• Angie8808

Hjälp! Har Post partum depression! Fler som känner sig nedstämda efter förlossning?

Hej alla mammor därute!  Jag skulle vilja öppna en diskussion om baby blues- alltså nedstämdhet efter förlossningen. Det tysta som ingen vill prata om. Jag har en helt underbar son på över två och en halv månad och känner mig helt värdelös som mamma som drabbas av just baby blues. Det har gått så långt att jag till och med har medicineras.
    Min fästman har börjat jobbat för första gången nu på nästan två månader och jobbar långa dagar från åtta till halv sex på dagarna.
    Jag är hemma sjukskriven och dagarna bara går av ingenting, har ingen ork eller energi att knappt mata min son och mår så dåligt och får sådana skuldkänslor! Var tvungen att sluta amma helt nu för ungefär tre veckor sedan för att jag inte orkade.
    Nu bestämde jag mig för att skaffa en inloggning här på familjeliv för att kunna diskutera med andra mammor som känner som jag. 
    Känner mig inte normal och har jättesvårt att ta till mig min egen son

• Svar på tråden Hjälp! Har Post partum depression! Fler som känner sig nedstämda efter förlossning?
  • Isalel

Jag kände så med min första, mådde uruselt, hade förväntat mig att jag skulle vara tokförälskad från första sekund, istället blev det rätt jobbigt? Jag trodde att jag som mamma instinktivt skulle veta vad som var fel när han skrek och blev rätt förvånad när jag stod där med en otröstlig bebis utan att veta vad jag skulle göra?!
    Redan från början skulle jag gjort allt för att skydda mitt barn, men den där äkta geniuna kärleken kom långt senare!!

Hoppas du får bra hjälp och lyckas bra med anknytningen framöver! Lycka till

• Den obotliga pessimisten

Du ska nog akta dig för att vara sjukskriven och ändå vara ensam med barnet när pappan jobbar. Det är ju uppenbart att det är du som tar hand om honom om dagarna, och då ska du ha föräldrapeng och inte sjukpenning.

OBS - det är inte jag som tycker att du handlar fel, det tycker jag inte, men jag vet hur hårda de kan vara om de får nys om det. Så jag säger det i all välmening.

• Schönberg

Hej,
    Jag fick tvillingar för 7 månader sen.
    Och jag tycker det vart astufft från första början. Allt kändes bara jobbigt och jag tyckte synd om barnen för att jag kände som jag gjorde. Fast jag gjorde allt för barnen precis hela tiden förstås.
    Det som e bra med att få tvillingar e att man får va hemma samtidigt med föräldrapenning med barnen, och det va exakt så vi fick göra. Efter 2 månader gick min man på föräldrapenning också för jag pallade inte va hemma själv.
    Men om du e sjukskriven så kan ju din fästman va hemma med föräldrapenning så e ni hemma båda två och hjälps åt, eller? (Vet inte riktigt hur sånt funkar).
    Men jag kan säga så här.. det går över! På nåt sätt gör det det!
    Idag tycker jag livet e toppen igen och jag känner sån kärlek till barnen! Ser inga "problem" längre och min depression gick över. Men det tog ett par månader..

Önskar dig all lycka till!
    Ta hjälp av någon. (Om du kan). Gå och prata med BVC, BUP. (BUP e kanon tycker jag).

• Lotta 085

Hoppas du mår bättre idag, men vill tipsa om "Läkande föräldrar", finns slutna Facebookgrupper att diskutera i, kontakta Lotten Grape som har läkande föräldrars hemsida.

• lillfisen

Hej tjejer!

Jag vet inte riktigt om jag passar in här men...
    Jag har inga problem med att ta till mig min son som är drygt två månader men däremot är jag lessen var och varannan dag och jag tycker det mesta känns tungt och tråkigt och att dom flesta är dumma i huvet.
    Ska det va så här?!
    Varför kan man inte bara få må bra?

Svar på tråden Hjälp! Har Post partum depression! Fler som känner sig nedstämda efter förlossning?