin. Så mja..

• Anonym (Sandy)

Hur har det gått för dig? 

Svar på tråden Försäkringar gällande bipolär sjukdom!