• gwiazdaaa

Hur länge fick ni vänta på uppehållstillstånd med anknytning?

Rubriken som den är, min man har lämnat in en ansökan idag 16 augusti. Vad jag förstått är det väntetid på 9 månader. Finns det någon som har erfarenhet av detta? Hur lång tid har det tagit för er? Ärendet kommer antagligen handläggas av Migrationsverket i Göteborg. Har någon erfarenhet så snälla skriv här om väntetiden. Känns som tortyr att vara ifrån sin käresta i nio månader.

• Svar på tråden Hur länge fick ni vänta på uppehållstillstånd med anknytning?
  • Pinky94
    S.MAJ skrev 2015-06-20 13:34:56 följande:

Hej! Tänkte bara kolla om det är någon mer här som har en partner från USA och hur vida väntetiden har/ser ut för er? Har ni blivit kallade på intervju eller fått en handläggare?

Vi har varit tillsammans i 3 år, bott sambos i Australien i ett år av dessa tre. Sedan har det gjorts ett ex antal resor till USA efter det.

Förhoppningarna om ett relativt snabbt svar höjs ju så otroligt när man ser att väntetiden blivit uppskattad till 4 månader, men ändå så har det inte hänt ett skit sedan vi skickade in ansökan, 2014-12-02. Gör lika ont i hjärtat varje dag när man ser att det inte gjorts något framsteg i processen, att gå runt ovetandes och bara vänta...

Håller med, gör så jävla ont i hjärtat när man sitter så långt ifrån sin partner och inte vet när man kan träffas igen. :( 
  • X_Girl

Om man är från Syrien. .. om man har fått permanent uppehållstillstånd. . Kan man arbeta i Tyskland i 5 år och få därefter svenskt medborgarskap? Hur fungerar det egentligen?

• c0naN

Jag träffade min fästmö 2013 när hon var i Sverige som utbytesstudent i ett år. Hon kommer ifrån Georgien och vi gjorde en webbansökan den 27:e februari 2015. Vi hörde att det skulle ta ca. 6 månader innan vi fick kallelse för intervju men det hann bli 8/9 månader efter många försök att ringa in till enheten som har hand om vårt ärende för att till slut få svaret att de hade slutat ge kallelser överhuvudtaget fr.o.m. maj-månaden! Detta p.g.a. flyktingsituationen, att de prioriterar asylsökande först. Då gav man mer eller mindre upp och vi bara fortsatte vänta...

Nu har det gått exakt 11 månader sedan vi gjorde vår ansökan och vi har äntligen fått en kallelse för intervju! Då bad de även om åtminstone 4-7 foton med oss tillsammans i bilderna, flygbiljetter och/eller pass-stämplar för eventuella besök jag gjort till Georgien (åkt dit 6 ggr än så länge!), samt chatthistorik och/eller dylikt.

Jag hör av mig snart om vilket datum hon får i Kiev för intervju! Lycka till till alla er andra! Även om det med Migrationsverket känns som om man väntar på ett stillastående tåg så kommer det i sinom tid!

• c0naN
    c0naN skrev 2016-02-01 21:11:18 följande:

[...]

Jag hör av mig snart om vilket datum hon får i Kiev för intervju! [...]

Intervju om 6 veckor, den 16:e mars i Kiev! Jag inser dock att intervjutillfället man får efter kallelse måste variera mellan olika ambassader/konsulat.
  • Andyglader

Min flickvän och hennes son lämnade in ansökning den 12/3 2105. Idag fick vi besked om kallelse till intervjun på ambassaden i Kiev. Det tog alltså 11 månader. En lättnad att i alla fall fått något besked. Är det någon som har erfarenhet kring hur lång handläggningstiden är efter själva intervjun?

• 82v82

Min man och jag ansökte den 20/2...vi har bott tillsammans utomlands i snart tio år, varit gifta i 7 år och har även två barn ihop (som är registrerade och har samordningsnummer). Tänker nästan att det då borde gå snabbare än vanligt? Eller är det helt enkelt så att det finns för få handläggare och väldigt mycket jobb? Någon som har nån erfarenhet det senaste året? Vi bor i Belgrad, Serbien.

• yellowmike

jag träffaqdeen man vi käntvarandra sju månader gifteoss boregerligt har vart borta över två årnu 
    under tiden haft jobb litelön fårintesvar bara ni får vänta enanna säger du måsteha tiståndav manen få info enanna sägerduhar för lite info söker ekonomisk hjälp till familjenavskag är gift vi blirhemlösa harej info ommanen måste säka båda

• yellowmike

manen från nigeria gifteossboregekit hansvaraej näeja ringermessarfb skumt vetintevart han bor medmer soc villhainfo bor lönjobb medmer jaejkange familjen förloratpengar el mathem förjage gift fårinteny bostad heller sjukt hurgörja hanej registrearadi sverige

• Kattis8067

Lämnade in ansökan 16/2 -15. Min man var på intervju 5/2-16. Sen ingenting.

Mycket frustrerande. ..min man är från georgien.

• Selma1

Hejsan!

Jag och min partner skickade in ansökan den 19/9-2015 och har fått kallelse till intervju den 17/5-2016. Det tog oss alltså 8 månader fram till intervju. Men nu undrar vi hur lång tid det tar efter intervjun? Har det hänt att det tagit 2 veckor? Eller är det oxå några månader väntetid? Någon som har erfarenhet kring detta?

• Dexed

Vi ansökte 23/8 -15 interjuv den 3/5-16

Alltså 8 månader till interjuv. Imigrationsverket säger 14-15 månader men flera på vår ort har fått ut efter 12 månader.

Så vi sökte och fick 3 månaders besöks visum undertiden nu.

• saritq

vi sökte 21/9/15 och intervju den 28/4/16. nu undrar jag hur lång tid det tar efter intervjuen?

• 8895

Hej alla där som tänker på sina partner. Jag undrar om det finns någon av er som har fått frågeformulär plus en intervju? Vi har väntat sju månader tills vi fick en frågeformulär. Undrar om hur myclet fick ni vänta tills beslut?

Tacksam för svar

• Diyar

Hej ! Min fru har ansökt till förlängning upphållstistand vi har ett barn och bor tillsammans i sverige jag och min dotter är svensk medborgare är non har erfarenhet att hur länge tid det ta beslutet !!!!!!

Hoppas att non kan hjälpa

• ylvalindqvist

Hej!

Jag heter Ylva Lindqvist och pluggar journalistik på Lunds universitet. Nu söker jag människor att intervjua till ett reportage som ska handla om problematiken och känslorna kring kärlek över nationsgränser. 

Jag vill skriva om hur det är för par ? där ena parten är svensk medborgare och den andra från något land utanför EU ? som genomgår/har genomgått processen av att försöka få den ena att få komma till Sverige. Hur lång tid tar/tog det? Hur länge orkar man vänta? Hur upplevs bemötandet från Migrationsverket? 

Bor du i Skåne och är/har varit i den här situationen, eller känner någon som har? Hör gärna av dig till mig här eller på mejladress: [email protected]

• Afni94

Jag och min man ansökte 27/10-16. Efter det fick vi intervju 27/6, så 8 mån väntade vi. Dock ansökte vi om uppehållstillstånd för besök från februari då vi fick barn i mars, inga problem. Vi ansökte efter det om att få vår ansökan prövad i Sverige så vi avbokade intervjun i Ankara, Turkiet. Vi väntade hela sommaren för ny tid hos migrationsverket. Till slut ringde min man och drog en snyfthistoria helt enkelt. Han ringde fredagen 2/9, fick intervju redan tisdagen 6/9 och samma dag tog dom beslutet om att han blev beviljad 5 års permanent uppehållstillstånd. Så totalt 11 månader från ansökan till beslut, dock med påskyndning. Vet att dom just nu handlägger juli 2015.

• ninniboo

Lämnade in ansökan okt 15 har fortfarande inte hört något om intervju eller komplettering. Har nu väntart 14 månader. Gifta och har barn. Min man är från marocko. Börjar tro att dom dröjer längre på sig beroende på land

• fndlngj

Man kan ha tur med mig.verket också. Jag och min flickvän som kommer från Indien lämnade in ansökan om uppehållstillstånd 5/12 2016. 9/12 2016 får hon ett mail att boka tid för intervju och 12/1 2017 gör hon den. 3/2 2017 får hon ett mail att ett beslut är taget. 7/2 2017 kommer beslutet med posten till mig (vi skrev fullmakt att beslutet skulle komma till mig i sverige) och hon fick uppehållstillstånd i 2 år. Så för oss tog det ganska exakt 2 månader från ansökan till beslut. Väntetiden enligt mig. verkets hemsida 13-15 månader, vet inte riktigt hur det kunde gå så fort för oss.

Svar på tråden Hur länge fick ni vänta på uppehållstillstånd med anknytning?