• I have a kid

Nån som kan hjälpa mig?

Har en 3 åring som kissar på potta/ gräs/ toa ...

Men hon vägrar bajsa på nån av ovanstående:(

så hur ska jag göra för att få henne att bli helt blöjfri på dagen

DVS inte sätta blöja då hon ska baja ??

• Svar på tråden Nån som kan hjälpa mig?
  • Cecilia1986

Jag har hört att många barn är "rädda" för att bajsa just på toalett etc. Man ska låta dom vara och ta det som det kommer. Vill hon bajsa i blöja så låt henne göra det. Dagen kommer då hon kan bajsa på potta och toalett.

Varför hata när man kan älska?
  • kg8

Så gjorde min tös med i början men jag lät henne ta på blöja när hon kände att hon behövde bajsa. 
    Jag frågade alltid om hon inte ville prova på toaletten en liten stund först. Någon gång ibalnd ville hon men då kom det nästan aldrig något, men direkt blöjan kom på så kom det.

Sen en vacker dag så sa hon att hon behövde bajsa på toaletten nu.

• 68an

Min dotter gjorde likadant!
    Minns jag rätt så blev hon blöjfri på dagen då hon var 3 eller möjligen 2,5 år. Nattetid försvann blöjan då hon var 3,5 år men hon ville hon ha den då det var bajsdags men det försvann efter ett tag. Jag minns inte hur länge men det kan inte ha pågått särskilt länge för då borde jag minnas det.

Det är inte alls ovanligt att barn som slutat med blöja vill ha blöjan då dom ska bajsa och likaså kommer dom över den tröskeln med tiden så låt henne få blöjan då hon är trygg med den. Det räcker att försöka uppmuntra henne lite då och då men gör ingen grej av det. Det ger sig med tiden så det finns ingen anledning till oro eller stressa fram det.

• I have a kid

tack ni som svarat =)

Okey ja får göra så att blöjan får vara på då hon ska bajsa,,,,

Men hur gör man på stan / i bussen osv ?

ska man låta hon ha blöja på där helatiden?

• kg8

Om hon inte har blöja och behöver bajsa, hur gör du på stan och på bussen då?

För oss har det bara hänt ett par gånger och då har hon hållt sig tills vi kommit till någon toalett där vi har kunnat ta på en blöja som hon bajsat i och så har jag bara tagit av den som vanligt sedan.

• Cecilia1986
    I have a kid skrev 2011-08-17 01:51:58 följande:
    tack ni som svarat =)

Okey ja får göra så att blöjan får vara på då hon ska bajsa,,,,

Men hur gör man på stan / i bussen osv ?

ska man låta hon ha blöja på där helatiden?
    Om jag va dig skulle jag ta med mig blöjor och låta henne vara utan i stan/affärer, hon kanske sätter sig på en toalett då och bajsar om hon vet att hon inte har något annat val. Förstår du? Glad (om hon tror att du kanske ej har med blöja).
    Varför hata när man kan älska?
  • I have a kid
    Cecilia1986 skrev 2011-08-17 01:55:38 följande:
    Om jag va dig skulle jag ta med mig blöjor och låta henne vara utan i stan/affärer, hon kanske sätter sig på en toalett då och bajsar om hon vet att hon inte har något annat val. Förstår du? Glad (om hon tror att du kanske ej har med blöja).
    okey... men bussen / bilen då??
  • kg8

Jag stannade bilen och tog på henne blöja, nu hände det bara en gång. Annars håller hon sig tills vi kommit till en toalett

Svar på tråden Nån som kan hjälpa mig?