• 79a

hur lever man tillsammans när en är hård och en mjuk

Jag lever med en man sedan 3 år tillbaka och nu väntar vi vårt första gemensamma barn.

Jag upplever dock att vi har ett problem och det är att vi kommunicerar så olika. Jag upplever att han är väldigt hård och lägger alltid fram vad han tycker med en hård ton. Om jag gör något som han tycker går mot vad vi tidigare kommit överens om (exempelvis gällande barnens regler) så blir han nästan alltid arg.

Jag i min tur vill gärna sitta ner och prata om saker på ett trevligt sätt och  lägger inte energi på att bli arg på sådana saker, så länge man inte menar något illa eller gör något fel med mening så ser jag ingen anledning att bli arg.

Han tycker jag är för vek och jag tycker han är för hård.

Jag vet inte hur vi ska komma förbi att vi är så olika här. Varje gång vi bråkar eller han blir så arg så tappar jag lite av känslorna.

• Svar på tråden hur lever man tillsammans när en är hård och en mjuk
  • LilaFjäril

Det är nog bra om ni sitter ner och pratar om lite gemensamma regler innan babyn kommer. Det blir väldigt förvirrande för barnet om ni har helt olika regler. Eller om mamma säger a och pappa säger b.
    Ett tips är att försöka prata om saker när barnet inte hör och försöka så långt det går att hålla med den som redan uttalat sig.
    Sedan kan man diskutera efteråt om man tyckte lika eller inte. Vår son är nu snart 6 år och går från den ena till den andra och frågar samma sak om man inte svarar det som han vill. Lite lurigt om man inte kollar med den andra först vad den sagt.
    Alla är vi olika. Hoppas ni kan komma överens. 

• sockerbecca

Förklara för honom hur du känner och varför. Hur du tänker att det kommer bli i längden om det ska fortsätta sådär.

Förklara att det är okej att bli arg och att vara arg, men inte att ta ut det på dig. Han får gå ut en stund eller bita en kudde eller vad som nu funkar för honom. Kan han överhuvudtaget inte diskutera saker sansat tror jag tyvärr ni kommer att få problem. Kanske ni kan ta hjälp av en parrådgivare för att hitta ett bättre sätt att kommunicera?

• 79a

Tack för kloka råd :) jag håller helt med dig, man måste kunna diskutera saker sansat utan att bli arg. Man kan tycka att nån gör fel och välja att förklara hur man själv vill ha det och varför istället för att bli hård och anklagande.

• Krumpy

Ts, jag och min fru ska separera. Vi är EXAKT motsatsen till dig och din man.

Jag är mjuk och vill prata på ett mjukt vis, men min fru är hård i sitt sätt. Jag är vek och hon är hård.
    Detta är en jättestor anledning till vår skilsmässa. Vi har helt släckt den romantiska lågan till
    varandra tyvärr...

Hon sover jättebra efter ett onödigt bråk och jag ligger vaken hela natten och är inte människa
    dagen efter :(

Hoppas det löser sig för dig ts. Jag vet exakt var du befinner dig på den mentala biten. Det är inte
    roligt, det är jättehemskt...

• 79a

Krumpy - precis så känns det. Jag blir helt sänkt av bråken ända tills jag får bekräftelse på att han inte är arg längre. Jag beklagar verkligen att det gått så långt som till skilsmässa för er två men hoppas allt går smidigt för er och att ni inte är ovänner. Finns det nån därute som är mer på den hårda linjen som har några goda råd att ge?

• Krumpy
    79a skrev 2011-08-17 17:04:48 följande:
    Krumpy - precis så känns det. Jag blir helt sänkt av bråken ända tills jag får bekräftelse på att han inte är arg längre. Jag beklagar verkligen att det gått så långt som till skilsmässa för er två men hoppas allt går smidigt för er och att ni inte är ovänner. Finns det nån därute som är mer på den hårda linjen som har några goda råd att ge?
    Tack. Jag hoppas med att vi förblir vänner. Jag kommer att kämpa för det, för vårat barns skull.

I framtiden kommer jag att söka "mjukare" kvinnor, som är lite mer som jag. Jag inbillar mig att
    jag kommer att må bättre då.

Men, jag är rädd för att mjuka tjejer söker sig främst till hårda killar... :(
    Mentalt hårda menar jag, inte nödvändigtvis bad boys.
  • 79a

Min förra sambo och jag bråkade aldrig. Efter tio år hade vi inget kvar av förhållandet. Problemet där var istället att vi inte pratade med vArandra. Jag tror att det viktigaste är att man kan prata med varandra och att man känner sig trygg med att säga vad man känner. Så hitta nån som du kan prata med så tror jag att du hittat rätt :) Själv får jag försöka träna på att prata med min sambo och hoppas på att det löser sig. I mitt förhållande nu har jag fått mer kärlek men också mer bråk.

Svar på tråden hur lever man tillsammans när en är hård och en mjuk