• iller

vill höra från fler PCOS tjejer

Hejje ! Jag fick diagnosen PCOS på min 30 års dag förra året (kul som 17). Har fått hormoner i spray, spruta och piller, det gick inte så långt som till IVF men det var stadiet innan som det äntligen tog sig! BF datum 28 jan.

Jag är nyfiken på andra med samma diagnos och hur ni tar vardagen ? Själv Har jag inte många synliga symptom (därför tog det sån otrolig lång tid att få det fastställt antar jag), jag går upp i vikt när jag inte äter p piller har jag dock noterat så nu när jag blev gravid har jag gått ner 2 kg.

Någon som har frågor så svarar jag gärna, jag skäms inte för mig =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-13 10:10
    Jag fick en liten kille den 1 januari 2012! Nästan direkt efter nyårsmiddagen ;)

• Svar på tråden vill höra från fler PCOS tjejer
  • kattenizze

Jag har också det, men inga typiska PCO-äggstockar. Jag fick göra IVF till slut eftersom jag förmodligen inte har någon egen ÄL öht. Men det gick bra, jag fick min son 09 och är nu gravid med tvillingar också efter IVF. Jag fick också prova pergo men fick bara ett X. Sen fick jag inte äta pergo mer eftersom risken anses vara så hög för ytterligare X.
    Jag gick ned 15 kg till mitt första IVF och jag tycker vikten är det största problemet. Efter denna graviditet ska jag gå ner till normalt BMI, och jag ska göra ett seriöst försök. Annars ska börja titta på en GBP faktiskt. För nu är jag redigt less på detta, Jag har dessvärre gått upp 19 kg i min graviditet så det är inte heller så bra. De som har PCO behöver inte ha sämre fertilitet alls, tvärtom har vi väl bättre chans vid IVF generellt.

• RedTopaz

Vi har bättre äggkvalitet och hörde också att vi får färre missfall. Jag har donerat ägg och de verkligen älskar oss med PCO där! Vi ger många ägg med bra kvalitet =)

Mamma till Leo 051004, Noa 090218 och Sam 110830
  • CessB

Jag har också PCOs, fick diagnosen för ett par år sen.. -05 tror jag..
    Förra året i Sept kom det ett litet mirakel vid namn Henrik, Han kom till på helt naturlig väg efter att jag gått ner 25kg på 2 år...(tog det jäkligt lugnt för att psyket skulle hänga med)
    Dessutom året fram till att han blev gjord så hade jag tränat konstants 2-3ggr/v..

För mig är bukfetman problemet, jag blir deppig och får ett sånt otroligt sötsug och kolhydratsug...
    Jag gick bara upp 2 kg på hela graviditeten så kroppen gillade visst att vara gravid, :D
    men nu sitter jag här, deppig som fan över att tiden och ork inte räcker till på samma sätt till att träna, träna och röra på mig är egentligen livsnödvändigt för mig, hela jag mår bra.. när endorfinerna sätter fart!!

Jag funderar på en bukoperation, för att få bort överflödet, men frågan är om pcon kommer göra att jag alltid kommer få tillbaka magen...
    det är tufft att ha pco och alla humörsvängningarna, jag går på ppiller för preventivmedel just nu, med en lite lägre hormonhalt...
    vi vill ha fler barn, men inte just nu.. vi måste landa i Lilleman o livet med honom först..

Men i morrn ska jag köra igång med en kur med pulver, nya träningskläder (för motivationen) är inhandlade... nu ska jag komma ner många kilon...

NÅn som vill följas åt med en kur fram till jul till att börja med?! Hör av er i så fall!
    Hade varit kul med pepp o dela med sig av vikt o erfarenheter!!

kram Cesse 

• Knasten83

Hej tjejer!! :)

Här är en till med PCOS. Fick diagnosen när jag och min man försökte skaffa barn.

Det var nov-08. Efter utredning och behandling med pergo kom lilltjejen 17/9-10.

Jag har alla symtom man kan ha. Bukfetma (dock aldrig varit fet men har otroligt lätt att gå upp i vikt, mest runt magen) Behåring överallt, akne som kommer o går.   
    Blir deppig av p-piller så jag kan inte behandlas. :(
    Mens ca 2-3 ggr/år.  

Jag har också grymt sötsug och efter kolhydrater så nu ska jag testa med GI-kost.

Kram om er 

• Matilda03

Hej!

Jag fick reda på att jag har PCOS i augusti efter att jag bara haft en mens sen jag slutade med p-piller i slutet av mars. Övriga symtom är behåring, lätt för att gå upp i vikt och sötsug (äter därför LCHF). Nu har jag haft några mens till men väldigt oregelbundet. Vi hoppas på ett plus under 2012 men jag vill helst inte börja med pergo än, vill vänta ett tag till iaf o se om jag kan bli gravid utan (även om det såklart är svårt att tajma äl).

Hur tänker ni kring det, pergo eller ej?

Kram!

• Knasten83

Matilda03: jag mådde väldigt dåligt av pergotime (åt det 8 mån) men det är olika.
    Vi lyckades bli gravida i en paus, dock dröjer pergo kvar nån månad efter man slutat men ändå kul att vi lyckades! :) nu funderar vi på nr 2 men ska insemineras när vi bestämt oss för att det e dags på riktigt. Nu kör vi med "blir det så blir det".

Jag har också behåring och lite övervikt med massa sötsug!! Äter gi nu!

Lycka till!!

• kattenizze

ja, det är symtomen som är värst....sötsuget och viktuppgången. Suck. Jag har aldrig blivit erbjuden P-piller, men börjar känna att jag är lite för gammal för det nu, är 39 år. Dessutom så är det ju propprisk också med dessa piller. Jag kan inte bli gravid alls på naturlig väg, så jag skulle ha dessa piller  bara för att inte riskera cancer i livmoderslemhinnan vilket vi har en ökad risk för. (de som blöder sällan). Jag ska inte ha fler barn, så den grejen är liksom avklarad. Men vikten och cancer oroar mig nu...Ska nog beställa tid hos gyn efter denna graviditet är avklarad för att diskutera lämplig behandling.

• Knasten83

Kattenizze: efter min sista grav ska jag ta bort livmoder etc för att skippa allt skit från pco!!

• LiveHappy

Här är en till. Men jag har ändå lyckats få två barn, dock efter flera månaders försök. Jag led av behåringen ni tagit upp och acnen. På det hade jag väldigt sällan mens, det kunde gå sex månader mellan gångerna. Så jag tog kontakt med gyn som då sa att jag led av detta, men han hade svårt att tro det själv först eftersom jag är så smal. Min mamma och syster har det också så det är säkert ärftligt, hoppas verkligen att mina två döttrar slipper det.

Men med Diane har alla problem försvunnit.

Jag har alltid haft kraftiga humörsvängningar, likaså min mamma och syster, beror det på pcon kanske?? Läste inte era inlägg sådär jätte nogrant, det går inte när barnen klänger!

• iller

Hej alla!
    Jag har varit urusel att kolla in tråd känner jag (får man inga mail när nån svarar)... Livet vändes lite upp och ner då jag fick en liten kille den 1 jan! Han var beräknad den 28 feb men det sket han i, jag hade världens kanske snabbaste förlossning som gick på ca 1 timme, krystarbetet 10 min... nackdelen är att man blir rätt chockad efteråt och inte hänger med alls, jizzes vilken pärs! Men vad kul det har varit Glad det blev en liten Leonard och idag är han helt normalviktig (kom ut 2500 g 47 cm)

Vad jag kan säga nu efter förlossningen så går jag sakta upp i vikt! Jag gick ner alla gravkilon + mina 2 hormonkg så jag var nere på 66 (ska väga runt 60-65 helst med min längd) men nu är jag snart uppe i 69 och jag äter som innan, jag tränar och motionerar. INGET händer, jag ska skriva till Shalgrenska om dom kan tänka sig att skriva ut metformin til mig, blodsockret lever rövarn och jag har fått vad min man kallar en liten "ölmage" hur jädra kul e det lixom blä Tungan ute Nån mer än jag som upplevt tiden efter som viktmässigt problematisk? Jag kan inte heller dieta, LCHF ska ju vara toppen för oss med pcos men jag har magkatarr så min mage skulle lägga ner helt efter 2 veckor med så mycket kött och fett.. vad ska jag leva på, ungskokt kyckling resten av livet hahaha
    Kul att så många skrev iaf Kram

• Yogini

Jag har några frågor. Vad är egentligen skillnaden mellan pco och pcos?

Min gynekolog tror att jag har pco. Mina symtom är att jag fick sämre hy när jag slutat med p-piller, som dock har stabiliserat sig lite nu. Oregelbunden mens med lång cykel, misstänker att jag sällan har ägglossning då jag varken känner av den eller har speciellt rikliga blödningar. Pärlbandsform på mina ägg i äggstockarna.

Men enligt mina blodprov så visas inga onormala hotmonnivåer, jag har absolut inte lätt dör att gå upp i vikt, är på gränsen till lite underviktig.

Jag vill så gärna få barn, vi har bara försökt någon månad, men jag känner mig deppig över att det kanske blir svårt !

Någon som har några tankar?

• VeronikaMary

Hej Alla!Jag fick min Pco diagnos för några år sedan och vill gärna ha kontakt med andra med Pco så man kan följas åt under alla upp o ner gångar.

Tycker det är jätte tufft at behöva gå igenom det här och har inte mått så bra på den senaste tiden.

• Cissi90

Känns så himla härligt att läsa så många positiva kommentarer från er!
    Jag har PCO vilket är i princip samma som PCOs jag förstår.. har äggen som pärlhalsband, lätt att gå upp i vikt och ingen/oregelbunden mens, problem med finnar. Jag fick diagnosen för någon månad sedan efter jag och min sambo försökt i ett år att få barn utan resultat. Har precis avslutat första omgången med Provera och Pergotime (haft hemska biverkningar) och ska snart se om mens kommer eller om det är en bebis på gång.. försöker att inte ha förhoppningar men hela min kropp längtar.  Har gått ner 6 kilo och lyckas inte med de sista 10 ner till 62... kan inte äta LCHF för min kropp säger ifrån så går nu istället och äter enligt måltidsmåttet från Apoteket och tränar 4-5 dagar i veckan men äter mycket mindre kolhydrater och det går bra men långsamt.. känner mig väldigt nere hela tiden för det känns som man hoppas utan resultat..

Svar på tråden vill höra från fler PCOS tjejer