• MinnaLie

När berättar man?

Jag är gravid och har ett vikariat på ett halvår fram till jul. Fick veta att jag var med barn i samband med att jag fick jobbet. Har fortfarande inte berättat, då det varit sommar och semester.

Känner att det snart är dags då det både är ärligaste och bästa för samvetet.

Jag undrar när ni berättade och hur er chef tog det?

Har ni några tips tas dem emot med stor tacksamhet.

Kram så länge!

• Svar på tråden När berättar man?
  • Sassasara

Jag berättade redan när jag var i v. 6 när jag fick reda på att jag var gravid. Mycket pga att jag vet att cheferna är väldigt beroende av oss två som jobbar och det inte är helt lätt att hitta någon ny. De var väldigt tacksamma över att jag tog det beslutet, bekymrade för att hitta någon annan men glada för min skull. Sen fick jag visserligen missfall och det var ganska jobbigt ett tag, men då var det också skönt att de redan visste. Jag tror hellre tidigt än för sent. Men det är bara vad jag tror! :) Kram o lycka till!

• majskolv

Vad jag har för mig så har du ingen skyldighet att berätta förren de är 3 månader kvar till BF.
    Dock är det kanske snällare att tala om det innan och du kanske kan få ett ytligare vikariat.
    Själv berättade jag idag när min chef kom tillbaka från semestern och jag är i vecka 18+5. Arbetar inom hemtjänsten och mina kolegor börjat undra då magen syns ville jag vara först att berätta för chefen. Jag har endast tre månaders vikariat anställning i taget men chefen tog det bra och verkade vara villig att förlänga mitt vikariat.
    Hoppas att det går bra för dig!

• HASP

men kommer du inte att hinna jobba fram till jul innan bebisen föds då? Isåfall är det väl bara att berätta när ni berättar för övriga omgivningen. Blir väl inte så känsligt om du ändå kommer att kunna jobba klart på ditt vik?

• MinnaLie

Tack för alla råden...Jag berättade till slut och fick ett bra mottagande. Visst är det trist att inte kunna få förlängt, men jag ser fram emot att bli mamma.

Svar på tråden När berättar man?