• Mammatillmångamenfrutillen

Ni unga under 35 varför har ni gjort kubb/fostervatten prov?

Har ni fått bekosta det själva? Om man tidigare fått barn med en viss skada/missbildning är det ju klart att man kanske får det.
    Jag är 31 år & kan väl känna viss oro att vårt barn kanske föds med tex. Ds riskerna ökar ju när man blir lite "äldre" men även om jag gjort kubb/fostervatten prov & det visat någon avikelse så hade jag inte gjort abort.
    Jag dömer absolut INGEN som fattar ett annorlunda beslut.
    Men undrar varför det verkar vara så många yngre mammor som gör dessa fosterdiagnostiker ?

Jag är inte ute efter att provocera någon utan undrar bara av ren nyfikenhet Solig.

• Svar på tråden Ni unga under 35 varför har ni gjort kubb/fostervatten prov?
  • Le petite moi

Jag vill göra KUB- test, hinner bli 33 innan bebben kommer. Men dom rekomenderar väl inte att man ska göra den om man är under 35?

• Sum quod sum

Jag gjorde en då jag var 34 och betalade själv. Mest för att jag ville veta ev % risk.

• Min älskade dotter

Jag ville inte göra någon form av fosterdiagnostik, MEN våran bebis växte väldigt väldigt dåligt så de trodde att hon eventuellt var sjuk så vi blev erbjudna fvp och vi valde tillslut att göra provet.

• Fritte81

Jag ska göra kub, hade nog inte gjort det om det inte varit gratis för alla. Jag är 30 år. Jag tror inte jag kommer att gå vidare med fvp oavsett vad det visar men det är så klart svårt att veta säkert i förväg. Jag tänker mig att får vi en hög sannolikhet för ds kan vi förbereda oss mentalt på att vårt barn kanske blir lite annorlunda.

• Limbo

Pga av down syndrom, vi fick på så sett även veta om denna DS var ärftlig eller inte, som vi har i släkten. Det var gratis och är det för alla. Det finns även en ytterligare orsak, men väljer att inte gå in på den.

What would happen if Pinocchio said My nose will now grow?
  • alexsandra

Vi ska göra KUB- test den 31 oktober. Hade ändå tänkt att göra ett ultraljud i vecka 12-13 för att se så allt står bra till så då tycke vi och våran barnmorska att vi lika gärna kunde göra testet. Plus att de är alltid skönt att veta om de är stor eller låg risk att bebis har de.. Många i min närhet har varit med om missfall och liknanade så vill vara på säkra sidan att just våran bebis mår bra :)

• JohannaHallberg

Jag gjorde fostervattenprov efter att man såg en avvikelse på rutin ultraljudet i juni månad. Jag är bara 19 år gammal. 

Många tror att det enda man kan se på ett fostervattenprov är DS trisomi 13 + 18. Men det är inte sant.

Först görs en snabbanalys som tar tre dagar, där får du svaret om ditt barn har något av ovanstående fel. Har den inte det och dom endå tror något är fel så görs en odling där du kan se alla fel.

I mitt fall fick jag ett jättebra besked på snabbanalysen, var väldigt glad då oron även försvann. Men tre veckor senare fick jag svar på odlingen att min lilla flicka hade trisomi 9. Doktorn sa att det är en ovanlig men väldigt allvarlig sjukdom och hon kommer med största sannolikhet inte överleva graviditeten ut. Så jag gjorde abort samma dag som jag gått 22 veckor och jag ångrar inte att jag besparade mig själv allt lidande.

Ni som tror att man bara kan se DS på fvp och bestämmer er för att är det något fel så behåller jag det ändå, visst jag förstår er. Men DS är 1 av alla kromosomer en människa har och en bebis kan ha fel på vilken som helst av alla kromosomer den har. Vill ni även behålla ett barn som kan dö en vecka efter?

Jag säger inte att alla ska göra fostervattenprov. Jag är gravid igen för det tog sig direkt och jag har tackat nej denna gången. Men jag tycker inte att folk ska tro att alla gör det pågrund av DS eller att dom vill se sitt barn en extra gång.

Det finns mycket värre saker än DS och när folk gör abort efter Rutin ultraljudet så beror det till 99 % INTE på down syndrom. 

• SailorGirl

Kostade inget. Eftersom vi redan har diverse allergier, aspbergers/autism och diabetes typ 1, så har vi risker nog att ta hänsyn till.

• SailorGirl
    SailorGirl skrev 2011-10-20 10:05:49 följande:
    Kostade inget. Eftersom vi redan har diverse allergier, aspbergers/autism och diabetes typ 1, så har vi risker nog att ta hänsyn till.
    Var förresten 33 när barnet föddes, så det kändes nära nog till 35.
  • Caroline13

Man måste inte vara över 35 för att få ett barn med DS. 

"I åldrarna 20, 35 och 40 år är risken 1:1500, 1:400 respektive 1:100. Faderns ålder har däremot ingen säkerställd betydelse. Man ska dock komma ihåg att det fortfarande är mödrar under 35 år som föder omkring 2/3 av alla barn med Downs syndrom, eftersom denna grupp ju representerar den största andelen barnaföderskor."

Jag var 31 när jag fick mitt första och kommer att vara 34 när jag får mitt andra. Har gjort Nupp/Kub med båda för att försöka undvika föda fram ett barn med kromosomavvikelse. Hade jag inte brytt mig om om det föddes en med DS eller annat hade jag inte heller gjort Nupp/Kub. Man kan även hitta andra fel när man gör Nupp/Kub test. Är nackspalten bred så är det ofta något annat fel på barnet även om det inte är kromosomavvikelse. T ex fel på hjärtat. I Göteborg fick jag betala 1800:- och i Stockholm var det gratis.  

• pris

Jag är 32 och hade egentligen bestämt mig för att inte göra KUB, eftersom barnmorskan framhöll att det kunde göra en orolig i onödan eftersom det inte gav några raka svar. Men nu har jag läst på nätet att de flesta barn med DS föds av mammor i åldern 27-32 eftersom man sällan testar sig i den åldersgruppen, så nu känner att jag borde göra testet. Bara en vecka kvar dock, så måste ringa barnmorskan direkt på måndag i så fall!

• Kampan

Min son föddes med något som heter kongenitalt diafragmbråck. Detta kan bero på ett kromosomfel. Jag ville helst inte göra det men det kunde ge bättre chanser att ge barnet rätt vård när det föddes så därför gjorde jag det. Det gick bra och vi fick bra resultat på det. Diafragmabråcket hade han ju för det och han fick en tuff start men mår bra idag som tur är! Jag var 25 år när jag gjorde provet men som sagt det var bra. Pijuhh. Var i ca v.31-32 när det gjordes.

• emme 86

Jag är 25 o har gjort kub med både denna bebisen o för 2år sedan när jag väntade sonen.
    Jag ville göra testet eftersom att de trodde att jag hade ds när jag var liten, på vilka grunder är de dock igen som vet mer än att mina mungipor pekade nedåt när jag log?! Hur de nu kan se att en bebis på bara någon dag ler är ju för mig en gåta.
    Dessutom jobbar jag med bla ds o ser vilka komplikationer de kan ge så som hjärtfel, respiratorvård m.m m.m
    Jag ville helt enkelt veta om jag bar på ett sjukt barn eller inte o hade de visat sig ha nr 13 eller 18 så har man ju chansen att bearbeta o avsluta graviditeten på ett annat sätt än om man är ovetandes.
    Jag har inte behövt betala då min bm tycker att min anöedning till oro är stor nog.

• Kampan

Nupp gjorde jag med första barnet det blev alla erbjudna. När jag väntade andra barnet hade dom ändrat till Kub. Jag gjorde det också. Om det skulle vara något hade jag velat var förberedd..Både nupp och kub var bra men pga av en annan upptäckt hos barn nr 2 (på egenbetalat 3d-ul i v.25) så blev det tillslut även fostervattenprov även detta var bra.  Se tidigare inlägg.. 

• Mynta

För att vi är oroliga för kromosomförändringar. Risken är inte stor (vi är 24 och 26 år), men den finns ju trots att man är relativt ung.

Vi betalar ingenting för att göra testet (inte mer än som ett vanligt läkarbesök iallafall), i Värmlands län erbjuds alla att göra det.

• Katarina30

Vi ska göra KUB test på rekommendation utav BM.
    Då jag haft MF förut och vi absolut till se hur det står till med vår lilla/e. Mest för att stilla min oro.
    Då jag är 33 får vi betala själva, men det känns värt det.

Visar det hög risk för DS vet jag inte om vi kommer att göra ytterligare tester. Vi tar ställning till det efter. Det kan ju även vara att de kan se något annat. Men håller tummarna för att allt ser ut som det ska.

Svar på tråden Ni unga under 35 varför har ni gjort kubb/fostervatten prov?