Jag gjorde fostervattenprov efter att man såg en avvikelse på rutin ultraljudet i juni månad. Jag är bara 19 år gammal.
Många tror att det enda man kan se på ett fostervattenprov är DS trisomi 13 + 18. Men det är inte sant.
Först görs en snabbanalys som tar tre dagar, där får du svaret om ditt barn har något av ovanstående fel. Har den inte det och dom endå tror något är fel så görs en odling där du kan se alla fel.
I mitt fall fick jag ett jättebra besked på snabbanalysen, var väldigt glad då oron även försvann. Men tre veckor senare fick jag svar på odlingen att min lilla flicka hade trisomi 9. Doktorn sa att det är en ovanlig men väldigt allvarlig sjukdom och hon kommer med största sannolikhet inte överleva graviditeten ut. Så jag gjorde abort samma dag som jag gått 22 veckor och jag ångrar inte att jag besparade mig själv allt lidande.
Ni som tror att man bara kan se DS på fvp och bestämmer er för att är det något fel så behåller jag det ändå, visst jag förstår er. Men DS är 1 av alla kromosomer en människa har och en bebis kan ha fel på vilken som helst av alla kromosomer den har. Vill ni även behålla ett barn som kan dö en vecka efter?
Jag säger inte att alla ska göra fostervattenprov. Jag är gravid igen för det tog sig direkt och jag har tackat nej denna gången. Men jag tycker inte att folk ska tro att alla gör det pågrund av DS eller att dom vill se sitt barn en extra gång.
Det finns mycket värre saker än DS och när folk gör abort efter Rutin ultraljudet så beror det till 99 % INTE på down syndrom.