• SolOchSnö

Klänning för smoking-fest

Jag är bjuden på stor baluns med klädsel smoking. Jag har aldrig varit på en sådan tillställning förut men enligt wikipedia kan man ha en hellång klänning eller en kortare klänning. Smoking räknas som halvformellt.

Jag har en klänning som jag tycker är jättefin och som jag har fått komplimanger för när jag har haft den på finare fester. Den är brun och ärmlös med sydda veck runt bysten och räcker till längst ner på vaderna på mig. Det är alltså ingen balklänning som går ändå ner till golvet. Vet någon hur det är med längd på klänning, fungerar det för smoking?

Klänningen är alltså brun och jag funderar på vilka skor jag kan ha till. Jag har hittat ett par jättefina skor i guld med halvhög klack. Fungerar guld till brunt? Är det i så fall fint med en sjal med guldinslag till det?

• Svar på tråden Klänning för smoking-fest
  • SolOchSnö

Tja, nu har jag själv med hjälp av google kommit fram till att klänningen är tillräckligt lång. Nu återstår att hitta lämpliga accesoarer.

Klänningen är som sagt brun och jag har snygga skor i guld. Jag tänkte mig en sjal i guld till. Jag gillar tyget i den här jackan:
    http://www.tradera.com/Kort-guldig-spetsjacka-fran-Tjallamalla-auktion_1635_137994883

Vad tycks? Är brunt och guld för kitchigt?

Jag letar sjal, har någon tips? Annars kan jag köpa tyg och sy, det är lätt.

• 071001

Jag tycker att det låter fint med guld till.

• mosterYster

Jag tycker det låter väldigt classy och elegant! Kör på det, absolut!

• SolOchSnö
    SolOchSnö skrev 2011-08-19 13:44:59 följande:
    Tack för svaren! Nu har jag hittat en sjal, dessutom till ett pris som slår alla egensydda:
    www.sisinstyle.com/sve/shop/?ref=146

Tror ni att den skulle fungera till en festklänning?
    Argh, det var Euro och inte Kr, dumma jag! Men om den är snygg så är den kanske värd det?
  • mosterYster

Jag tycker inte att de där sjalarna var prisvärda! Försök hitta en i en butik, så du kan se och känna på den och testa hur den går mot ditt ansikte. 

• SolOchSnö
    mosterYster skrev 2011-08-19 15:40:32 följande:
    Jag tycker inte att de där sjalarna var prisvärda! Försök hitta en i en butik, så du kan se och känna på den och testa hur den går mot ditt ansikte. 
    Jo, jag ska ta en tur på stan i helgen. Sjalarna är ju i siden och det kan kosta lite mer (sedan var det en annan sak att jag först trodde att det var kr och inte Euro). Men jag ska kolla prisnivåerna i butik.

Men som sagt, är en slät sjal snyggast eller fungerar det med "brutet" tyg typ den första? Klänningen är enkelt skuren med draperingar runt bysten.
  • mosterYster
    SolOchSnö skrev 2011-08-19 15:44:11 följande:
    Jo, jag ska ta en tur på stan i helgen. Sjalarna är ju i siden och det kan kosta lite mer (sedan var det en annan sak att jag först trodde att det var kr och inte Euro). Men jag ska kolla prisnivåerna i butik.

Men som sagt, är en slät sjal snyggast eller fungerar det med "brutet" tyg typ den första? Klänningen är enkelt skuren med draperingar runt bysten.
    Jag tycker att båda funkar, kanske hellre brutet t.o.m. eftersom klänninge inte är golvlång.  

Är klänningen sydd i glansigt tyg? Då skulle jag absolut välja en bruten sjal! Kanske med lite strassstenar eller paljetter på?
  • BuoBä

Jag tycker den första, eller den som hette "Sidenlinne scarf guld" var snyggast. Tunna tyger är festligare tycker jag. Mönster eller inte är en smaksak.

Om ni inte ska vara i en kyrka _måste_ du ju inte ha en sjal, om du inte vill såklart.

• SolOchSnö

Tack tack! Jag tänkte att det blir lite tråkigt med bara den enkelt skurna klänningen så jag ville piffa upp med en sjal. Dessutom tänkte jag matcha skorna med sjalen.

Efter att ha tittat på bilder från tidigare år (!) så har jag kommit fram till att jag absolut inte vill ha en stor tung sjal som ligger runt axlarna. Det ser ganska trist ut. En lätt och luftig sjal skulle kännas bra.

Egentligen borde jag ha en liten jacka om jag ska följa klädkoden perfekt. Men en jacka kostar betydligt mer än en sjal... Smoking ska inte vara för festligt och det syns även på bilderna på de som vet hur man klär sig

• mosterYster
    SolOchSnö skrev 2011-08-19 17:50:25 följande:
    Tack tack! Jag tänkte att det blir lite tråkigt med bara den enkelt skurna klänningen så jag ville piffa upp med en sjal. Dessutom tänkte jag matcha skorna med sjalen.

Efter att ha tittat på bilder från tidigare år (!) så har jag kommit fram till att jag absolut inte vill ha en stor tung sjal som ligger runt axlarna. Det ser ganska trist ut. En lätt och luftig sjal skulle kännas bra.

Egentligen borde jag ha en liten jacka om jag ska följa klädkoden perfekt. Men en jacka kostar betydligt mer än en sjal... Smoking ska inte vara för festligt och det syns även på bilderna på de som vet hur man klär sig
    Inte fanken behöver du jacka för klädkod smoking?!?
  • BuoBä

Jodå, det får vara festligt! Man kanske inte ska vädra sin tiara och sina diamanter i golfbollsstorlek, men "bling" får man ha.

• SolOchSnö

Jacka är inte obligatoriskt men enligt klädkoden kan man ha det och på bilderna ser man att de som "kan" klädkoden, alltså tillbringar en stor del av sin tid på formella fester, har jacka. Alternativt kan klänningen ha ärm om den är lång. Det är för att göra klädseln mindre "festlig" än en frackklänning.
    http://www.mru.se/Klader/smokingklanning.htm

Tyvärr vill jag inte länka till bilderna för jag är anonym här och om ett par månader kommer det att finnas bilder från årets fest... Ursäkta om jag verkar fånig.

Nu ska jag ta en titt på stan. Tack för alla råd!

Svar på tråden Klänning för smoking-fest