• Anonym (fru eller sambo)

han vill inte gifta sig

Min sambo och jag är tillsammans över 13år, har byggt ett hus tillsammans och har 2  barn (3 och 4 år) . Vi har aldrig pratad riktig med varandra om vi skulle gifta oss eller inte men pga tragisk händelse i vårt kompisrundan känner jag mig orolig. Vi vet att vi älskar oss, vi vet hur vi har planerad för livet,...
    Så jag bestämde mig: Jag fria;) Och SCHOCK!! Han sa "Varför? Låt oss prata om detta en annan gång"
    Sedan dess är stämningen på 0...
    Vad ska jag göra? Vill inte bråka men är shit ledsen!

• Svar på tråden han vill inte gifta sig
  • Gerd parterapeuten

Hej!

Du och din sambo har 13 år tillsammans, hus och barn, ja ett liv, kan man säga. Något har gjort dig orolig och fått dig att tänka på giftermål. Jag tror att det skulle få dig att känna dig mer trygg och ge er relation en slags bekräftelse. Att du blivit så ledsen kanske tyder på att du tror att du inte är tillräckligt viktig för honom. Han och du behöver prata med varandra om vad det skulle betyda att gifta sig eller inte. Den innebörden kan skifta från person till person. Lyssna noga till varandras och försök att förstå även om ni ser olika på det. Förklara för honom varför du blivit så ledsen genom att prata om dina egna känslor. Din tolkning av hans svar kanske inte alls stämmer med hans avsikt.
    Hälsningar
    Gerd  

Svar på tråden han vill inte gifta sig