• Eme1ie

Hur får jag dottern att vara torr även med kläder eller blöja på?

Hej jag har en dotter på 20 månader som har nu under sommaren sagt till när hon varit naken att hon behöver kissa eller bajsa men velat ha blöja och gjort i blöjan. Men för ca 3 veckor sedan började hon säga till mig och ville sitta på pottan varje gång. Hon är jätte duktig så länge hon går naken och säger till varje gång eller så sätter hon sig själv på pottan. Hon har även vaknat en gång på natten för hon ville bajsa och sa till. Nu har hon även börjat gå på toaletten. Men det är enbart när hon är naken.

Så fort hon har blöja eller kläder på sig så händer det olyckor. Det har hänt någon gång att hon sagt till fast hon haft blöja på sig. Någon som veet hur man kan göra för att hon inte ska kissa på sig när hon har kläder? Kan ju inte gå naken överallt och nu börjar hon på dagis nästa vecka och lär få gå i blöja hela tiden där.

Hon vill inte kissa i blöjan utan hon vill på pottan och säger alltid till om det kommit i blöjan.

Jätte tacksam för svar =)

Mamma till Felicia 091106 och Alva 110311
  • Svar på tråden Hur får jag dottern att vara torr även med kläder eller blöja på?
  • eeeee

svårt. hon verkar ju vilja själv också, annars tycer jag att det verkasr vara många föräldrar som vill skynda på blöjfriheten, vilket jag inte alls tror är en bra idé. men ja, jag tror att det kommer. tillåt henne att misslyckas gång på gång på gång. hon lär sig nog. blöja på natten i början kanske, detdär känner du väl själv. fast inte om hon själv inte vill. tror barnen måste få bestämma mycket själv i detta för att det ska bli nåt roligt och inget tvång. men annars, påminn henne om att toan finns och fråga om hon är kissnödig osv.. fast det kanske du redan gör:)

• Eme1ie
    eeeee skrev 2011-08-16 21:39:48 följande:
    svårt. hon verkar ju vilja själv också, annars tycer jag att det verkasr vara många föräldrar som vill skynda på blöjfriheten, vilket jag inte alls tror är en bra idé. men ja, jag tror att det kommer. tillåt henne att misslyckas gång på gång på gång. hon lär sig nog. blöja på natten i början kanske, detdär känner du väl själv. fast inte om hon själv inte vill. tror barnen måste få bestämma mycket själv i detta för att det ska bli nåt roligt och inget tvång. men annars, påminn henne om att toan finns och fråga om hon är kissnödig osv.. fast det kanske du redan gör:)
    Ja det är ju det att hon så gärna vill. Hon gråter när det händer olyckor fast vi visat henne att det inte gör något. och när vi kommer med blöja vill hon inte ha en. Nu kör vi med blöja på natten och när vi ska iväg för hon kopplar inte riktigt att hon ska säga till när hon har kläder på sig. Ska pröva och låta henne gå med trosor och så får det hända olyckor så kanske hon lär sig att säga till då med.

Vi vart så choockade att hon bara helt plötsligt ville sitta pottan och sedan den gången har hon tyckt att pottan och toa är jätte kul. Brukar alltid påminna henne att det bara är att säga till om hon vill kissa eller bajsa vilket hon alltid gör naken om hon inte gått utan att säga till. Får pröva som sagt och se hur det går. Tack för svar =)
  • eeeee

här var det typ lika, fast tvärtom och bara på natten. sov hon med trosor var det inga problem(efter att tag då, såklart) men såfort hon sov utan kissade hon i sängen. sov hon med trosor och typ tshirt kom det också. knepigt detdär, hur kläders vara eller inte vara kan göra sån skillnad. det är ju jobbigt när dom blir ledsna också, det känns väl som ett misslyckande när dom så gärna vill antar jag. trist. men det borde lösa sig med tiden, kan inte tro nåt annat. (nu kan dotra sova hur som helst förresten ;)

• Eme1ie

Nu har lillan varit torr i hela 4 dagar och använder endast nattetid blöja. Imorgon börjar inskolningen på dagis så jag hoppas det ska gå bra utan blöja även där. Har hört mkt att dom gärna sätter på blöja på dagis men hoppas det ska gå bra =)

Svar på tråden Hur får jag dottern att vara torr även med kläder eller blöja på?