• isidora3

Katastrofsnittad

Hejsan!

Blev förra året katastrof snittad och allt gick ju bra båda med mig och sonen. Nu är det så att vi väntar ett litet syskon och jag längtar efter att få hålla det lilla knytet även om det är ett tag kvar. Jag är egentligen inte rädd för själva förlossningen, men vill inte bli katastrof snittad igen och de få som jag pratat med som blivit katastrof snittade har blivit det även gång nummer två och haft planerat snitt på nummer 3.
    Jag vill väldigt gärna uppleva en vanlig förlossning, men känner att det kankse vore bättre att överväga ett planerat snitt då jag som sagt abslout inte vill bli katastrofsnittad igen, jag känner att jag missade så mycket som jag hade sett fram emot.
    Hur vanligt är det egentligen med ett katasrofsnitt igen?

• Svar på tråden Katastrofsnittad
  • lena2012

Hej !
    Vi kallar det ett urakut snitt, det är när mamman blir akut sövd för att vi tror att det är mer brådskande att få ut barnet  och gör bedömningen att  lägga en ryggbedövning skulle ta för lång tid att invänta.
    Akuta snitt görs också under pågående förlossning men med tidsytrymme att lägga ryggbedövning.
    Jag skulle ändå  påbörja en vaginal förlossning  om inga medicinska hinder föreligger i ditt fall.
    Det som du ska vara öppen för är att det kan , men inte måste , bli ett snitt under förlossningen.
    Men kan du ha ett öppet sinne och inte "falla" för långt  om dina förväntaningar inte blir som du tänkt. ja då skulle jag i första hand säga att starta vaginalt om möjligt.
    Just urakut snitt är inte  det vanligaste att man är med om igen , mer vanligt med akut snitt.
    Hälsningar
    Lena

Svar på tråden Katastrofsnittad