• Forumvärd

Vad ska Victoria och Daniels barn heta?

Nu är det bekräftat! Solig

Kronprinsessan Victoria och Daniel väntar tillökning i mars!
    Vi säger givetvis grattis till dom och glädjs åt nyheten!

Vad tycker Ni Familjelivare att barnet ska heta?

Kom med era förslag!

• Svar på tråden Vad ska Victoria och Daniels barn heta?
  • Brünnhilde
    Millan83 skrev 2011-08-24 13:11:02 följande:
    Men vi får väl hoppas att de hoppar över alla knasstavningar och extra h och lämnar dem till cp och sofias avkommor! :-P

Haha!  =)

Ja, de kan heta Charl-Kevvinh och Vichtoria-Melizzah! 
  • Shirin85

Varför tror så få att det blir en pojke?
    Eleonora, Alice och Louise är fina namn de kan välja åt en flicka iallafall! 

• Brünnhilde
    Shirin85 skrev 2011-09-29 19:59:27 följande:
    Varför tror så få att det blir en pojke?
    Eleonora, Alice och Louise är fina namn de kan välja åt en flicka iallafall! 
    Fast jag tror ärligt talat, att Alice kommer att fasas ut från det kungliga namnförrådet nu. Det användes för att hedra Silvias mamma, men hon är död nu - och Silvia är ingift. Släktnamnen som blir kvar, är alltid de som kommer från Bernadotte-blodslinjen.

D.v.s.: Victorias första dotter kommer helt säkert att heta Silvia i ett av sina andranamn. Men inte generationen därefter - då försvinner namnet Silvia från kungahuset.
  • Merwinna
    Jag tror: CHRISTINA Silvia Eva Desirée. Där - nu vet ni var ni läste det först!

CHRISTINA för att tilltalsnamnet helt säkert kommer att vara en tidigare regerande drottnings namn, eftersom det är det denna flicka också ska bli en dag. Då finns det Kristina, Margareta och Ulrika Eleonora att välja på. Margareta tror jag går bort för att det är för likt Drottningen av Danmarks namn. Ulrika Eleonora som kombination är altlför förknippat med en enda person i historien: Karl XII:s syster. Ulrika tror jag har sjunkit för mycket i klasserna, så att det inte längre ensamt upplevs som kungligt. Men Eleonora är absolut en möjlighet!!!

Det finns förresten en drottning till: Sigrid Storråda. Men då är vi tillbaka i fornnordiskt tid - och sagor och sägner. Det skulle vara himla kul om Victoria, precis som norska kronprinsparet, skulle damma av ett sådant gammalt nordiskt namn! Men jag tror inte att de "vågar" riktigt. Kanske på småsyskon, men inte på den blivande regerande drottningen, och inte som tilltalsnamn.

Silvia och Eva är mormors respektive farmors namn, och de kommer att stå i den ordningen eftersom Silvia är drottning och har högre rang än fru Westling.

Desirée gissar jag på för att det var den förste Bernadottska Kungens hustru. Hon är så att säga stammoder till Kungen, Victoria och den lilla som är född nu. Möjligen kan de ta den svenska formen Desideria, för att skilja henne från Prinsessan Desirée.
  • holy shit

Jaha, var det någon som gissade rätt?

Estelle var ju eh.. något otippat.

• Nina 566
    holy shit skrev 2012-02-24 12:24:38 följande:
    Jaha, var det någon som gissade rätt?

Estelle var ju eh.. något otippat.

Ja, men roligt att dom valde något annat än dessa mossiga namn som förväntades (mossiga men fina..)
  • DenNamnbitne
    Nina 566 skrev 2012-02-24 15:51:29 följande:
    Varför?
    Skriverier om detta spektakel ger mig magsår. Befria flickan från denna framtid och ge henne ett liv.
  • Nina 566
    DenNamnbitne skrev 2012-02-24 16:01:43 följande:
    Skriverier om detta spektakel ger mig magsår. Befria flickan från denna framtid och ge henne ett liv.

Läs inte då !
  • Merwinna
    Estelle..? Spöke

Det låter ju tamejfan helt galet. Om inte direkt WT, så i alla fall inte på något sätt i drottning-klass... Har dom fått hjärnsläpp..?  Död

Kul i alla fall att jag fick rätt på namn två och tre - och på rätt placering i kedjan också! Så här skrev jag igår:
    "Tors 23 feb 18:19
    Jag tror: CHRISTINA Silvia Eva Desirée. Där - nu vet ni var ni läste det först!

CHRISTINA för att tilltalasnamnet helt säkert kommer att vara en tidigare regerande drottnings namn, eftersom det är det denna flicka också ska bli en dag. Då finns det Kristina, Margareta och Ulrika Eleonora att välja på. Margareta tror jag går bort för att det är för likt Drottningen av Danmarks namn. Ulrika Eleonora som kombination är altlför förknippat med en enda person i historien: Karl XII:s syster. Ulrika tror jag har sjunkit för mycket i klasserna, så att det inte längre ensamt upplevs som kungligt. Men Eleonora är absolut en möjlighet!!!

Det finns förresten en drottning till: Sigrid Storråda. Men då är vi tillbaka i fornnordiskt tid - och sagor och sägner. Det skulle vara himla kul om Victoria, precis som norska kronprinsparet, skulle damma av ett sådant gammalt nordiskt namn! Men jag tror inte att de "vågar" riktigt. Kanske på småsyskon, men inte på den blivande regerande drottningen, och inte som tilltalsnamn.

Silvia och Eva är mormors respektive farmors namn, och de kommer att stå i den ordningen eftersom Silvia är drottning och har högre rang än fru Westling.

Desirée gissar jag på för att det var den förste Bernadottska Kungens hustru. Hon är så att säga stammoder till Kungen, Victoria och den lilla som är född nu. Möjligen kan de ta den svenska formen Desideria, för att skilja henne från Prinsessan Desirée."
Svar på tråden Vad ska Victoria och Daniels barn heta?