• Anonym (noll sexlust)

Ingen sexlust! Kan cerazette vara boven?

För att göra en lång historia kort... Min son föddes för över 1 år sen. Jag har ätit cerazette sen 6 veckor efter förlossningen. Har ingen sexlust alls. Hade det knappt under graviditeten heller så min stackars sambo har kanske fått till det max 10 gånger på 2 år. 

Kan det hjälpa om jag byter p-piller? Kan det bero på brist på något i kroppen? Finns det nåt man kan äta? Har testat rosenrot men det hände inget.

Jag är trött på att gå omkring med dåligt samvete jämt. Jag ser ju att min sambo blir frustrerad varje gång jag avböjer hans inviter. Han biter ihop men jag tror inte att det är hållbart i längden.

Det är ju honom jag vill vara med så jag måste "fixa" detta, men hur?? Nån som känner igen sig?

Jag är 27 år, 1 barn, sambo sedan 6 år.   

• Svar på tråden Ingen sexlust! Kan cerazette vara boven?
  • Binary

Min sambo hade cerazette en bra period och under den perioden så gick sexlivet helt på sparlåga. vi bestämde oss att byta till Spiral och numera är det mer regel än undantag att vi har sex innan sängdags, ofta på hennes initiativ

sextankar.nu - En mans tankar om sex
  • Anonym
    Binary skrev 2011-08-16 23:19:24 följande:
    Min sambo hade cerazette en bra period och under den perioden så gick sexlivet helt på sparlåga. vi bestämde oss att byta till Spiral och numera är det mer regel än undantag att vi har sex innan sängdags, ofta på hennes initiativ
    Men spiral gör ju skitont att sätta in, varför vill man utsätta sin fru för det? Kan du inte ha kondom?
  • MrsMia

Cerazette fick jag minskad sexlust av, höll på att gå in i depression och mådde piss av. Slutade och blev normal igen efter 48 timmar.

• Binary
    Anonym skrev 2011-08-16 23:22:13 följande:
    Men spiral gör ju skitont att sätta in, varför vill man utsätta sin fru för det? Kan du inte ha kondom?
    Jag kan, hon kan inte. Den frågan känns som du förutsätter att jag anser att det är hennes ansvar att "skydda" sig. Nej. Det gör jag inte, och jag betackar mig för förutfattade meningar, tack så mkt.
    sextankar.nu - En mans tankar om sex
  • Anonym (noll sexlust)

Tack snälla för era svar! Jag ska ringa en barnmorska imorgon för att få en tid. Spiral känns inte som ett alternativ just nu eftersom vi gärna vill starta syskonverkstad till nästa sommar. Men för det måste man ju ha sexlust...

Hoppas att det kan hjälpa att byta p-piller. Någon som har andra tips annars?

• moruppgren

Jag åt Cerazette och det var nog det säkraste preventivmedelet jag provat. Det var som om någon stängt av min sexualitet helt och hållet. Slutade med dom och var tillbaka på samma gamla spår sen. Började äta kombinerade p-piller Yaz. Dom var även kanon mot min hemska PMS och mot mendvärken :)

• Anonym (Love)
    Anonym skrev 2011-08-16 23:22:13 följande:
    Spiral gör inte "skitont" att sätta in. Känns knappt enligt min erfarenhet.

Iaf jag tar hellre det obehaget än att ständigt hålla på böka med kondomer, eller proppa mig full med hormoner som inte alls är nyttiga.
  • Schnitzel

Tror placeboeffekten slår på många som stakar runt i preventivmedelsträsket. Känns som om det är en vanlig bieffekt på de flesta prep att sexlusten ska minska, detta tror jag sätter sig i mångas huvuden och får just den effekten för vissa. För andra så tror jag det är andra faktorer som spelar in på minskad sexlust, ex jobbet med tidiga mornar och trötta kvällar, eller så saknas det glöd och åtrå till varandra, man lever i en grå och linjär vardag, onyttiga och trista måltider finns också med på listan. Sen kommer vi till de som faktiskt får minskad sexlust just pga preventivmedlets bieffekt och där kan man inget annat göra än att prova vidare. Men jag är övertygad om att det är en minoritet som sexar mindre pga just p-preparatet.

Nuff sedd
    Ciaoo                    

• MammaMia88

Samma här, har testat många p-piller men Cerazetta var de enda som tog död på sexlusten helt.

Och nej, det gör inte skitont att sätta in en spiral....i så fall gjorde barnmorskan/läkaren fel!

Anonym (noll sexlust) skrev 2011-08-17 22:10:19 följande:
    Tack snälla för era svar! Jag ska ringa en barnmorska imorgon för att få en tid. Spiral känns inte som ett alternativ just nu eftersom vi gärna vill starta syskonverkstad till nästa sommar. Men för det måste man ju ha sexlust...

Hoppas att det kan hjälpa att byta p-piller. Någon som har andra tips annars?
    Kan löna sig med spiral iallafall. Jag tog ut min efter 1 år och blev gravid 4 månader senare (använde dock kondom i två månader av de fyra)

• MammaMia88
    Schnitzel skrev 2011-08-23 14:48:23 följande:
    Tror placeboeffekten slår på många som stakar runt i preventivmedelsträsket. Känns som om det är en vanlig bieffekt på de flesta prep att sexlusten ska minska, detta tror jag sätter sig i mångas huvuden och får just den effekten för vissa. För andra så tror jag det är andra faktorer som spelar in på minskad sexlust, ex jobbet med tidiga mornar och trötta kvällar, eller så saknas det glöd och åtrå till varandra, man lever i en grå och linjär vardag, onyttiga och trista måltider finns också med på listan. Sen kommer vi till de som faktiskt får minskad sexlust just pga preventivmedlets bieffekt och där kan man inget annat göra än att prova vidare. Men jag är övertygad om att det är en minoritet som sexar mindre pga just p-preparatet.

Nuff sedd
    Ciaoo                    
    Håller med!
    Enbart tanken på "nu äter jag p-piller, så jag kan inte få barn" kan minska sexlusten väldigt mycket....
  • IsDimma

Jag fick helt klart mindre sexlust. Men i mitt fall var det väl kanske ingen biverkning eftersom jag har mer lust än honom däremot åkte jag på typ varenda biverkning man kan få plus några som inte står med i listan då nej, dom passade inte mig ändå.

• Anonym (Anna)

Jag tror också p-piller kan vara boven i dramat! Jag har känt likadant med p-piller och slutade därför. Nu väntar vi vårt 3 barn och sedan är det nog stopp, så då är frågan vad man gör i stället. Vi har kört med kondom i många år och tycker det är helt ok men funderar nu på en spiral med endast gulkroppshormon. är det någon som hört att det tar bort sexlusten eller har några andra tråkiga biverkningar?

• Anonym (noll sexlust)

Tack till alla som svarat idag! Jag har pratat med en bm o har tid om en vecka o när jag läser era svar så blir jag full av förhoppning om att det kanske kan lösa sig om jag slutar med cerazetten. *hoppas hoppas*

Svar på tråden Ingen sexlust! Kan cerazette vara boven?